dilluns, 7 de gener de 2013

Adéu Catalònia

Avui m'he assabentat d'una notícia que inicialment m'ha semblat una broma, però que amb el pas de les hores s'ha confirmat i m'entristeix molt. En aquest vídeo de l'Ara la Mònica Terribas ho explica. La llibreria Catalònia tancarà les seves portes aviat. Es tracta d'un emblemàtic establiment situat a Ronda Sant Pere, al bell mig de Barcelona, amb 88 anys d'història. Per mi és una referència, sortir emprenyat de l'FNAC perquè no trobo llibres en català i creuar la Plaça Catalunya per endinsar-me a la Catalònia és un peregrinatge que he realitzat incomptables vegades. De fet, el regal de Reis del meu germà va sortir d'allà, els últims llibres que he comprat.

No llegim menys que abans, probablement llegim més, però hi ha altres maneres, ja no comprem llibres. Les llibreries estan patint molt que la gent no es gasti els diners en la lectura, i potser aquesta pèrdua no serà la darrera que haurem de lamentar. No puc negar la meva decepció i la meva pena per aquest fet. Jo continuaré gastant els quatre rals que em sobren cada mes en llibres, però ja no podrà ser en una de les meves llibreries predilectes. No sé exactament quan serà el tancament, però no penso perdre'm almenys una última visita. Adéu Catalònia, i qui sap si a reveure.

36 comentaris:

  1. Ho he vist a les notícies... Fa llàstima sí, sembla que entre la crisi i les noves tecnologies les llibreries tenen poca vida.
    Esperem que no vagi molt a més...

    Bona nit XeXu!

    ResponElimina
  2. Per a mi, també és una referència. Crec que és una de les llibreries que més vegades he anat. Quan vivia a Barcelona i d'això ja fa molts anys, sempre anava a ONA (que ja va tancar i em va fer molta pena, ja que només tenien llibres en català) i a la Catalònia. Després des del Vallès, he ampliat força el ventall de llibreries, però sempre hi he continuat anant en una mesura o altra.

    Adéu Catalònia, et trobarem a faltar!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com a veïna teva, em sento totalment identificada amb el que dius. Recordo haver comprat un Tintin en català per en Josep Lluís a la ONA, quan encara érem nuvis, ell en tenia moltíssims de petit, tots els hi havien regalat en castellà i aquell meu, comprat allí, a dos o tres carrers de casa...

      I la Catalònia... "davant d'El Corte Inglés"... quan ni existia la Illa, ni FNAC, ni tan sols l'Abacus, la llibreria de referència per la zona era la Catalònia... però, el temps passa... Quan he sentit la notícia he imaginat que sortiria algun "mecenes" amagat, que faria una gran donació de calers i que la "salvaria"... No sé, jo sempre soluciono TOTS els problemes amb fantasia... La realitat no es pot solucionar així :-(

      Elimina
  3. Sí que sap greu, no era de les que més anava però sempre hi anava per Sant Jordi amb la meva mare, va ser una tradició durant molts anys. Sabia que havia tingut problemes però el tancament definitiu és trist. Diuen que ara les llibreries s'han de reconvertir i oferir nous serveis, activitats, etc., perquè si no no sobreviuen. Encara que ara es llegeix més i també es llegeixen més llibres, l'índex de lectura va pujant una mica cada any, ara és d'un 61% (entenent per lector qui llegeix més d'un llibre l'any), són dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura. Ara em sap greu no haver anat més a la Catalònia :-((

    ResponElimina
  4. No sóc de Barcelona i per tant no hi he anat mai a comprar a la Catalònia però t'asseguro que també em sap molt de greu.
    Sóc dels que penso que quan es tanca una "botiga de les de tota la vida" es perd més que un simple punt de venda perquè són molt més que simplement això.
    Una llàstima certament, però és un exemple de com van les coses actualment. Estic segur que aquest "peregrinatge" del que parles l'ha fet molta més gent en el sentit contrari que no en el que tu expliques i quan la gent s'estima molt una botiga tradicional però va a comprar al centre comercial del davant no ens hauria d'estranyar que el petit comerç no pugui aguantar-ho.

    ResponElimina
  5. Molt mala notícia, i n'hi ha massa. Una llibreria emblemàtica, molt més que un negoci. Símbol també de com van les coses. La gent s'estima més anar a comprar a l'FNAC, on es barregen llibres amb motllos de pastisseria i videojocs, que no pas entrar a una llibreria de tota la vida amb olor de paper. No sé quina mena de món estem construint, però no m'agrada gens.

    Amb tot, Xexu, bon any.

    ResponElimina
  6. Molt trist! Jo ja ho dit també en el meu post. Hi ha pàgines que costa fer-les passar. Aquesta en serà una.

    ResponElimina
  7. L'IVA.....
    LA MERDOSA "PIRATERIA"......"JO MO BAIXO TOT..."
    I LA SERP DE LA CRISSIS CREIX I CREIX..... "PERO MECACHIS QUE LISTOS SEMOS"

    ResponElimina
  8. Realment és una notícia molt i molt trista. La Catalònia va ser la meva primera llibreria. Va ser la que em van ensenyar els meus pares com a llibreria de referència que ells ja tenien. I així la vaig heretar jo. Després, amb els anys, n'he anat coneixent d'altres i incorporant-les a la meva llista de llibreries imprescindibles (La Central del Raval i del carrer Mallorca, la Laie, la Roquer als jardinets de Gràcia...) però sempre i sempre, la Catalònia s'ha mantingut a la llista. El que tu comentes de creuar la plaça Catalunya rabiüt a intentar trobar un llibre jo també ho he fet en incomptables ocasions... o passar-hi tot just abans d'agafar el metro davant del Corte Inglés o ja a Urquinaona...

    Aquest Nadal encara hi vaig passar una estona a tafanejar... i no fa gaire encara hi vaig comprar el que ja serà el darrer llibre (que ara no recordo, ja que està a la megacolumna de llibres per llegir).

    En fi, una notícia molt i molt trista que tanqui aquesta llibreria. I molt em temo que no serà la darrera.

    ResponElimina
  9. Jo també ho vaig veure i és molt trist veure com negocis tant aferrats a la nostre terra i que han passat totes les penúries possibles, hagin de tancar.
    Potser part de la culpa és que tothom ven llibres, des de els supermercats, centres comercials i botigues d'electrònica com Media Mark venen llibres i possiblement amb més benefici que la pròpia llibreria.
    No ens ajuden i així anem, tancant veritables relíquies.

    ResponElimina
  10. Aquest Nadal he passat per davant de l'antiga botiga de discos "La Gramola", tot un referent quan era jovenet. Ara, una botiga de roba... Caldria mirar bé perquè no pot continuar. No ho sé però crec que hi ha alguns models que no s'han modernitzat. Ara els hi toca a les llibreries perquè el llibre electrònic és l'últim en incorporar-se a l'ús massiu. Aquest Nadal m'han regalat un (Tot i que agafar un llibre de paper és un plaer provaré a veure) i un llibreter que conec m'ha dit que "d'aquí a poc" em podrà vendre llibres electrònics: van tard!!!

    ResponElimina
  11. mira, una altra post que jo hagués posat al Llibres i Punt.

    ResponElimina

  12. Esperem que sigui un 'A reveure',perquè a Catalunya no la pararà ni déu
    (amb perdó)

    ResponElimina
  13. És una llàstima que tanque aquesta llibreria. La vaig visitar una vegada que vaig pujar a Barcelona i la veritat és que em va encantar. I que ara posen un McDonalds...En fi, no sé si pitjor seria un Bankia.

    Salut i fins prompte, XeXu i Catalònia.

    ResponElimina
  14. Sempre m'ha sabut greu quan he vist que tancaven aquelles botigues de "tota la vida"... sembla ser que les grans superfícies i grans cadenes s'ho estan emportant tot. Jo crec que no és qüestió de consum, perquè de consumir consumim més que mai, sinó que el que vol la majoria de gent és anar a un lloc i trobar-ho tot allà (llibres, menjar, perfumeria o el que sigui) i això crec que és el que ha perjudicat a les botigues més petitones on solament vénien una cosa i prou...
    Mai havia anat al Catalònia, però em fa pena igual!!

    ResponElimina
  15. És una gran pena.
    Algunes llibreries aguanten més pel material escolar i llibres didàctics que pels de lectura.
    Crec que això només serà el començament. En temps de crisis la gent ha de prescindir de comprar moltes coses i llibres se'n pot trobar a les biblioteques o compartir-los.

    ResponElimina
  16. També m'ha semblat una notícia molt trista, però gens comparada amb el fet que en el local on era la Catalònia, obriran un McDonald's!!!

    ResponElimina
  17. És una molt mala notícia, certament. Aquesta experiència de no trobar llibres a FNAC, i ni idea de que els parlo, i anar a la Catalònia preguntar pel llibre i saber exactament el que demano i a la lleixa que el puc trobar, jo també l'he viscuda en més d'una ocasió.
    Si a sobre en el local i posen un McDonals ja és per plorar!

    ResponElimina
  18. Jo me n'he assabentat avui, i la veritat és que comq ue no he viscut a Barcelona tots aquests anys, no puc dir que sigui una llibreria predilecta per a mi. Però sí que hi he entrat vàries vegades (una d'elles, a la presentació d'un llibre... eheeeeem... :P)

    D'altra banda, el perill de l'emergència dels llibres electrònics és que els llibres poden acabar igual que les cançons i els CDs, descarregant-los a través d'internet. I si bé els cantants encara poden rascar una mica més de diners als concerts, per exemple, encara que hi pensi no trobo l'homòleg en el cas dels llibres. I tot això ho dic des de la pura ignorància, no en tinc ni idea de com funcionen el sllibres electrònics, no n'he tingut cap als dits (per USB? Els llibres són en PDF? Aviso ja d'entrada en cas de fotre la pota)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens raó però ara que m'estic endinsant en això del llibre electrònic veig que encara està verd i segons per a què resulta més complicat comprar. A més, hi ha llibres igual de cars que en paper cosa que no pot ser.

      La part bona és que hi ha gent que escriu llibres i que els posa a disposició sense el control (per bé o per mal) i sedàs de les editorials.

      Elimina
  19. Quan era joveneta anàvem a pel pa a la fleca, la llet a la lleteria, una camisa al sastre, un llibre a la llibreria o a la biblioteca ... fèiem vida més "familiar" i consideràvem als petits comerciants com si fossin amics o de la família. Et senties a gust quan anaves a comprar, perquè aquesta confiança que hi havia amb el venedor era per si sola una garantia.
    És una llàstima que passin aquestes coses i més en la situació en què vivim on el que prima és crear treball, no destruir-lo.

    Bon dia a tothom!

    ResponElimina
  20. Ahir vaig penjar la notícia a la xarxa social de la biblioteca, que trist!!!!!! jo hi havia passat molt bones estones, grans estones, hores i hores i el més trist de tot que hi fan un Mac. Donalds. El que tinc molt clar és que el que omple un llibre quan el llegim, no ho omple una hamburguesa!

    ResponElimina
  21. Doncs jo no sóc de Catalònia (uix! sembla que no pugui ser, no? apa, de cop i volta tothom compra a Catalònia, com tothom coneix David Fernàndez....) xò em sap molt de greu igual.

    Potser és allò que molts no hem fet, de cuidar el més pròxim i deixar-nos endur x el més comercial. No sóc una gran lectora i x tant tp una gran compradora de llibres, xò això no treu que no poguem saber on hi ha qualitat.

    Em sap molt de greu quan tanquen símbols de la ciutat, i més quan saps que posaran un McDonalds. Perdem identitat. Barcelona perd identitat pròpia a passos agegantats.

    Fa un temps que penso en això, i no se m'acut res més que comprar en botigues pròximes. (xò reconec que amb les meves contradiccions tb és + fàcil anar al super o a l'Fnac)

    ResponElimina
  22. La rits té raó, qui perd els origens perd la identitat. Sap molt greu veure com tanquen llocs emblemàtics dedicats a la cultura com aquest. Fa poc van tancar l'Espai mallorca del carrer del carme, també em va fer molta pena.

    ResponElimina
  23. XeXu lamentablement tanca una altra llibreria....em sap molt de greu ....sovint hi entrava a tafanejar o/ i a comprar-me llibres, és just davant de la parada de bus que he d'agafar per arribar a la feina i molt sovint hi entrava....ja em va estranyar un dia , no fa gaire , que en la part on tenien uns llibres determinats no hi eren i estava ple d'ofertes de llibres del seu fons a 2, 3 i 5 euros...vaig pensar mira deuen renovar la llibreria.....ja veig que estaven preparant el tancament... trist per als lectors, per la cultura i per Catalunya

    ResponElimina
  24. A mi em fa molta pena veure com les llibreries van tancant. Sí, ja sé que hi ha altres maneres de llegir, però el plaer del paper no el puc substituir per cap altre cosa: el tacte, l'olor... :(

    ResponElimina
  25. té, mira què he trobat... un regalet x avui http://www.llibresperllegir.cat/blog/2013/01/09/un-bri-desperanca-el-gremi-sobre-la-catalonia

    potser el q cal és reinventar-se.

    ResponElimina
  26. Doncs, sí que és una notícia ben trista... Res com les llibreries on poder mirar, tocar, olorar, sospesar i deixar-te portar per la màgia dels llibres...

    ResponElimina
  27. Vaig fer un comentari a Twitter, en to burleta, alguna cosa així com "Tots tranquils, hi fotran un Starbucks on podrem beure un te repugnant per 4€. Estem salvats!". L'endemà vaig llegir en alguna banda que, pel que sembla, en el lloc de la Catalonia s'hi instal.larà un McDonald's. Sense paraules.

    ResponElimina
  28. Quan vaig començar a contestar els comentaris encara no sabia quan seria el tancament definitiu, i ara sembla que ja s’ha fet efectiu. Demano disculpes si alguna de les respostes queda desactualitzada, però em temo que ja no podré fer una darrera visita a la llibreria. Què hi farem. Moltes gràcies a tots pels comentaris.

    Lluna, ja fa temps que el llibre en paper sembla que va perdent terreny, encara que no em puc creure que un format ancestral acabi desapareixent. Hi juguen diversos factors en la crisi de les llibreries, però el canvi de format hauria de ser assumible, no sé com, però alguna solució s’hauria de trobar. Potser la venda per Internet també afecta a les llibreries físiques, és molt còmode comprar assegut i que t’ho portin a casa.

    Carme, no he conegut l’ONA, quina llàstima! Però la Catalònia sí que l’he coneguda bé, és una pena el seu tancament. En queden d’altres amb molta solera, ens hi haurem d’acostumar. Una alternativa és la Central, que té diversos establiments i s’hi pot trobar molta cosa. Potser ara, en haver de canviar de referència, la triaré per les meves visites barcelonines. Què hi farem, sense llibres no ens podem quedar.

    Assumpta, com li deia a la Carme, jo l’ONA no la vaig conèixer. Però a la Catalònia sí que hi he anat un munt de vegades, potser no és on més he comprat, però sí un dels llocs on més he gaudit remenant llibres. Em fa molta pena que tanqui. El problema és que no n’hi ha prou amb un mecenes que posi diners, els diners es tornarien a acabar perquè no hi ha prou vendes, i mantenir el local i tot el que hi ha és car, no surten els números. Posar pegats sempre es pot fer. Arreglar el problema és tota una altra cosa. Una llàstima.

    Gemma Sara, jo m’ho sento com una defunció propera. No vaig a les llibreries tant com voldria, però és que tampoc tinc temps per llegir tots els llibres que ja tinc i els que voldria tenir, i ja no parlem de diners. Però hi passo sovint, i pocs cops surto amb les mans buides. I entre les llibreries que visito, la Catalònia tenia un lloc especial. Les dades que dius no em sorprenen, veig la gent llegir al meu voltant, però això no vol dir que la dada de venda de llibres vagi en paral•lel. És cert que s’hauran d’adaptar per no desaparèixer, però ja m’explicaràs tu com s’adapta el negoci d’un format que porta mil•lenis en funcionament.

    McAbeu, en sóc conscient, dolorosament conscient. I no estic lliure de culpa, jo també compro al 'centre comercial', és clar. Allà et posen les coses molt fàcils, i sempre anem amb pressa, ja saps, el que tu dius, com funcionen les coses avui. Es tracta més d'una qüestió de sentiments, si em preguntes una llibreria de referència et diré la Catalònia, i no l'FNAC, encara que molts dies enllesteixi anant a aquest segon. Però valoro aquests establiments i també hi faig despesa, encara que uns quants nostàlgics no podem compensar tota la davallada compradora. És una llàstima que es perdin els negocis antics, una altra prova de la rapidesa amb que es mou el nostre món, necessitem tot de seguida i sense aturar-nos, i les superfícies ens ho donen, ens estalvien feina i temps, però també ens deshumanitzen. I encara que ho digui, sóc tan culpable com el que de més que estiguin passant aquestes coses.

    Pati, molts criticareu l'FNAC, però jo no puc fer-ho perquè també en sóc habitual. Com comentava més amunt, si em preguntes per una llibreria no diré FNAC, però hi passo sovint, perquè hi ha moltes altres coses i d'una tacada pots enllestir un munt de regals, per exemple. Però a mi m'agrada remenar llibres, i per això també m'agraden les llibreries més específiques, com la Laie o la Central. Ara hauré de buscar una alternativa a la Catalònia, que sempre era la meva primera opció quan sortir emprenyat de l'FNAC, com deia. El ritme de la vida que vivim ens porta a aquests camins... Bon any Pati.

    ResponElimina
  29. Laura T, d'alguna manera m'alegra veure que algú altre ha considerat necessari fer un post per aquesta desaparició tan sentida, no sóc l'únic amant dels llibres i de les llibreries amb pedigrí.

    Oliva, els motius són diversos, però els efectes acaben sent els mateixos, no hi ha diners per continuar, i això ho pot tot. Tot puja, menys les vendes, l'equació és fàcil de resoldre.

    Porquet, veig que tu tens tota una història amb aquesta llibreria. Jo la vaig descobrir fa uns anys quan vivia a Barcelona, i de seguida em va encantar, però no m'imaginava que tenia tanta història darrera! també me n'agraden altres, és clar, però com que està molt cèntrica també era molt fàcil anar-hi. Compartim peregrinatge, potser serem dels poquets, com deia en McAbeu, però en som alguns!
    Jo també hi vaig ser, com deia, vaig comprar algun regal de Reis i tot. Res, haurem d'anar a fer despesa a les altres llibreries perquè no tanquin. I ja et dic que com a mínim hi faré una darrera visita, espero no fer tard.

    Sr. Gasull, per mi les llibreries són llocs de culte, però tens raó que ara els llibres es venen per tot arreu i per aquells que tenen molta pressa ja els va bé no haver de remenar piles de llibres com m'agrada fer a mi. Suposo que ha passat en altres àmbits també, però una botiga antiga tanca, i per la seva temàtica a mi m'entristeix.

    Jordi, la capacitat d'adaptació pot ser un problema, però pensa que el llibre és un format ancestral que s'ha mantingut mil·lenis vigent. És clar que abans no hi havia llibreries, però és un mercat que per mi no hauria de desaparèixer, tot i que el llibre electrònic és més sostenible, naturalment. Tard o d'hora jo acabaré caient, en sóc conscient, però ho endarreriré tant com pugui. Per mi és una pena que tanquin llibreries. Sobre les botigues de música, també tenen altres problemes afegits, que alguns volen fer més negoci del que tocaria, i això perjudica els usuaris.

    Pons, no pas. Pensa que el blog no es diu 'Llibreries, i punt!'. Allà parlo de llibres, i puc parlar d'establiments, però en aquest post es parla de defuncions, més aviat, i això ja és més cosa del Bona nit.

    Helena Arumi, no ho sé pas si serà un a reveure. Tal com està la situació del món editorial, té més pinta d'anar a pitjor que d'arreglar-se.

    Natxo, sigues benvingut al meu blog. La llibreria estava molt bé, la veritat, jo m'hi passejava sovint. No pensava que era tan antiga perquè la tenien molt arreglada. I bé, pocs negocis podrien suportar el lloguer que cal pagar per aquell local, com tu dius, un banc o una cadena d'aquestes que els surten els diners per les orelles.

    Alba, el teu anàlisi em sembla perfectament encertat. No és que no es compri, encara que puntualment potser sí que han caigut les vendes d'un producte com els llibres, sinó que es tracta de la nostra manera de comprar. Busquem la comoditat i guanyar temps, i si visitant un centre on que tenim moltes botigues juntes enllestim totes les compres, no anirem donant voltes per la ciutat a visitar establiments concrets. El ritme que se'ns imposa hi té molt a veure, i nosaltres que ens deixem arrossegar.

    Jomateixa, jo tinc un problema en aquest sentit, ja que m'agrada obtenir llibres, de la manera que sigui, i quedar-me'ls per tenir una biblioteca a casa que faci goig. En compro molts, i mentre tingui diners ho seguiré fent. De la lectura no prescindiré, això ho tenim clar, però si algun dia em veig mancat, efectivament hauré de buscar fórmules alternatives, encara que no m'agradin tant.

    ResponElimina
  30. Deric, no tinc res contra McDonald's. Com ja he anat dient, són dels pocs que podran pagar el lloguer del local, lloguer que no pagava la Catalònia, que pagava molt menys del que demanaran a la multinacional. No em sento malament pel canvi, a mi només m'importa que la llibreria desapareix. El que facin a partir d'ara en aquell local ja no és cosa meva. Canviar llibres per hamburgueses només és una qüestió de poder-ho pagar.

    Glòria, he de dir que a l'FNAC tampoc no he tingut mai problemes, senzillament que el percentatge de llibres traduïts al català que tenen no em sembla correcte. Però potser les lectures que tu busques sí que són més difícils de trobar a 'la casa gran'. I pel que fa al McDonald's, com dic més amunt, no se'ls pot culpar de res, són dels pocs que podran pagar el lloguer del local que queda lliure. Si no hi ha la Catalònia, amb el local que facin el que els doni la gana.

    Laia, ui, una presentació d'un llibre...? Ara no sé de què em parles, ehem... Substituir els llibres en paper semblava difícil, però els nous formats tenen indubtables avantatges. L'única desavantatge, en realitat, és que no són llibres de veritat, són text en una pantalla. De formats n'hi ha diversos, i cada lector electrònic té el seu propi, que és poc compatible amb els altres, cosa que ja et diu que no va bé la cosa. Hi ha mètodes per fer el canvi, però no pots comprar, en teoria, un llibre electrònic a l'FNAC per llegir-lo en el teu lector Kindle d'Amazon. En canvi, un llibre en paper el compres i el llegeixes. Evidentment, els electrònics afecten les vendes dels de paper, però no sé fins a quin punt les llibreries es podrien adaptar al canvi de format, tampoc se m'acudeix una solució fàcil.

    Sa lluna, fa poc un amic em comentava que gaudeix de fer això que expliques. Ell viu a un poble relativament petit (relativament!), i li agrada fer-ho, més que anar a comprar-ho tot a un sol lloc. Reconec que jo sóc d’aquests que els agrada que els ho posin fàcil, estalviar temps i també diners, però per mi els llibres són una altra cosa. Bé, tampoc, perquè també visito les superfícies més grans, però m’agrada molt remenar a les llibreries específiques, que només es dediquen a això. Però no es compren prou llibres a dia d’avui, i el sector està tremolant. És una llàstima.

    Marta, com ja he anat explicant, són dos tipus d’establiments diferents, i només és que el McDonald’s es podrà permetre el lloguer d’estar al centre de Barcelona, i la llibreria no pot afrontar les seves despeses. És una llàstima, però una cosa no treu l’altra. No culparem el menjar ràpid de la desaparició de les llibreries, oi?

    ResponElimina
  31. rits, no he fet aquest post perquè la gent digui pestes de les grans superfícies ni tampoc del McDonald’s. El post és per mi, perquè em sap greu de veritat, perquè m’agradava aquest lloc. Els llibres, al cap i a la fi, són els mateixos, encara que en alguns llocs trobis unes coses i en un altre altres. No és una qüestió de qualitat, vaja. I tampoc parlaria d’identitat, com tantes altres coses a la vida és un tema de diners. Si no es compra un determinat producte, aquesta mena d’establiments van malament. Menjar tots mengem, i un McDonald’s al centre de la ciutat no cal dir quants ingressos té. Al final el problema és el mateix de sempre, però no cal buscar culpables, les coses van com van ara, i sembla difícil que es redrecin per aquest sector, però mai se sap.
    Jo no me n’amago i ho he anat dient en les respostes, a veure si ara he de quedar com un sant. Jo compro sempre al supermercat, i vaig a l’FNAC tot sovint. De la mateixa manera, no tinc cap botiga de queviures a la que tingui afecte, però sí que tinc algunes llibreries que m’agraden molt, on també hi compro, però si repartim la meva escarransida despesa entre totes les llibreries que visito, no surt massa per cadascuna. Com et dic, no hi ha culpables, és la situació.
    Respecte a l’enllaç, com qualsevol altre sector cal reinventar-se, això segur. Hi ha optimisme per com evoluciona la cosa, però després veus notícies com la del post i l’optimisme no sé on queda. A veure quines alternatives de futur apareixen. El que està clar és que els sectors que volen sobreviure sempre han de saber adaptar-se als nous temps.

    Sílvia, ostres, no recordava això de l’Espai Mallorca. Hi havia anat alguna vegada i també em va sorprendre molt saber que tancava, però res a veure amb la Catalònia, és clar, allà hi he passat moltes estones, aquest mateix Nadal, per exemple. Però no sé si podem parlar d’identitat, o en tot cas, els diners no saben res de la identitat dels llocs. I qui sap, potser llocs com aquests ens representen a alguns de nosaltres, però potser la majoria està més representada per un Mc’Donald’s. Jo mateix hi menjo sovint.

    Elfreelang, la Catalònia tenia la virtut d’estar en un lloc ideal per passar una estona si havies d’esperar algú, o per agafar un transport. Mira, tinc un quart, vaig a tafanejar una estona. Però no només això, jo hi anava específicament també, és clar. Això que expliques també m’ho vaig trobar jo, vaig estar molta estona mirant si trobava una ganga, era evident que es treien de sobre llibres antics i fora de catàleg, però no vaig trobar res que em vingués de gust llegir. Poc m’esperava rebre aquestes notícies uns dies després. És una autèntica llàstima, perdem un lloc molt agradable i una referència pels lectors.

    Marion, de moment jo també em resisteixo a altres formats, tinc massa vicis lectors per prescindir de passar les pàgines amb les mans, de posar-hi el punt del dret o del revés, d’olorar el llibre nou... bé, tanca una llibreria molt estimada, però els llibres perduraran, això segur!

    Thera, aquest era un bon lloc per fer tot això que dius, un lloc on et senties còmode mirant llibres i efectivament és una notícia trista.

    Maria, a tots ens en fa.

    Ferran, com ja he anat dient, a mi m’és igual que hi posin, no em sorprèn qui s’ha emportat el local perquè és el centre turístic de la ciutat i només empreses molt grans poden llogar locals així per preu i per estratègia. Si no hi és la Catalònia, per mi com si posen un prostíbul, m’és indiferent.

    ResponElimina
  32. Xexu, la llibreria on compràvem els llibres a la Uni va tancar. A Tàrrega n'hi havia una de gairebé centenària, que també va tancar. De bones, bones, només n'hi ha 2, i es fan el boca-a-boca amb la venda d'articles de papereria i diaris. A LLeida, sort en tenim de la Caselles.

    No es pot tancar una llibreria. Es perd cultura i referències per al país.
    Una abraçada, xiquet.

    ResponElimina
  33. Xexu, no és que critiqui l'FNAC, sóc la primera d'anar-hi. Però sí que lamento la despersonalització dels comerços. Per mi l'FNAC pot vendre llibres i motllos de rebosteria, cap problema. Ara bé, ni l'FNAC ni cap súper no poden ser substitutius d'una llibreria perquè tot el que hi ha, justament per voler diversificar tant, és limitat. Jo no hi buscaré llibres, a l'FNAC, més aviat me'n trobaré que em podran fer el pes o no. Els llibres m'estimo més anar-los a buscar a La Central, per exemple. I sí que em fot que hi posin un McDonalds, que no és el mateix que m'estranyi, clar.

    Torno molt tard, però sempre vinc a llegir-te les respostes. ;) Segurament seguirem sense compartir del tot la visió, però només volia completar el meu comentari. :)

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.