dissabte, 20 de desembre de 2008

On és la crisi?

Passejo pels carrers de la ciutat i observo la típica histèria de cada any per aconseguir els regals i tot el necessari per celebrar les festes. Hi ha cues llarguíssimes a les administracions de loteria, i sí que diuen que en períodes de crisi la gent juga més, per l'esperança de que un cop de sort els tregui del sotrac. També diuen que hi ha molta més despesa a les farmàcies, però millor no entrar-hi. Però és aplicable això a l'FNAC, al Padeví o al Pull & Bear? Qualsevol diria. Està clar que per aquestes èpoques cal fer despesa (així està muntat), i que no deixarem a familiars i amics sense regals, però porten mesos i mesos afusellant-nos amb notícies sobre la crisi econòmica mundial, sembla que tot s'hagi d'ensorrar, i a l'hora de la veritat, no sembla que la gent ho estigui patint tant.

Potser només cal preocupar-se en les altes esferes, i a nosaltres, com sempre, ens arribarà tard i molt més virulenta. Almenys al meu voltant no veig que la gent passi massa ànsies, i això d'alguna manera em tranquil·litza. Jo que he de vigilar també em permeto els meus luxes, i de moment vaig tirant. Però és per tot això que em pregunto si val la pena que ens deprimeixin tant en tots els mitjans. Per exemple, es queixen que la gent no compra, que els comerços han de fer mans i mànigues, i a mi em sembla que això l'únic que fa és espantar la gent, que encara compra menys, perquè la situació és crítica, no? No ho sé, qualsevol que doni una volta pel centre de Barcelona aquests dies, fàcilment es pot preguntar: Crisi? Quina crisi?

27 comentaris:

  1. Totalment d'acord amb el que escrius, i no només a Barcelona, per ciutats més petites es veu la histèria de: "necessito comprar moltes coses!"
    Evidentment que jo també he de comprar quatre regals, però cal aquesta bogeria? Potser aquesta crisi de la que parlen posarà moltes coses a lloc i es frenarà la mala costum que tenim de gastar per gastar i perquè així sóc més guai i estic més integrat en la societat.
    Malgrat tot... bones festes i felicitats pel blog! M'agrada :)

    ResponElimina
  2. M'agraden aquestes dates, m'agrada sortir al carrer i veure-hi gent però em poso nervioseta quan n'hi ha massa, quan veig a tothom comprant i comprant en desmesura. De fet, com dius, és el que toca ara, perquè no deixarem als nostres sense regals, no? Jo encara no en tinc cap, m'atabalo amb tanta gent per tot arreu! Però m'he fixa't que quan vaig a comprar al super, la gent sempre diu el mateix: estem en crisi i es nota... (però el carro el porten fins dalt de tot!)Mira, em fa una gràcia especial...
    Jo tampoc he notat aquesta "crisi" al meu voltant. De totes maneres, si la gent n'és conscient, se n'està de coses com viatges o comprar-se "capritxets" o coses d'aquestes. Però clar, és diferent el sector en el que jo em moc que altres, que sé que sí que noten la crisi i de ben a prop.Per exemple els constructors o els pagesos...
    Pel que fa a la loteria, mai he estat molt aficionada a comprar-ne però sempre cau algun dècim. A veure si demà tenim sort i ens toca alguna coseta per ajudar a pal·liar l'anomenada crisi.
    Molta sort!

    ResponElimina
  3. Jo crec que la crisi està latent, que hi ha molts factors que se'ns escapen de les mans i no controlem que hi juguen un paper important. És evident que existeix com una mena de psicosi, produïa pels mitjans de comunicació, que fa que la gent s'espanti i això també provoca males conseqüències en l'economia del país. No sé si t'hi has fixat però els comerços no paren de fer ofertes de 2x1, promocions... perquè la gent compri, perquè encara no és època de rebaixes però estan actuant com a tal per poder vendre.
    La gent de peu, de carrer, com nosaltres, potser no ho notem tant i en aquests dies de consumisme frenètic no parem de comprar regals (estic generalitzant eh!?) perquè és el que toca, però crec que la autèntica crisi arribarà aquest proper 2009.
    S'ha de vigilar el que compres perquè fàcilment t'enreden... he sentit de gent queixar-se per haver comprat llaunes de menjar que a la foto hi havia un tipus de bolet i en realitat n'era un altre, ofertes que deien ser una cosa i n'era una altra...
    Sigui com sigui, la qüestió (i estic dacord amb tu) és que la gent continua comprant. Ja veurem com encarem la típica "cuesta de enero".
    Jo personalment sí que noto la crisi, el meu sou no em dona per poder viure el dia a dia i a casa les coses no estan anant massa bé, així és que em toca apretar-me el cinturó.
    De totes maneres, crec que aquesta reflexió que fas ens la fem tots quan passegem pel centre aquests dies, quan veiem els restaurants i els cines plens... què passa realment? Què passarà? No ho sabem. En el fons sóm com titelles, no sabem qui mou els nostres fils.
    Saps? no m'agrada desitjar bones festes, és el que toca dir però no ho sento. I sé que en part a tu et passa el mateix, així és que et continuo destijant, com la resta de l'any, que les coses et vagin molt bé!
    una abraçada!

    ResponElimina
  4. Estic d'acord que hi ha molta gent al carrer, prò la pregunta és quants d'ells compren! Molta gent deu anar a xafardejar, a passejar i mirar coses, a emprovar-se uns pantalons, a mirar-se una bossa... prò quants arriben a comprar?

    I la crisi hi és. A l'empresa ja n'han fotut fora 4, tot i que no s'estan de fer sopars de Nadal, ni lots, ni felicitacions, ni res de res! Només et dic això: si no es venen cotxes, tampoc no es venen assegurances. Així que... Tinc la por ficada al cos per si mai em fan anar a veure els senyors de recursos humans i així vaig fent. Intento no pensar-hi gaire. Prò la por que la propera puc ser jo la tinc a dins!

    I pel que deia la iruNa, tot i la crisi, s'ha de menjar. La qüestió és mirar quines marques porten al carro, si han agafat ofertes d'aquestes 3x2 que de vegades fan als súpers i en quin súper estan comprant...

    Espero que no sigui res i que passi, perquè la sensació de por, d'estar penjant d'un fil és molt poc agradable! Petonets i bon cap de setmana, bunik!

    ResponElimina
  5. jo també em pregunto on és la crisi cada cop que s'esgoten entrades pels concerts a barcelona... jo també aniré passant, crec!

    ResponElimina
  6. no se.. jo crec que enguany la gent volta molt.. però... compra l´imprescindible. o almenys es el que jo faig..

    crisi? evidentment qué n´hi ha, però esperem al 2009 quant la gent que estigui a l´atur se´ls hagi acabat la prestació econòmica... llavors si que hi haurà crisi per a moltes families que sin quererlo ni beberlo s´han quedat sense feina. no se.. però pinta negre o es com jo ho veig..

    no se, suposo que tampoc es pot generalitzar perque hi ha moltes situacions personals i familiars, però pita negre...

    ResponElimina
  7. Crec que per aquestes dates l'afluència de gent al centre de Barcelo,a als centres comercials i a tota aquesta mena de llocs ha estat tant alta en aqeusts derrers anys... que no podie s ni passa r ni caminar... que encara que ara n'hi hagués la meitat les botigeus estarien plenes de gent.

    No ho sé pas, hi ha gent per a tot, faltarà veure si compren igual o no.

    ResponElimina
  8. desitjarte uns bons dies de nadal i cap d'any en companyia dels que estimes.

    ResponElimina
  9. XeXu, tens raó, això penso jo... es nota la crisi pe`ro en algunes coses no... de vegades el món dóna voltes i tu et preguntes per què escolto que hi ha crisi oi? per això no miro les notícies, prefereixo opinar pel què veig o entendria menys algunes coses fill...

    ResponElimina
  10. Jo la crisi tpoc la veig més que a les notícies, a Barcelona no ho sé, però per Lleida, ningú ho diria...

    Tot i això, aquest any he decidit no comprar regals sino fer-los, de patchwork, :D, no estalviarem gran cosa, pq la roba i tot el material necessari és molt caríssim, i com que vaig començar al setembre m'estic equipant amb el bàsic, i...
    Quin rollo que t'estic clavant, senyor....

    Perdó

    ResponElimina
  11. Aparentment, pel centre de Barcelona, sembla, que no hi és.

    Les aparences enganyen? amb el temps ho anirem sabent...

    ResponElimina
  12. Sí que n'hi ha de crisi, sí... una persona molt propera a mi ja ha perdut la feina.

    Abans d'ahir parlava amb una altre que m'explicava que una colla de coneguts seus que treballen a la mateixa fàbrica, també tenen els llocs de treball en perill...

    La gent surt pels carrers? Doncs sí... jo avui també he sortit, hem anat a l'Abacus i si et dic la despesa que hem fet no sé si fa plorar o riure.

    Confio en la Loteria... mai jugo massa però aquest any em va venir al cap dir-li al meu marit que perquè no compravem un dècim amb la xifra del dia que ens vàrem casar... ho busco per Internet... i tenien el número al Carrefour de Reus!! Ostreeeeesss!!! quina casualitat, no? Això és una senyal!! I el va comprar!! :-))

    Si a partir del 23 al meu blog apareixen franges daurades i coses així és que sóc rica... si es queda tal qual està és que no jajaja

    ResponElimina
  13. Doncs no sé vosaltres, però jo si que noto la crisi. A la feina no "s'estan d'òsties" i el que no la fa bé durant el període de prova ... pam i al carrer. I el que hi era però passava de tot ... o arribava sempre tard ... pam i fora. I ja en van uns quants aquests últims mesos. Jo en aquest aspecte estic tranquila. Però la meva nònima es de les que fa una mica de riure o de pena, ja no ho sé com mirar-ho. Però la tinc cada mes (i desprès d'haver estat uns mesos sense res, doncs vaig demanar-me una excedència i vaig demanar tornar abans d'hora i que no et "caigui" res a final de mes ... ho passes malament), aquesta nòmina em va bé, però em fa estrenyer el cinturó, que de vegades em quedo fins hi tot moradeta.
    Però endavant ... que puc i més!
    I aquest any, com més o menys no em falta res, no compro.
    Ho sento pels botiguers, però no compro.
    Crec que els preus, en general estàn pels núvols, i ara a córrer i a fer descomptes perquè no els surten els números. Jo em miro els preus.
    I abans d'agafar segons qué, em pregunto si realment em fa falta. La crisi crec que ara ens ensenya la seva punta, com l'iceberg però anirà emergent i el proper (espero i desitjo equivocar-me doncs m'agrada el 9 i no pot portar coses dolentes) serà magre.
    De moment, salut per a disfrutar les festes i a poder ser si els "niños de st.idefonso" fan bé la seva feina ... amb una mica de calerons a les butxaques.
    Un petó i bona nit!

    ResponElimina
  14. Amb crisi o sense, convindria que tots plegats féssim un pensament sobre l'absurditat de les compres compulsives nadalenques. És ridícul, tot plegat: les presses, les despeses exagerades, les angoixes per trobar el/s regal/s addients, ... De debò, és absolutament ridícul.

    ResponElimina
  15. els comerciants diuen que hi ha més gent perquè han estalviat marxar i es queden a la ciutat. Així que es compra menys però com que n'hi ha més, queda compensat!

    Després. cal dir que jo tinc amics que treballen al sector automoció, amb nens al seu càrrec, i la incertesa amb la qual viuen, només passa en temps de crisi. Que potser la crisi no és general, va per sectors, potser si.

    Així que entre els que només miren, els que compren, els que no es mouen del carrer i els que surten de casa per no pensar en tot això, els carrers van més plens que mai.

    ResponElimina
  16. Gran part del efectes de les crisi són psicològics, és veritat, però el gran nombre de persones que s'han quedat a l'atur ho veuen amb uns altres ulls.

    ResponElimina
  17. si que es nota la crisi, si.
    crec que ara es veu la mateixa gent i la mateixa bogeria que d'altres anys a les botigues perquè durant uns mesos no s'ha comprat res i s'aprofita ara per fer els regals de nadal.
    I és que perdre el mal costum consumista a lo bèstia del nadal costarà més.

    ResponElimina
  18. Ai, Xexu que em vaig oblidar de dir-te que em fa molta ilu que hagis penjat el mussolet a la barra lateral. Un petonet.

    ResponElimina
  19. Ja se sap, noi, molts tenim sempre la dèria de que si no hi ha un regal, no hi ha un detall, quedem malament, i apa, a comprar...De fet, hi ha coses que, segons diuen, han baixat de preu. Jo encara no he comprat res, zero, buit absolut...
    Petons, maco!

    ResponElimina
  20. El més trist és que la fotuda crisi no la pateixen els qui l'han provocada amb tanta especulació i diners de mentida i estafes i robatoris, perquè el que han fet fins ara, i continuaran fent, és robar-nos!
    I encara volen que consumim per reactivar el sistema nefast del capitalisme. I els bancs es queden els diners donats per l'estat per tapar els seus forats en inversions fracassades i en guanyar més diners altra vegada amb els nostres. Diner públic que es queda a les entitats bancàries, perquè vés a demanar un crèdit, vés... una cossa al cul et concediran.
    Mira, m'encén tant tot plegat que val més que no digui res més.

    Diu que a les pistes d'esquí han fet el ple... allà dalt el fred fa anar la crisi més lentament, suposo...

    ResponElimina
  21. Jo ja fa anys que compro el que necessito per rebaixes.
    Costa no entrar a la roda del consumisme desmesurat però si durant l'any et pots permetre algun caprici ja compensa el que en aquestes dates siguis moderat.
    I és una bona lliçó per els fills.
    Bones Festes xexu!

    ResponElimina
  22. Gràcies a totes i tots pels vostres comentaris i les vostres opinions al respecte d'aquesta crisi i de com la notem. Encara que no siguem experts en economia en podem parlar també, oi? Em sembla que coincidim amb que el pitjor està per arribar. Després de Nadal ho veurem.

    Gràcies pel compliment _NuNs_. Ja veurem què passarà. Suposo que ara tothom comprarà al màxim, i després de les festes, el que anomenen 'la cuesta de enero', serà més crua que mai. Potser una mica de moderació ara ajudaria a no anar tan apurats després.

    Guspira, vull creure que aquesta crisi no és inventada, que realment hi ha sectors que estan molt malament. Bé, de fet ho sé del cert, perquè el meu pare pertany a un sector que està molt en hores baixes. Però igualment, no sembla tan greu com tot això. I com deia, segur que a determinats nivells es nota molt, hi ha empreses que tanquen i gent que es queda al carrer. Però com dius, si vas al súper no sembla que la cosa sigui greu, els carros ben plens. I a les botigues de roba sempre hi ha gent. I a l'FNAC... allà sembla que regalin alguna cosa. A mi també em queden regals per comprar, tot i que ja he fet part dels deures, i no vull ni pensar la gent que em trobaré.

    iruNa, probablement tinguis tota la raó, és mala època per valorar aquestes coses. Ara toca gastar, perquè ens hi obliguen, però també perquè vulguis que no, alguna cosa has de fer. Si hi ha una època on no ens hi mirem tant, és aquesta. Així que segurament hauria hagut d'esperar a gener per veure la cara que fan els carrers, i fixar-me si els bars continuen plens, o si la gent continua sortint a sopar tan sovint, i gastant tant. Sí que és cert que els preus han pujat i els mateixos diners no valen tant que fa no pas tant temps, però jo de moment ho trobo assumible. I mira que me la jugo amb el meu sou, penso que em donarà per tot, però encara ho he viscut un mes corrent amb aquests diners, i veure què em queda passat el dia 25. Espero que els meus càlculs no vagin massa errats, i que els diners m'arribin per tot, i amb això no vull dir a pagar el lloguer i les despeses, sinó tenir-ne per gaudir-ne una miqueta també, encara que no sigui algú de grans despeses tampoc. iruNa, amiga, com ho claves amb la teva darrera frase. Aquest sentiment ja el compartíem tu i jo l'any passat, i que ho recordis és especial. Estem a 5 dies de Nadal, i jo tinc sensació 0 de festes, així que jo també et desitjo tota la sort del món ara i sempre, i això si, que el 2009 (que l'any si que canvia) et porti molta més felicitat que aquest 2008.

    Núr, encara que sembli lleig, esperava que algú m'expliques que m'equivoco, i em posés exemples de com de malament estem. Tu has estat la primera i t'ho agraeixo. Com deia a la iruNa, suposo que són males èpoques per valorar, i a més, molta gent fa això, es deixa portar per la febre consumista, però no acaba consumint res, o almenys, intenta minimitzar les despeses retallant una mica d'aquí i una mica d'allà. Jo això ho he fet sempre, una miqueta d'estalvi sempre va bé, així que per mi no és res nou, i al contrari, em sembla que ara estic gastant més que mai. Anyway, espero que tinguis sort i que conservis la teva feina, segur que sí.

    Carme, sigues molt benvinguda a casa meva. Quan he vist el teu nom pensava que eres una visitant il·lustre del blog, la Carme Rosanas, però m'alegro de tenir-te per aquí, t'hauré de buscar un nom per no confondre-us! Aquesta és una altra, a Barcelona tots els concerts acaben entrades, sempre ha estat així i ara no és excepció. Hi haurà coses que estan per sobre de les crisis. Amb la música no s'hi juga, però...

    AINA, ja sabem que cada casa és un món, però no comprem sempre allò que és imprescindible? Bé, estic segur que en èpoques de més bonança la gent gastava una mica a la babalà, però jo des de sempre, he voltat molt, però he comprat poc. Potser ara hi ha molta més gent que fa com jo. I pel que fa a la feina, és clar, jo n'he trobat en temps de crisi, i a la meva empresa no para d'entrar gent, però és que la crisi està en els sectors en els que més gent hi ha, no en tots, i el meu és dels afortunats, però segur que s'acabarà notant.

    Carme R, l'original, que t'ha sortit una competidora pel nom! Potser tot és qüestió de relativitzar, potser hi ha menys gent, però tot i així, encara és molta. És com aquell anunci que hi ha. Menys accidents encara són massa, diu una cosa així, oi?

    Menta, jo també et desitjo que passis aquests dies el millor que puguis.

    Cesc, jo miro poc les notícies, ho he de reconèixer, però és que en parlen a tot arreu, posis la cadena que posis, i miris el programa que miris, i a la ràdio, i pel carrer... per exemple, el programa de ràdio que escolto pels matins regalen com a gran premi pagar tres mesos de lloguer del pis, això ja et diu que hi ha una psicosi que no és normal.

    Montse, de rotllo res. Dona, fa il·lusió que et facin coses d'aquestes personalitzades, i aquesta tècnica s'ha de reconèixer que dóna molt bons resultats, ho he vist al teu blog! Però hauries de guardar-te alguna carta, si ara tots els regals són de patxwork en un futur ja hauràs esgotat aquesta via per ser original.

    Efectivament Bruixoleta, em temo que aquest és un típic cas en el que les aparences enganyen, i que ja ens ho trobarem.

    Assumpta, et desitjo molta sort a la loteria. Jo no tinc ni un número. Bé, sí, un que no sé ni d'on l'he tret, i que si sortís premiat no em donarien ni les gràcies. Volia comprar-ne, però m'ha fet mandra. Ja sé que hi ha alguns sectors molt perjudicats per la crisi, i molta gent que ha perdut la feina, però no és una cosa generalitzada, i és veritat, sortir a voltar pel centre no implica fer una gran despesa, ni tant sols implica fer cap despesa. Però ahir vaig tornar a passar per l'FNAC i em resisteixo a creure que els centenars de persones que hi havia (per no dir milers) estiguessin allà mirant les coses que no es podran comprar.

    - assumpta -, sé de sobres que la cosa no està per tirar coets. Jo no diria que la meva nòmina fa riure (però és que em conformo amb poc), però tot i així també vaig una mica just, que viure sol no és fàcil, i mantenir una casa i dos gats que mengen més que jo ja et dic que em fa portar el cinturó apretadet. Això que dius que fas aquest any jo ho porto fent tota la vida. Em permeto poc luxes, i compro abans un llibre que uns pantalons. La meva roba és tota velleta i la renovo quan ja no puc esperar més, en canvi no em falta mai lectura. Cadascú té les seves preferències. La loteria no em tocarà perquè no hi jugo, però sí que espero les rebaixes per comprar-me un parell de coses, perquè ara llibres ja en tinc, i de roba estic sota mínims. És qüestió de supervivència i que no em denunciïn per escàndol públic.

    Ferran, completament d'acord amb tu. Sembla que regals se n'ha de fer perquè toca, però jo aquest any m'he espavilat i ja ho tinc tot, no suporto les presses de darrere hora, i segur que sortiré durant aquests dies de Nadal, però ho faré amb la calma de que no he de comprar res, i si cau alguna cosa, serà espontani.

    Estrip, estaríem parlant d'un mecanisme de defensa anti-crisi? Podria ser, sortir més per demostrar que aquí no passa res, demostrar-nos-ho a nosaltres mateixos. Però en definitiva, buscar l'estalvi i fer menys despesa. Jo crec que la psicosi és molt gran perquè els darrers anys la bonança era tan gran que la gent tirava els diners, els bancs inclosos, i ara que no anem tan sobrats sembla que s'acabi el món. Que baixin els preus de la vida i tot tornarà a la normalitat.

    Jesús, el més trist de tot és que la gent que es queda al carrer no és, majoritàriament, perquè la seva empresa tanqui, sinó perquè no guanyen tants diners com creien, cosa que no vol dir que no en guanyin, però no els surten els números esperats i ho paguen els treballadors.

    Rits, aquesta és una opció molt probable, ja ho comentava més amunt. Hem estat gastant poc perquè ara ve la despesa forta, i aquesta la farem igual, retallant per aquí i per allà, però els grans dinars i els regals s'han de mantenir i que les festes siguin tan consumistes com sempre.

    Vinga Zel, ara que ja ets lliure d'informes, ara podràs sortir i potenciar el consumisme. Dono fe de que hi ha articles en oferta a les botigues, i tractes d'aquells de pagui 2 i emporti-se'n 3. A veure com seran les rebaixes, suposo que un 'enganyabobos', com sempre.

    Elur, tranquil·la capri, que aquestes coses ja les sabem, sempre passen, els pobre som sempre els que paguem els plats trencats. Està clar que no ens poden exigir que consumim, amb els sous com estan, i els preus que corren, però és clar, ara som nosaltres els que hem de moure l'economia perquè els diners flueixin. Ja saps que aquestes coses són cícliques, i els mateixos que ho han espatllat ho arreglaran, per benefici propi. El problema és que es carregaran molta gent al seu pas, suposo que comptant les 'víctimes' es pot mesurar la virulència d'una crisi econòmica.

    Joana, estic d'acord amb la moderació per aquestes dates, però a casa teva espereu a mitjans de gener per donar els regals de Nadal? Aquí està el problema. Jo per mi no compro res, gairebé mai surto a gastar-me els calers, com a molt en llibres. Però aquestes dates exigeixen despeses en regals per altra gent, i això fa mal a la butxaca igual que si tingués el vici de polir-m'ho tot per fer-me pujar l'ego.

    ResponElimina
  23. No?? Mira tu mateix... allí al FNAC, davant un magnífic poster d'una onada gegant i vas i NO te'l compres!! jeje

    ResponElimina
  24. Totalment d'acord...
    Jo ja m'ho he preguntat en varies ocasions... Els ponts, la gent marxa, i els hotels són plens, els restaurants també plens, i els comerços a tope... Mira jo no ho entenc, i acabo pensant que ens han posat la por al cos....
    Es cert, que alguns sectors tenen menys feina.. però la resta... Segueix igual! Jo no sóc d'estalviar...però mira Quien guarda,halla... així que... potser que faci un pensament!
    Bones Festes!!!

    ResponElimina
  25. Crec que no has agafat un bon lloc per anar a mirar si hi ha crisis. Si vols t'invito a venir amb mi a l'oficina de l'atur, les cues són interminables. I almenys a la província de Tarragona la crisi se nota. Jo ho he vist a molts supers grans. La gent ja no va sempre amb lo carro ple, fins i tot agafen los carritos aquells menuts. A les botigues d'aquí t'intenten vendre de tot, quan abans no calia oferir-te res. I les botigueres t'ho diuen que los seus jefes los han dit que s'ha de vendre més. Jo crec que no és només histèria, hi ha moltes coses que se'ns escapen. Però si parles amb la gent adequada veus que hi ha molta gent que no pot pagar lo seu pis. Per una antiga feina estic relacionada amb gent dels bancs i lo que me conten fa pena de vegades. Tenen gent que els va plorant que no poden pagar l'hipoteca, i gent que entrega lo seu pis al banc perquè no poden pagar.
    Evidentment per estes dates sempre hi ha més compres, però jo crec que en algunes cases seran més moderades. I no tothom està a l'atur, també hi ha gent que té feina i va més relaxat. Però jo crec que lo 2009 encara serà una mica pitjor que estos mesos atrás. Conec a moltíssimes empreses d'aquí i del Baix Ebre que estan tancant. Lo que a Barcelona potser costa més notar-se, però si mires veus que no hi ha el derrotxeo d'abans.
    Mmm ho sento, m'he allargat :)

    ResponElimina
  26. Assumpta, però jo sóc així de ranci, que la gent allà té pasta, eh?

    Eli, jo sóc més aviat estalviador, però quan me'ls he de gastar me'ls gasto. Hi ha gent per tot arreu, però com això de la crisi va per sectors, suposo que uns ho noten molt i els altres no tant o gens. Jo per ara no ho noto, però si continuo al ritme que vaig, no sé com acabaré. Però em marco les rebaixes com a última despesa seriosa fins molt endavant.

    Bajo, segurament molta gent s'hi mira més, però a Barcelona i ha un altre tipus d'economia que a comarques. Aquí hi ha sectors que no noten la crisi, i allà és més difícil, perquè només hi ha indústria i agricultura, dos sectors que ho passen fatal, amb el de la construcció. Però per exemple, les farmacèutiques i agroalimentàries no pateixen tant, i segueixen produint, i aquestes es concentren a la zona de Barcelona majoritàriament. És el que hi ha, però suposo que al final, acabarem pagant tots, perquè d'això es tracta, que els rics continuïn sent rics, encara que s'hagin de carregar tots els pobres. I això faran si van maldades.

    ResponElimina
  27. mmm... jo també ho pensava, però també hi caic que moltes persones estan ofegades amb crèdits i els és igual: A viure (i comprar quan toca) que són dos dies!!!
    Jo no m'he atrevit. I em sap greu per tots els regals i detalls que m'hagués agradat fer i no he pogut. El sou es queda igual, i toooota la resta puja, sort l'euríbor que baixa... Putacrisisdemerda :(

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.