dijous, 16 d’octubre de 2008

F.A.Q. castelleres

Saber-se el vocabulari casteller és una mica rotllo. Qui més qui menys, ha sentit campanes, i algunes paraulotes són conegudes per tothom. El que passa és que hi ha unes quantes preguntes tòpiques que els castellers sempre hem de sofrir, i he pensat que seria un bon moment per dir-ne alguna cosa, i a veure si així, ens n'estalviem alguna de tant en tant.

Quan conegueu un casteller, si us plau, no feu més la típica pregunta-broma: "Ah, ets casteller, i de què fas, d'enxaneta?" D'acord que jo sóc baixet, però ens la fan a tots, i cansa, cansa una mica. Suposo que deu sonar graciós, però ens l'han fet tants cops, que ja no sabem quina cara posar. Hi ha moltes posicions al castell, i a menys que parleu amb algú d'uns 8 anys, no cal posar-se en evidència amb una broma tan suada. Per endavant, gràcies a aquells que a partir d'ara no facin més aquest comentari.

Una altra cosa que ens pregunten és la nomenclatura dels castells: "Això què és, un 8 de 3, un 7 de 6?" És sabut que els castells s'anomenen amb dos xifres, però perquè us en feu una idea, i sense que en sàpiga el motiu, la primera que es diu és el número de persones per cada pis, i el segon, el número de pisos, tenint en compte que la canalla de dalt compta com a tres pisos (els dosos, l'aixecador, i l'enxaneta). Per tant, un 3 de 8 és un castell de vuit pisos, cinc d'aquests pisos amb 3 persones a cada pis, i a sobre, els dos dosos, l'aixecador i l'enxaneta. Proveu-ho, no és tan difícil.

Finalment, una altra pregunta que ja denota una mica més de coneixement, o d'interès, però no per això menys repetida és: "Què són el folre i les manilles?". La majoria de gent ja sap que un castell sol tenir una pinya, que és tota la gent que aguanta des de baix l'estructura del castell (tronc i canalla). En castells grans es fa necessari que pugi sobre la pinya una segona pinya més petita, i això seria el folre. Seria com agafar tot un castell bàsic i posar-lo sobre tota la gent de baix, amb pinya i tot (no és tan senzill, és clar). Les manilles serien un tercer pis de pinya sobre el folre, reservades a castells molt difícils. En una ocasió es va veure un quart pis de pinya que es va anomenar puntals, però això ja són conceptes avançats.

Res, que ara ja no us cal fer aquestes preguntes, que ja en sereu uns experts. Ara que, si teniu dubtes, o qualsevol altre pregunta que us vingui de gust fer, gustós us la respondré.

31 comentaris:

  1. Ei, gràcies!!! Ja saps que no en tinc ni idea, procuraré recordar-ho a partir d'ara. :-)

    ResponElimina
  2. Oohh!!! M'ha agradat molt aquest post XeXu!
    Fa relativament poc vaig fer totes aquestes preguntes a una persona entesa en el tema i tot el que has explicat no em resulta estrany, al contrari. Em fascinava tant el que estaven veient els meus ulls que necessitava empapar-me de tot el vocabulari i nomenclatura castellera i poder-hi entendre una mica més.
    I mira, alguna cosa més sí que sé... sé si un castell s'ha carregat i descarregat o només carregat o si s'ha hagut de desmuntar o si s'ha quedat amb un intent. També sé que hi ha els pilars (en què els pisos estan formats per una sola persona), els castells nets (sense folre ni manilles)...

    Però també tinc moltes preguntes i ja que ens brindes la oportunitat de fer-te-les aprofito la ocasió. Quan és que comencen a tocar gralles, al tercer o quart pis?
    El que tampoc sé és com es diuen els castells que els pugen des de baix... aquests els trobo increïbles però no sé si tenen més dificultat o menys que els de construcció normal.
    I em sembla que també tenen un nom però ara no el recordo... com es diuen les persones que es col·loquen mig ajupides i serveixen "d'escaleta" pels que han de pujar? no sé si m'explico... I tenen un nom els que estan a sota de tot, a peu de carrer, i suportant tot el pes del castell?
    Ah, i una última pregunta... què signifiquen les sigles F.A.Q?

    Això de la pregunta-broma de l'enxaneta no ho havia sentit mai i evidentment no l'he feta mai, però no m'estranya que n'estigueu farts perquè és una mica dolent l'acudit eh!?

    I ja, "para rizar el rizo" (i ara ve quan la cago), deixa'm provar de descriure les dues fotos que has posat al post.
    1ra: Minyons de Terrassa amb un 3d8net
    2na: Castellers de Vilafranca amb un 4d10 (o de 9?) amb folre i manilles
    Buf... és que la meva intenció és anar a per nota eh?! però em sembla que potser no hauré ni aprovat! jeje
    Enfi, que gràcies per aquest post i
    una abraçada senyor casteller!!!

    ResponElimina
  3. Està bé que ho expliquis, i tens raó, sempre diuen això de l'enxaneta i sempre pregunten què és el folre, les manilles... ja saps que m'agrada aquest post :)

    ResponElimina
  4. Uaaaaaaaaau jo sóc experta!! me les sabia totes, totes, fins i tot la dels puntals :-))

    Encara recordo, fa moooolts anys, quan un senyor jubilat de Valls, que anava a ajudar al seu cunyat unes horetes per la tarda a un despatx on jo feia unes pràctiques, m'ho va explicar :-))

    Em va agradar tant que ho vaig aprendre molt depressa... i què era un pilar... i desprès vaig anar aprenent més coses, vaig saber que hi ha castells que s'aixequen per sota... castells amb agulla, alguns que es coronen dues vegades :-))

    I ara, a sobre, fa uns anys que presumeixo de tenir familia castellera a una colla de Barcelona jeje

    Ah!! i no coneixia la brometa tonta aquesta, la veritat...


    M'ha agradat mooooolt l'article :-)

    ResponElimina
  5. Les gralles comencen a tocar quan ja decideixen que tiren endavant el castell, oi? :-)

    ResponElimina
  6. Viscaaa jo aquestes me les sabia! I també em vaig empapar els posts pre-concurs d'en Jansy, i així també vaig augmentar el meu argot casteller! Ho vaig dir no sé on, preò que sapigueu que entre els dos me li heu fet agafar el "gusanillo" altre cop :P Hehehe de vegades veig als de l'Autònoma enfilats al pal dels FFCC o fent un 3d4 per allà la gespa i me'n recordo de vosaltres ^o^ (sí, ho sé, en sou moooolts més i teniu més qualitat!!!)

    I ara a tocar la pera... Puc rebatre-li a la iruNa? És un 3d10 el segon castell?? És que no em sona el 4d10... s'ha fet mai??? Seria bufff molt bèstia!!! I la resta de preguntes li respons tu que ets el professional! (no és pasapalabra eh, que me les sé!!!)

    (aixo de rebatre iruNa és amb carinyo eh! ho dic per si ho llegeixes... ^^)

    ResponElimina
  7. Uhm, que això del 3d4 ha quedat "raro"... és que quan he passat per davant només tenien fets quatre pisos, sense dosos ni res!

    ResponElimina
  8. Els meus cosins son castellers (bueno, el meu cosí i sa xicota), i es van coneixer precisament fent castells. No en sé gaire però tot el que has explciat ja ho sabia... La veritat es que mai n'he vist cap, i em criden l'atenció... Però vaja, no són Santo de mi devoción.

    Per cert, la resposta al teu comment la tens al meu blog. Esque com que es el que fa tothom... ^^

    Un petó

    ResponElimina
  9. ostres, jo com la rita, ni idea, així que en tot cas m'ho rellegiré un parell o tres de cops, per començar a tenir uns coneixements bàsics. De fet, veig que es parla dels castellers per diferents blogs, i potser una mica d'aquí, una mica d'allí... Sigui com sigui, ara ja sé què és el que no he de preguntar... i la pregunta que així d'entrada em sortiria de fer... de moment, me la guardo i estaré atenta a veure si en una altra explicació...
    Bona nit :-)

    ResponElimina
  10. Jo tot just vaig aprendre aquests conceptes ara fa menys d'un any... moltes gràcies per refrescar-me'ls !!

    ResponElimina
  11. Jo si que trec força bona nota. Me les sabia totes, menys això dels puntals. Però puc compensar-la, jurant solemnement que no he fet mai, dels mais, ni una sola vegada... ni faré tampoc, la pregunta de l'anxaneta.

    ResponElimina
  12. jejeje, em sembla encertadissima aquesta venada pedagògica!!!
    molt i molt béee!!!!

    ResponElimina
  13. Però... el folre no és aquella tela de dins les jaquetes? i les manilles no eren per enmanillar??
    d'acord, d'acord... és tan suat com preguntar a un paio alt i gros si fa d'anxaneta :P
    I tu Xexu, què "ets"? pinya, folre, manilla o pis?
    ;*)

    ResponElimina
  14. Diuen que cada dia s'apren una cosa nova, oi? Doncs jo ja me'n puc anar a dormir :D (encara que siguin dos quarts de deu del matí... :$)

    ResponElimina
  15. Jo també me les sabia totes, visca!
    Un dia que vaig anar a l'assaig dels castellers de lleida em va fer molta gràcia veure com treballaven, i també em van fer molta gràcia la gent petiteta que es posen entre la pinya… els taps! No sé, em va fer molta gràcia, jo em pensava que la pinya era campi qui pugui i és súper ordenada!

    i tu en quina posició estàs dins els castells?

    ResponElimina
  16. Ei, moltes gràcies a tothom per passar per aquí i deixar els vostres comentaris. La veritat és que tenia ganes de fer aquest post, però pensava que no el llegiria ningú. Com sempre, m'aconseguiu arrencar un somriure, i molta gratitud. Però vaig a contestar ja, que se m'ha girat feina. Gràcies a tots.

    Rita, com deia, és una mica pal saber-se tots els noms, normatives, i totes les variants, que no són poques. Millor aprendre-ho sobre la marxa quan hi ets. Però així en petites dosis, com a 'culturilla general', no està malament, oi?

    iruNa, això teu comença a ser malaltís, t'hauràs de fer castellera! Gràcies per aquest comentari, i encantat et respondré tan bé com pugui a les teves preguntes. Que per cert, algunes són molt bones i posen a prova els meus coneixements. M'alegro que t'hagis aficionat tant als castells. La veritat és que m'agradaria que hi hagués afició entre la població, com passa amb el futbol, per exemple, però no és fàcil. A Valls i a Vilafranca passa, però fora... Bé comencem. T'he de fer un aclariment pel que fa als castells nets. Un castell net és el que no té pinya de cap tipus, i a plaça no se'n solen veure massa. El que actualment anomenem 'net', és un castell que es converteix en molt més difícil per haver-li tret el folre, però deixant la pinya de baix. Només es sol aplicar a dos castells que es facin actualment, i a un que ningú fa però s'ha intentat, 4d9, 2d8 i 3d9, les versions sense folre, que són mooooolt difícils, de castells amb folre, relativament assequibles. Els castells bàsics, com un 3d8 o un 4d7, mai es diu que són nets. Això seria com dir que no tenen pinya. A aquells se'ls diu nets perquè sovint a les seves versions amb folre s'obvia que el porten, per mandra de dir 'folre', i per poder-los diferenciar. Però en realitat hauríem de dir sempre 2d8f (castell fàcil), i 2d8 (castell impossible), i així no caldria dir net, que en realitat és incorrecte.

    Les gralles en castells de 8 i superiors comencen a sonar quan comença a pujar el segon pis que va sense agafar. És a dir, en cas d'un castell de 8, es posen els segons sobre la pinya, els terços sobre els segons, miren si està bé, i si consenten, comencen a pujar quarts i sonen les gralles. En aquest moment comença el castell, es considera intent, encara que immediatament s'enfonsi. Si no arriben a sonar les gralles, i es desmunta el castell quan només estan els terços col·locats, es diu 'peu desmuntat'. En un castell de 9, comencen a sonar quan pugen els quints, però segueix sent el segon pis que no va agafat, ja que hi ha el folre. I en un castell de 9 net, sonen també quan pugen quints, i no quarts, encara que no hi hagi folre es fa com si n'hi hagués.

    Els castells que pugen des de baix es diuen 'aixecats per sota'. Es sol aixecar els 3, 3d6, 3d7 i 3d8 per sota. El 3d7ps té certa dificultat, però amb assaig tothom l'arriba a fer. El 3d8ps és pràcticament impossible i només l'ha aconseguit la Colla Vella dels Xiquets de Valls.

    Les persones que fan l'escaleta, es diuen així 'escaletes'. Aquesta era fàcil. I els que estan a sota de tot del castell, que compten com a pis, i que tenen l'estructura del castell sobre les espatlles són els baixos, i aquesta és la meva posició en el castell. I no, no sóc especialment fort, per si t'ho preguntes, però tinc molta experiència, i sé calcular els temps del castell.

    F.A.Q. són les sigles angleses de frequently asked questions, les preguntes habituals, vaja. No té res a veure amb castells, i ho podràs veure a moltes pàgines web de serveis, és l'apartat on responen preguntes que se suposa que tothom fa, encara que quan ho vegis pensaràs que tu mai no les faries, i se suposa que les posen allà perquè t'ajudi.

    Jo crec que estàs més que aprovada, i amb bona nota, però no has aconseguit millorar-la a l'examen de pujar nota. Com ja t'he dit, no es diu 3d8net, és un 3d8 i prou, però sí, és de Minyons de Terrassa. I l'altra foto és un 3d10fm, no un 4. El 4 es va pensar primer, però es necessitava massa gent, i es va optar pel 3. La Laia si que l'ha encertada. Aquest, de fet, és el primer de la història, i efectivament, va ser de Vilafranca. Jo hi vaig anar a donar un cop de mà per aconseguir aquella fita. No em veus per allà baix?

    Cesc, home, de vegades quan escric un post penso en algú concret, i estic segur que no faltarà als comentaris. Bé, tu no faltes mai (gràcies!), però sabia que aquest t'agradaria. M'ha vingut de gust escriure'l, no en parlo massa, i aprofitant el concurs recent, i que la gent es va interessar pel tema... però tu ets enxaneta o no!!?? Hehehe.

    Assumpta, veig que estàs veritablement ficada en el tema, però ja m'ho semblava, donades les teves ganes de seguir el concurs. No cal que et digui res, si ja t'ho sabies tot. Només que em sembla fantàstic que presumeixis de família castellera, perquè em sembla que hi ha molta gent que no li fa el pes. Ah, i això de les gralles, és clar, quan comencen és quan el castell compta com a intent, quan va de debò. Si no sonen, es pot desmuntar i mirar de muntar-lo millor. A la iruNa, més amunt, li explicava el moment de començar a sonar, vull dir que no per tots els castells comencen a sonar al mateix temps. Però és cert, quan sentim les gralles, sabem que el castell ja va. Això els dic sempre a les meves crosses en cas de castell important: 'ei, que va, eh?'

    Jordi, ja pots anar estudiant, que si no seràs l'últim de la classe, mira el nivell que hi ha!

    Laia, et veig molt posada en el tema, la veritat. No crec que a la iruNa li hagués molestat que li contestessis les preguntes, però ja ho faig jo, que m'hi he compromès. Encertes en això del 3d10fm, no és un 4, i aquest castell no s'ha arribat a provar mai, tot i que és el primer castell de 10 que es va pensar. Escolta, per què no t'apuntes als Ganàpies? Si et dic la veritat, jo no tinc gaire bon concepte de les colles universitàries. Veuria bé que fossin una pedrera per les altres colles, on gent que no té tantes oportunitats pugui assajar, i fins i tot obtenir una formació superior a la que tindria en una colla clàssica. Però van molt a la festa i acaben sent una secta. Tot i això, els Arreplegats de la Zona Universitària, han fet castells que no estan a l'abast de tothom. Podries fer-te dels Ganàpies de l'Autònoma, que no és tan exigent com una colla normal, i així mates el cuquet i coneixes gent. Si t'hi animes, ja ho diràs. ah, i ja saps que a Cerdanyola hi ha colla. anima't dona!

    NeoPoeta, si no n'has vist cap, té força mèrit que sàpigues totes aquestes coses. M'ha fet gràcia com expliques que el teu cosí i la parella es van conèixer fent castells, m'he imaginat els dos enfilats i mirant-se de reüll, fins i tot entonant un 'estudies o treballes?'. Tindria la seva gràcia lligar allà dalt.

    Bruixoleta, pots fer les preguntes que vulguis, encara que et sembli molt bàsica. El món dels castells és molt desconegut, però és que no cal que es conegui per dins, és tan tècnic com qualsevol altre. Pels aficionats està bé saber quatre coses i gaudir de l'espectacle, i sabent més o menys el castell que es fa, i això del folre i les manilles, i una mica quins castells són més difícils que altres, n'hi ha més que de sobres. Penso, vaja. Tu pregunta, però coses de castells, personals no, eh? Hehehe.

    Carquinyoli, a disposar, encantat de ser un servei públic, hehehe.

    Carme, m'ha fet riure el teu comentari, amb això de jurar i perjurar que no has fet ni faràs la pregunta maleïda, m'ha fet molta gràcia. Em sorprèn perquè molts dels que han comentat en sabeu força, això està molt bé. Sabent aquestes coses ja es mostren uns coneixements, i no cal tanta profunditat, oi? Ara que, també m'agrada la gent que ha comentat sincerament que no en saben res, i que els va bé per obrir boca, m'agrada aquesta sinceritat, i que apreciïn la voluntat pedagògica.

    Montse, no em volia fer pesat, m'alegro que hagi arribat. Jo de vegades em poso a parlar de castells i no paro, sempre hi ha coses a puntualitzar. Sort que m'he controlat.

    Elur, que dolentota que ets, i com m'agrada això. No sé qui es va inventar els noms aquests, però s'hi va lluir molt. Jo al castell faig de baix, és la meva posició, i si no faig això, sovint no em posen enlloc més. El baix és el que està a sota de tot d'una rengla, és a dir, d'una de les columnes de gent del castell. Toco de peus a terra, i tinc el pes sobre les espatlles, i l'ajuda d'una quanta gent que m'envolta, que sort en tinc d'ells.

    Menxu, benvinguda a Bona nit i tapa't. M'ha sorprès molt el teu comentari, no m'esperava que mai arribessis aquí. Està bé que hagis après alguna cosa, me n'alegro. Ei, i mai és mala hora per fer una becaina, jo m'hi apunto.

    Caram Musa, una altra entesa! Els de Lleida van molt forts, déu n'hi do! És cert que la pinya és una cosa molt ordenada, i és normal pensar que allò és un caos, però ja vas veure que no. Els taps fan una feina molt important, sembla que no, que sigui el lloc de la gent que no serveix per a res més, però fan una funció de falques (en alguns llocs es diuen així, i també daus), que permet mantenir la posició a les mans i als laterals. Sense ells, aquests van venuts, i fins i tot poden prendre mal. Tot té una funció allà. Jo, com explicava a l'Elur, faig de baix, que ja deus saber el que és, ja que estàs tan posada, encara que esporàdicament també faig de crossa, contrafort i fins i tot de tap.

    ResponElimina
  17. sí, sí, és de castells la pregunta, no pateixis, m'has fet somriure, personals no goso. Seguiré llegint atentament escrits de castellers i si no trobo la resposta, te la faig :-))

    ResponElimina
  18. No m'has donat temps de rectificar home! Després de llegir el comentari de la Laia (que per res del món m'ha sentat malament, al contrari) he pensat que ella tenia tota la raó i llavors ho he vist més que claríssim. Ara em fa vergonya haver-me equivocat però pensa que fa molt poquet que començo a tenir els símptomes d'aquesta malaltia... dona'm temps i te les contesto totes!!! jejeje
    Moltes gràcies XeXu per les teves respostes, m'han aclarit molts dubtes. Seguiré estudiant... a veure si puc optar a pujar nota!!!
    una abraçada!

    ResponElimina
  19. Sempre he tingut curiositat de conèixer com es construeixen els castells i les funcions que hi juga cadascú. Gràcies, perquè no he trobat ningú que m'ho expliqués de manera senzilla com ho has fet tu. Al 33 tb els he seguit, però clar, perquè ho expliquin em sembla que és una mica difícil.
    Pròxima classe?

    Petonets!!!

    ResponElimina
  20. La veritat és que no m'has explicat res que no sabés, i és que els bordegassos no són gaire bons però fan molta didàctica del món casteller (escoles, esplais...). Aprofito per recomanar-te un llibre per explicar tot això als més petits (encara que potser ja el coneixes): es diu "En Maginet tap de bassa" escrit per Bienve Moya i il·lustrat magníficament pel Sebastià Serra. Editorial El Cep i la Nansa. Un bon regal si coneixes alguna criatura entre cinc i set o vuit anys. Petons.

    ResponElimina
  21. un bon article, si senyor!
    jo de vegades si que miro el programa del 33.

    ResponElimina
  22. He de fer una petita rectificació perquè avui m'han picat el crostó a l'assaig, tot i que tècnicament no em vaig equivocar. Per si algú hi està interessat, el 4 de 10 amb folre i manilles es va portar a plaça abans que el 3d10fm, però no va arribar a considerar-se intent. Com ja vaig explicar, perquè sigui un intent cal que sonin les gralles, que en aquest cas seria quan pugen sisens. Castellers de Vilafranca van provar l'estructura per Tots Sants del '96, però o bé desmuntaven el peu, o el peu (de més de mil persones) s'enfonsava. És una animalada de castell, que no sé si s'arribarà a veure mai. Però no perdem l'esperança.

    ResponElimina
  23. Ai! Xexu, t'he de felicitar per aquesta super lliçó castellera que ens has fet. La veritat és que a casa m'havien explicat alguna cosa però sense arribar a aprofundir-hi tant. Així que tu ocupes lloc en aquell pis que acostuma a quedar ocult per la pinya i que quan compto els pisos he de recordar que hi és perquè sinó no em surten els números. Bé doncs moltes gràcies per ensenyar-nos com és el teu món, sempre s'aprenen coses noves.

    ResponElimina
  24. Gràcies, rei!!!! Jo vaig ser de les preguntaires, i ara m'has aclarit els darrers, l'aixecador els dosos i l'anxaneta!!!!Aquest ja el coneixia, el que no sabia és que valien per tres!!! I ara els puntals ja sé què són, però no em sabia el nom dels escaletes... I això de que l'intent val quan comencen les gralles, tampoc. Però he pres apunts i estudiaré, com el Jordi. M'agraden amb bogeria, els castells i els castellers. Jo sempre els poso d'exemple als nens quan parlem de la importància de cadascuna i totes les persones i mans que s'ajuden per dur endavant un projecte, perquè en un castell, cadascú té el seu paper, diferent i important. Gràcies estimat!

    ResponElimina
  25. Torno a fer tard.. I tinc un dubte!!! Aixecador i acotxador és el mateix? o no? És que jo no n'entenc molt d'això, però trobo que sempre he sentit dir "acotxador i enxaneta". No ho sé, eh? Ara potser he dit una bestiesa...
    Només sé que el primer cop que vaig veure un castell i vaig sentir les gralles em vaig emocionar molt. Em vaig eriçar tota! I ara, sempre que puc vaig a veure'ls! M'agrada!

    ResponElimina
  26. el meu nebot "era" casteller amb els marrecs de salt i també li feien la brometa de l'anxeneta (fa metro 92 i pesa 125 quilos...)

    però jo tinc un dubte que suposo que vé al cas, ara que diuen que hi ha crisi...

    qui cobra més? el que es costipa dalt de tot o el que aguanta tot el pes? declareu IVA? IBI? cada castell paga impostos o us fan un abonament per temporada?

    home... he de preguntar perquè... la pela és la pela, no?

    petons i llepades sense manilles!
    :D

    ResponElimina
  27. ooooooooooooooh com m'agraden les lletres noves!!!!!

    D'això... allà sota estàs????????? ai, si fins ara no podia veure els castells (se m'encongeix el cor, deixo de respirar i tant si cauen com si no acabo plorant) ara encara menys!
    I encara no sé com sé tot el que sé, que vindria a ser el que has posat al post, de castells!! se,se,se.

    ResponElimina
  28. gràcies però d'aqui a 2 hores ja no m'enrecordaré!

    ResponElimina
  29. Continuem:

    Labruixoleta, ja saps que el consultori de castells és obert, així que pots preguntar sempre que vulguis. I bé, personal també es pot preguntar, eh, però llavors em reservo el dret a contestar, que em feu més por que una pedregada.

    iruNa, tu has estat atrevida i has preguntat molt i t'has aventurat a dir els castells que eren, i equivocar-se és una manera d'aprendre. Tens tot el temps del món, i amb la calma, ho aniràs agafant tot, encara que insisteixo amb que la millor manera d'aprendre és participant activament.

    Ui Instints, no vull avorrir el personal. Tampoc no és que vulgui fer un manual, em va sortir d'escriure alguna coseta així, perquè són preguntes que sempre ens fan, però no tenia més aspiracions que aquesta. M'alegro que us hagi agradat, i naturalment, qualsevol pregunta o dubte, el contestaré encantat, quan us vingui, encara que el post vigent no tingui res a veure.

    Fada, a sonat una mica a orgull Bordegàs això, hehehe. NO coneixia el llibre, així que gràcies. I escolta, els Bordegassos tenen dificultats ara, però van ser molt bons, i tenen història. Llàstima que molts cops, i ha passat a altres colles també, després d'arribar al cim, costa mantenir-se.

    Gràcies Estrip. El programa del 33 no està malament, però no ensenyen massa cosa crec. Al principi si que explicaven coses bàsiques, però deuen considerar que ara l'audiència ja és experta, o que només el miren castellers. Jo he de reconèixer que no el miro mai, a menys que haguem de sortir nosaltres, i si el miro és per veure els vídeos dels castells, i sentir les reaccions que fan les nostres actuacions.

    Marta, m'alegro que t'hagi agradat, i sí, jo estic allà on no se'ns veu, no sortim a les fotos, i sovint som oblidats, però som un pis, sí senyor, els baixos, serveix pels castells i per qualsevol bloc de pisos, però aquí no hi ha ni entresòl ni principal.

    Zel, ja veig que el tema ha interessat més del que creia, estic content. Trobo que el concepte dels castellers és una bona cosa per ensenyar a la canalla, és un exemple de com treballant tots a una arriben els objectius. No voldria desil·lusionar-te dient que del dit al fet hi va un bon tros, perquè com a tot arreu, hi ha una mica de tot i no tothom s'ho pren així, però com a idea i com a treball en equip, és un bon exemple, i espero que la canalla te l'accepti de bon grat.

    Guspira, molt bona pregunta! Els dos noms que dius és una mateixa cosa, és a dir, el petit o petita que es posa en posició de granota (per dir-ho d'alguna manera), per permetre que l'enxaneta passi per sobre i faci l'aleta. La diferencia rau en la zona geogràfica en que es diu, encara que ara mateix no sabria dir-te on es diu cada cosa. Jo sempre havia dit acotxador, però des de fa cinc anys estic en una altra colla més gran en la que diuen aixecador. Ara ja m'hi he acostumat, però de vegades se m'escapa.

    Malauradament, amic Gatot, els castellers no cobrem a títol personal, encara que hi ha llegendes urbanes que diuen que en certes colles es paguen diners a alguns castellers de posicions molt especials, i d'altres coses encara més surrealistes que millor no comentar. La colla en si sí que cobra per les actuacions, i de vegades hem d'anar a 'actuacions de congrés', és a dir, un congrés de... ginecòlegs, per dir alguna cosa, que com a final de festa volen uns saltimbanquis fent el número. Hi anem, fem quatre ximpleries, i ens paguen una pasta, més que per les grans actuacions que fem, que són les que ens interessen. Els diners guanyats, per si t'interessa, es destinen a les incomptables despeses que té moure un grup de gent tan gran, indumentària castellera, autocars, dinars de celebració, pagar altres colles per actuar, i si s'escau, pagar el lloguer del local social. Molt car tot plegat.

    Elur, t'agraden les lletres? Ja tocava canviar-les, oi? A mi també m'agraden aquestes. He fet algun que altre retoquet més, però amb el fons permanentment negre costa més que es noti. No has de tenir por dels castells, són un espectacle, i el percentatge de caigudes és baix, així que tens més probabilitat de gaudir d'un castell que de veure'l caure. I mira, jo allà sota pràcticament no noto les caigudes. Pateixo més quan el castell no va massa bé, però es descarrega, però millor que pateixi jo, i que el castell es faci, oi?

    Fàcil solució, Deric! D'aquí dues hores tornes i ho llegeixes de nou. I així fins que t'ho sàpigues tot!

    ResponElimina
  30. un bon recordatori. apoc paoc tothom n'anirà aprenent

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.