dissabte, 28 d’abril de 2007

Voluntaris per la llengua

Quin vespre més interessant. Després d'un assaig fluixet (divendres i a les portes d'un pont), hem anat a fer un mos amb la gent que tenim per costum. Estan bé aquests moments, sempre parlem de castells, alguns d'informàtica, i en general passem estones molt agradables. Però avui ha estat un pèl diferent per la presència d'un parell de persones no habituals. Alguns de nosaltres ens vam apuntar fa temps a voluntaris per la llengua, un intent de la colla de fer arribar el món dels castells a altra gent, i per veure si captem algú, tot s'ha de dir. Jo m'hi vaig apuntar, una mica per fer un favor a qui ho muntava més que perquè en tingués massa ganes, però encara no tinc notícies de la meva parella lingüística. Altres, no sé si per concienciació o perquè els ha tocat, ja exerceixen de voluntaris, i avui hem gaudit de la presència de dues noies portugueses. I la veritat és que la paraula 'gaudir' aquí està ben emprada, ja que m'ha resultat molt interesant.

Per ser fidel a la veritat, crec que la parella lingüística era només una, l'altra està més de pas, i es podia comprovar perfectament pels diferents nivells de comprensió d'ambdues. La més interessada en aprendre porta dos anys vivint a Barcelona, i es defensa molt bé en català. No puc amagar que gairebé em cau la llagrimeta quan veig estrangers que s'esforcen per entendre i parlar la nostra llengua, i a més, que demostren un clar interès per aprendre més i més. Un país que tendeix a canviar la seva pròpia llengua per atendre a tothom que no la domina, o que canvia d'idioma quan l'interlocutor té una altra tonalitat de pell, agraeix aquests detalls. Jo personalment intento fer sempre la meva entrada en català, independentment de qui tingui davant, del color de la seva pell, del sexe, de l'edat, del poder adquisitiu, de la religió... independentment de tot, vaja. La meva llengua és el català i la faig servir sempre que m'és possible. Si veig que la comunicació no funciona, tinc totes les eines necessàries per fer-la rutllar, i això inclou, naturalment, els altres idiomes que conec.

Per això aquesta nit ha estat molt productiva, ja que és molt enriquidor parlar amb gent d'altres països (més enriquidor és visitar aquests països, és clar), però no sempre es té l'oportunitat de fer-ho en català, i a més, amb algú que et demana que ho facis, ja que la seva intenció és aprendre. No és un bescanvi lingüístic, no és que nosaltres haguem après portuguès, simplement es tracta de reforçar el català de la gent que s'apunta a aquest programa, així que per nosaltres no és un gran esforç, tant sols has de quedar amb la persona, i com que ningú no et controla, fas el que et sembla i parles del que et sembla. Com nosaltres, que hem optat per dur-les a sopar i a fer una cervesa despés. No puc dir que estigui gaire informat de les condicions, però com que l'experiència m'ha agradat força, potser ha arribat el moment de contactar amb la meva parella lingüística, oi?

6 comentaris:

  1. Vas gaudir amb dues portugueses?? això m'ho has d'explicar amb més deteniment...

    ResponElimina
  2. Experiències linguals amb dues portugueses?! És cert tot el que expliquen sobre aquestes trobades? A mi també m'ho hauràs d'explicar... Amb uns altres detalls.

    ResponElimina
  3. Òstia XeXu!

    Després de l'intercanvi lingual amb les portuguesses, veig que encara et van quedar forces per escriure aquest post!!

    Realment és enriquidor conversar amb gent d'altres païssos. Jo també m'ho vaig passar bé ahir a la nit.

    Espero que us vagi molt bé el viatget a Lió, i a veure si ens portes una franceseta.

    ResponElimina
  4. Home, ja aniria sent hora que tinguessis una mica de contacte amb la parella lingüística, no?
    Veig que al final va anar bé la nit!
    Apa, que vagi molt bé el viatge i deixa descansar la clavícula, que et volem tornar a veure per allà sota ben aviat!



    PD: Com pots comprovar, ja torno a tenir Internet.

    ResponElimina
  5. VAig a informar-me ara mateix, que ja fa temps que tinc ganes de fer-ho ja us informaré si finalment em decideixo!!!

    SAlut!

    ResponElimina
  6. Caram,trobo molt interessant el que expliques!! Jo havia sentit parlar (i de fet conec persones que ho fan) de l'intercanvi lingüístic, però això no!!
    Estic molt dacord amb tu que és emocionant veure que hi ha persones que fan l'esforç d'aprendre la nostra llengua, que s'interessen per la nostra cultura... i més encara veient com van les coses per aquí!!
    Bé, jo t'animo a trobar la teva parella, segur que serà una experiència molt positiva!!

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.