dimarts, 27 de desembre de 2016

Lectures 2016

Si hi ha un post que m'agrada fer i que no em perdo mai, és el de la llista de llibres llegits durant l'any en curs. Seria un post per traslladar al Llibres, i punt!, però és tradició fer-lo aquí al Bona Nit, així que continuarem així. L'any passat vaig llegir poquet en comparació amb els anteriors i em vaig prometre recuperar, si més no, la barrera dels 40 llibres, i ho he aconseguit. Segueixo amb llibres no massa llargs perquè no se m'eternitzin, però no és només el número de llibres, sinó també el de pàgines que ha augmentat, en un miler concretament (d'unes 9300 l'any passat, a unes 10300 aquest). Podríem dir, doncs, que progresso adequadament. Però bé, és ben sabut que el que importa són les bones estones que passem llegint, no les estadístiques, i aquestes no me les treu ningú. Som-hi amb la llista d'enguany, com sempre, nom del llibre en l'idioma de lectura, autora o autor i la valoració que li vaig donar en el moment de llegir-los:
  1. El misteri del bressol buit - Montse Sanjuan   (@@@ i mitja)
  2. Trajecte final - Manuel de Pedrolo   (@@@@)
  3. L'Arman i la fàbrica podrida - Salvador Macip, Lluís Llort i Sergi Càmera   (@@@)
  4. Islàndia, somnis de riolita - Jordi Morell   (@@@ i mitja)
  5. VAE Victus - Albert Sánchez Piñol   (@@@@)
  6. De què parlo quan parlo de córrer - Haruki Murakami   (@@@)
  7. No et refiïs de Peter Pan - John Verdon   (@@@)
  8. El camí de la Pesta - Daniel Closa   (@@@)
  9. El lector del tren de les 6.27h - Jean-Paul Didierlaurent   (@@@)
  10. Quaderns - Ramona Solé   (@@@)
  11. Sota l'asfalt - Lluís Llort   (@@ i mitja)
  12. James and the giant peach - Roald Dahl   (@@@)
  13. El caballero de los Siete Reinos - George RR Martin   (@@@ i mig)
  14. El dia del cèrvol - Marina Espasa   (@@)
  15. Helvasaccc Barcelona - Helena Guasch i Josep González-Cambray   (sc)
  16. The little book of the icelanders - Alda Sigmundsdóttir   (@@@)
  17. L'elefant desapareix - Haruki Murakami   (@@@)
  18. Gorski - Vesna Goldsworthy   (@@)
  19. Busco senyor per amistat i el que sorgeixi - Empar Moliner   (@@@)
  20. La vídua - Fiona Barton   (@@@)
  21. Nosaltres - Ievgueni Zamiatin   (@)
  22. El violí d'Auschwitz - Maria Àngels Anglada   (@@)
  23. La violència justa - Andreu Martín   (@@@@)
  24. Missió (gairebé) impossible - Salvador Macip, Lluís Llort i Sergi Càmera   (@@@)
  25. Les generacions espontànies - Mar Bosch   (@@@)
  26. Catedral - Raymond Carver   (@@)
  27. Nèmesi - Jo Nesbø   (@@@ i mitja)
  28. Setembre de passió - Daniel Closa   (@@ i mitja)
  29. Cianuro espumoso - Agatha Christie   (@@@)
  30. El llibre dels Baltimore - Joël Dicker   (@@@ i mitja)
  31. Els millors relats de Roald Dahl - Roald Dahl   (@@@@)
  32. La mort del corredor de fons - Jordi de Manuel   (@@ i mitja)
  33. A la caça de l'ovella - Haruki Murakami   (@@@ i mitja)
  34. Ramón y Cajal - Salvador Macip   (@@)
  35. Un monstre em ve a veure - Patrick Ness   (@@@)
  36. L'increïble viatge del faquir que va quedar atrapat en un armari d'IKEA - Romain Puértolas   (@@)
  37. Curs de feminisme per microones - Natza Farré   (@@@)
  38. No n'estiguis tan segur - Lluís Llort   (@@@@)
  39. A la colònia hidràulica i altres contes - Sílvia Romero   (@@@)
  40. Herba negra - Salvador Macip i Ricard Ruiz Garzón   (properament) 
Un any en el que les lectures han mantingut un nivell força acceptable, m'han satisfet prou, probablement perquè les selecciono molt més. Algunes petites decepcions, com 'El dia del cèrvol' de la Marina Espasa, o 'Gorski' de Vesna Goldsworthy no han sigut tampoc un drama, potser em va decebre més 'Nosaltres' de Ievgueni Zamiatin. Llort me n'ha donat una de freda i una de calenta, i també ha estat l'any de descobrir Jo Nesbø o Mar Bosch, i refermar la meva admiració per Murakami, Roald Dahl, Andreu Martín, Sánchez Piñol o Pedrolo, tots ells valors segurs. Sense oblidar en Macip, és clar, els seus llibres no falten mai a la meva llista, i que duri!

Si hi teniu interès, trobareu les ressenyes de tots aquests llibres al 'Llibres, i punt!', ordenadets per autor, gènere o el que vulgueu. Però m'agradarà saber les vostres impressions també aquí, i en podem parlar tant com vulgueu. Per si no torno a publicar aquest any, us desitjo una molt bona entrada al 2017, i moltes i bones lectures!

27 comentaris:

  1. Una bona llista com sempre... i amb molt poquetes coincidències. Les inevitables ... només. Segur que les endevines a ulls clucs...

    ResponElimina
  2. Interessant llista, tot i que he llegit, em sembla, només a Pedrolo i Murakami. Fa anys que pràcticament només llegeixo clàssics, després decepcions freqüents de llibres recomanats i coses per l'estil. Per influència del meu fill ara llegeixo a Ruiz Zafón i no sé com acabarem.
    Bon any XeXu

    ResponElimina
  3. Repassant la teva llista veig que he llegit els nº 1, 2, 5, 10, 13, 25 i alguns dels relats del 31. Això són 6 i mig de 40, no està gens malament.
    Tinc pendents el 30 i el 40 que segurament sortiran a la meva llista del 2017, juntament a algun Murakami (no sé si aquests que has llegit tu) i també a uns quants Pedrolos que continuo revisant en aquell "repte lector" que ja fa algunes temporades em vaig posar a mi mateix. Pel que fa a aquest últim autor, m'agrada que el consideris un valor segur espero que el proper que llegeixis d'ell no et faci canviar d'opinió.
    Feliç 2017!

    ResponElimina
  4. El recull de contes del Pedrolo "Trajecte final" és el que més he rellegit d'aquest autor.
    No em perdono no haver llegit encara el "No n'estiguis tan segur" de Lluís Llort. És parent meu. El demanaré pels reixos.

    ResponElimina
  5. està fet un gran lector !!!! coincidim en alguns com els números 1, 5, 14 i 21 ( i els 2 i el 22 llegits de molt abans) no coincidim en gustos literaris ja que a mi el del dia del cérvol em va sorprendre gratament i Nosaltres a mi em va agradar molt ....però com deien les iaies sobre gustos no hi ha res escrit ....em van agradar com a tu el segon de la Kweilan, i Vae Victus
    jo també he fet llista i de fet et menciono a tu i els teus blogs .....

    ResponElimina
  6. ui m'he deixat una essa, volia escriure estàs fet un gran lector !

    ResponElimina
  7. com cada any et felicito, jo no me'ls apunto però si arribo a la dotzena és el màxim.

    ResponElimina
  8. Quina super colla de llibres que has llegit! Com cada any, bona quantitat i cada vegada més varietat,no?
    Només quatre coincidències ( 2,9,22 i 29) i només 1 d'aquest any: El lector del tren... Tenia els més dubtes i no, finalment cap coincidència aquest any... mira que amb la quantitat que n'has llegit és difícil.
    Bon any i bones lectures!

    ResponElimina
  9. Jo abans era una menja llibres, ara gairebé només els oloro...
    De vegades comences a llegir un llibre amb moltes ganes i acabes decebut, en canvi d'altres que sembla que no en trauràs gran cosa i els acabes en un tres i no res...
    Jo m'he comprat els dos totxos( per la grandària)de Els hereus de la terra i El Laberinto de los espíritus. Els altres els he llegit, aquests em sembla que necessitaré força dies!
    N
    Bon vespre, XeXu.

    ResponElimina
  10. Jo aquest any no he comptat els llibres que he llegit però crec que et supero. Això sí, la majoria tenen menys de 20 pàgines, molts dibuixos i poca lletra. I algun l'he llegit moooolts cops...

    ResponElimina
  11. Només coincidim amb el del monstre em ve a veure :)
    (i he mirat l'argument del "No et refiïs de Peter Pan" i m'he endut una desil·lusió jajaja) bona entrada al 2017!

    ResponElimina
  12. D'aquesta llista n'he llegit sis, tot un èxit considerant que no solem compartir gaire lectures :P El 2-19-22-23-29-37 i gairebé puntuaria com tu. Vaja, bon any passat i millor any vinent!

    ResponElimina
  13. He llegit tan sols els llibres del club de lectura, i per tant, seria difícil coincidir. Tanmateix, vaig tenir de la biblioteca el del lector del tren de les 6.27 però el vaig haver de tornar sense ni començar una pàgina,... ais.....

    ResponElimina
  14. Per descomptat que, has estat un molt bon lector!!
    Que tinguem molt Bon Any!!
    Una abraçada.

    ResponElimina
  15. Algunes lectures també les he llegit, altres les anoto... i m'he adonat fent un repàs que encara tinc llibres per llegir (a casa esperant), d'anotacions que he fet de llistes d'altres anys!!
    Això no pot ser!! no es poden atrapar mai les nostres llistes lectores, perquè sempre anem afegint i afegint :DD
    MOLT BON ANY!!!

    ResponElimina
  16. Déu n'hi do, quina llista. I encara que sembli mentida, trobo algunes coincidències amb el que m'agrada ;) com "Trajecte final" i "Islàndia...".
    El que tinc pendent és Llort, i espero el proper any llegir-ne algun.
    Que tinguis un bon any!

    ResponElimina
  17. Veig que encara trobes temps per llegir, XeXu. 40 llibre són molts. No coincidim en cap. Jo no n'he llegit ni la mitat, però també faré la meva llisteta.
    Us desitjo un BON 2017!

    ResponElimina
  18. Déu n'hi do, coincidim amb 5, però "Trajecte final" i "Busco senyor..." els he llegit en vides passades. "Quaderns" em feia il·lusió per l'efecte blogaire i em va agradar i en "Les generacions espontànies" vas influir amb la teva ressenya. "El curs de feminisme" ja l'hem comentat. En fi, que no decaiguin les lectures, que segur que no, molt bon any!!

    ResponElimina
  19. Ostres, bon ritme lector, senyor! i tant! Veig que som Murakamians de pro, l'autor nipó es repeteix en diverses ocasions ... jo també en sóc gran fan!

    ResponElimina
  20. Moltes gràcies a tots vosaltres pels comentaris sobre llibres, ja sabeu que m'agrada molt compartir la llista i parlar-ne. També estic molt content de veure que molta gent ha publicat les seves pròpies llistes, les miraré i comentaré totes! Que tingueu un bon 2017, tan literari com sigui possible!

    Carme, sempre coincidim poc amb les lectures, però així de primeres, segur que has llegit el Pedrolo i els Murakamis. No sé si algun altre, però aquests segur que els compartim. Per aquest any que ve tinc un Pedrolo d'aquells que em vau recomanar, a veure si li faig un forat.

    Alfonso, ja veig que Pedrolo i Murakami triomfen. A mi em costa molt recomanar llibres, n'he d'estar molt segur, i generalment ho faig personalment, no en genèric, perquè és impossible que un llibre agradi a tothom per igual, per més que ens hagi agradat a nosaltres. Per molts motius, un llibre pot agradar molt a una persona, i gens a una altra. Per això la recomanació no depèn tant del llibre, sinó de la persona a qui li vols recomanar. Sempre s'ha de pensar en l'altre, no en nosaltres mateixos. De Ruiz Zafón els he llegit tots, tret de l'últim, que li donaré llargues i esperaré a que surti en butxaca. Cansa molt, perquè sempre fa la mateixa història en una Barcelona que no existeix. A veure si acaba la sèrie aquesta de l'Ombra del Vent, que en teoria aquest que hi ha ara a les llibreries és l'últim, i canvia una mica el registre... si en sap.

    McAbeu, faré una 6/49 amb els números dels llibres en els que coincidim. Sobre Pedrolo, vaig comprar per internet un dels volums que tu em vas recomanar en aquella ressenya, espera torn per ser llegit, i segurament acabi sortint a la meva llista de 2017. No tinc cap dubte de que no canviaré d'opinió, una recomanació teva em dóna total garantia. N'he llegit pocs de Pedrolo, ja ho saps, però l'experiència és bona. Tret del Mecanoscrit, que és el més famós, i paradoxalment el que menys m'ha agradat per ara. Sense repte, però mica en mica aniré pagant el deute que tinc amb aquest autor, que s'ha de llegir.

    Xavier, ben bo 'Trajecte final', aquest any que ve caurà un altre Pedrolo. I ben bo Llort, que no em va agradar tant a 'Sota l'asfalt', però sí a 'No n'estiguis tan segur'. Si l'autor és parent teu, queda amb ell aquestes festes i que te'l regali!

    Elfreelang, m'agrada ser tan mala influència per vosaltres! Gustós repassaré la teva llista, a veure quan surt. M'encanta mirar les de tots i totes. No cal coincidir en gustos, ni haver llegit més o menys que altres, ensenyem les llistes pel gust de compartir i personalment la repassada em serveix per interessar-me per alguns libres que em pot interessar llegir, o confirmar que no els llegiré. Per mi 'El dia del cérvol' no té cap ni peus, comença bé, però acaba en no res. I 'Nosaltres' no és que sigui dolent, a mi no em va entrar, se'm va fer difícil, i en vaig acabar cansat. Ja veus, està bé que cadascú tingui els seus propis gustos!

    Sr. Gasull, si la dotzena que llegeixes et satisfà i et fa passar bones estones, ben aprofitat el temps que hi dediques!

    ResponElimina
  21. Mireia, tampoc són tants, i no diràs que temps enrere tu no tenies llistes així també. Anem canviant de prioritats i llegim el que podem, jo anys enrere també havia aconseguit llegir més, però tenia més temps. I no et pensis, que les coincidències no són tan fàcils, pel que he anat veient al llarg dels anys. Els títols s'acumulen, però tot i que cadascú diu els que ha llegit de la llista anual d'algú, durant tota la seva història, mai no en són massa. Suposo perquè cada any tenim llibres acabats de publicar a la llista, i cadascú té el seu ritme a llegir-los. Per exemple, de les nostres coincidències, només un és nou i els altres són força antics.

    M.Roser, del Zafón els he llegit tots menys el nou, que suposo que un any o altre acabarà caient, tot i que no tinc pressa. I l'Església del mar també el vaig llegir en el seu moment i em va agradar, així que potser algun dia llegiré aquest nou també, però com deia al text, em costa molt agafar llibres totxos perquè se m'eternitzen, llavors em poso nerviós i els començo a agafar mania. Ja sé que no m'hauria de passar, però això d'anar sempre amb pressa... prefereixo agafar llibres més curtets i gaudir-ne tant com pugui. Aquests tan llargs, a més, solen acumular una gran quantitat de palla innecessària, i això també em tira enrere.

    Sergi, ja me'ls conec aquests. Pensa que ara passaré el cap d'any amb amics que tenen canalla, i sempre porten llibres. Jo me'ls llegeixo, fins i tot de vegades els els llegeixo a ells (a la canalla, no als amics), però no els he apuntat a la llista. Però puc dir que vaig fer una ressenya de 'La rateta que escombrava l'escaleta', que vaig llegir un cap d'any d'aquests. Però la vaig fer aquí al Bona nit i no la vaig comptar en el Llibres...

    Eli Ramírez, està prou bé el del Monstre. No he vist la pel•lícula, però. Els llibres del John Verdon solen ser força distrets, encara que també tenen la seva part tediosa. Jo m'he aturat aquí de moment i no tinc previst llegir els següents a curt termini.

    Clídice, doncs sí que és una sorpresa que coincidim, però és que em sembla que tu llegeixes moltíssim i variat, normal que enganxis llibres que hem llegit cadascú de nosaltres. Alguns són antics, però també en tenim de més cap aquí, com el Curs de feminisme o el 'La violència justa'. Aquest darrer el vaig trobar força bo i tinc més ganes de llegir Andreu Martín, aviat tornarà a caure.

    rits, suposo que ja ens explicaràs quins han estat els llibres del club de lectura. Mira que és curtet aquest del lector del tren, no el vas ni obrir? Mira que és una mica Amélie, eh!

    Montse, són un lector qualsevol, ni especialment ràpid ni prolífic, però sempre tinc un llibre entre mans, i això m'agrada.

    Jomateixa, al 'Llibres, i punt!' hi tinc un banner que em va agradar molt i encara el conservo, que diu en anglès que no importa com de llarga és la nostra llista de pendents, sempre hi seguirem posant més i més llibres. Cap sorpresa, a tu et passa, a mi em passa, i aposto que a la meitat de la gent de per aquí també. Però aquesta és la manera de descobrir nous autors i llegir bons llibres que ens haurien passat per alt. I si algun es queda pel camí, tampoc passa res, les recomanacions personals em semblen una gran manera de compartir la lectura.

    ResponElimina
  22. Botika, alguna cosa hi ha sempre! I et dic que no hi fa res no coincidir en lectures. Potser no compartirem massa els gustos ni les recomanacions, però també ens servim per descobrir autors i llibres que no coneixem, i sempre trobarem algun punt d'unió. Si t'agrada el gènere negre, Llort podria ser un d'aquests punts. Jo t'hi animo.

    Glòria, el que importa és passar-ho bé llegint, per això està bé que cadascú que s'estimi la lectura faci la seva llista, de vegades que sigui més llarga o més curta depèn només del temps que es té, o les ganes. Però les sensacions obtingudes no les marca el número final. Passaré per casa teva a consultar-la!

    Gemma Sara, 5 són una bona coincidència, i si he influït en alguna lectura tema me n'alegro. Bé, me n'alegro perquè t'ha agradat, si hagués estat un desastre de recomanació no em faria tanta gràcia. A casa jo tinc dos tipus de llibres, els que vaig comprant nous, i els que compro de segona mà, que solen ser els antics, sobretot d'autors d'aquí, que costa trobar a les llibreries normals. Són llibres d'altres vides, efectivament, però jo els llegeixo ara, perquè no vaig fer la feina quan tocava!

    Ciutadà K, he llegit tota la bibliografia traduïda de Murakami, que a dia d'avui, diria que és tota a seques. M'agrada molt, i el seguiré llegint sempre que hi hagi una novetat seva al mervat. Aquest any han estat tres, dos que han sortit 'nous', i un que tenia per casa que encara no havia llegit, perquè parla d'una activitat que no m'atreu com és córrer, però fins i tot aquest em va agradar. Així com vagin sortint, així em tindran a mi a la llibreria per comprar el llibre. Aquest any ja toca llibre nou, no?

    ResponElimina
  23. Bona llista! Coincidim només en 2 i no pas aquest any: el 26 i 27. A mi Carver em va deixar bastant fred, tot i la seva gran fama com a contista. Pel que fa a Harry Hole, just l'any en que tu el descobreixes ha estat quan jo l'he deixat; m'he cansat d'en Nesbo, i ja comparteix oblit amb un parell més de nòrdics.

    Bones lectures pel 2017!

    ResponElimina
  24. Tot segons lo esperat, no he llegit cap dels llibres. I contràriament al què passa amb llibres i sèries, un any més has llegit més que jo, de fet, gairebé una tercera part més que jo, parlo en total de llibres, en total de pàgines també em superes però no es una victòria tan ample.

    ResponElimina
  25. Bona llista Xexu!!!! Coincideixo amb el que comentes del llibre de la Marina Espasa. Roald Dahl meravellós!!! sempre!! ja el llegia de petita i aquest any em sembla que he rellegit tos els que tenim a la biblioteca!!! Pedrolo també genial! Jo Nesbo fantàstic i jo no sóc una gran lectora de la novel·la d'intriga, però et recomano (crec que va ser el primer que es va traduir al català) El Pit Roig. Feliç 2017!!! i bones lectures!!!

    ResponElimina
  26. Maurici, Carver potser és un gran contista a EUA, els gustos també van per continents i països, no? A cada lloc som d'una manera, i tenim tendència que ens agradin certes coses, i d'altres no tant. Encara que entenc que Carver pot agradar a gent d'aquí també, de fet va ser un regal del meu germà, a mi no em va acabar d'arribar. Sobre el senyor noruec, doncs mira, em va sorprendre gratament el llibre que vaig llegir, i és probable que hi torni, però tampoc m'hi esforçaré, perquè de novel·la negra n'hi ha a cabassos. A més, els nòrdics fan una mena de barreja de negra i rosa que no em fa el pes. No semblava el cas de Nesbo, però qui sap. De nòrdics que hagi seguit llegint insistentment només hi ha en Mankell, i també llegeixo Indridason (islandès), que està bé, i a més a mi Islàndia em pot. De fet, ara l'estic llegint, juntament amb l'Asensi!

    Pons, has de pensar que jo sóc de llegir, és el que m'agrada. És normal que no diferim tant en pàgines, perquè jo miro de no embolicar-me amb totxos gaire grans si no és que em ve molt de gust, perquè si no trigo mesos a llegir-los, i pensa que tinc un blog de llibres per mantenir, jo! No, però no és només per això. Quan un llibre se'm fa llarg, perquè estic trigant massa, començo a agafar-li mania, i ja no el gaudeixo tant. Són coses meves, anys enrere, m'era igual la mida, m'atrevia amb qualsevol cosa perquè tenia molt temps. Ara m'agraden... petits. Pel que fa a sèries i pel·lis, he de dir que ets tu i gent com tu qui m'anima a mirar-ne, i tampoc no aspiro a fer grans números en aquests camps, ja que prefereixo invertir el temps llegint.

    Marta, cada cop que penso que he descobert Dahl fa quatre dies, em foto cops de cap contra la paret. Fins i tot els seus llibres per infants m'encanten ara de gran, així que de petit hauria estat una meravella. Sens dubte, la solució perfecta per la canalla que no li agrada llegir, els dónes un Dahl, i si això no funciona, els deixes per impossibles. Recuperaré el temps perdut, és molt bo el paio. Sobre la Marina Espasa... doncs bé, què hi farem. Una decepció perquè esperava molt més, i el llibre prometia al principi. A més, l'editorial és d'aquestes de garanties. Però és el problema de ser amiga de l'editora, suposo. I Nesbo ha estat un descobriment, em va agradar força, i mira que feia temps que m'advertien que el llegís i no havia trobat el moment. Segurament hi torni algun dia, però són llibres llargs que em costa encabir en la meva estressada agenda. Però si hi torno, probablement serà aquest que dius el següent.

    ResponElimina
  27. Des de fa un parell d'anys, o tres, jo també faig una llista le lectures, però no la publico enlloc. En canvi, a final d'any, llegeixo un munt d'aquestes llistes i m'agrada comprovar les coincidències. És curiós que no n'haja més, perquè la meua llista és de 51! (52 hagués quedat més redó...).

    En aquest cas, he llegit aquests libres dela teua: 6, 12 i 14. Cap d'ells enguany. El de Marina Espasa també em va decebre.

    Com que he estat de vacances d'Internet crec que no t'havia desitjat bon any, encara...

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.