diumenge, 24 de juliol de 2016

Tu deixa'm fer a mi...

Si ja sabem que estem absorbits per la tecnologia, només falta que aquesta s'apoderi de nosaltres i prengui les decisions. Aquell aparell que portem tots a la butxaca, i que en algun moment del passat servia per trucar, s'està tornant molt espavilat; massa, diria jo. Està portant això de 'smart', llest, massa lluny. I només falta que a més sigui el telèfon de nostrosenyor Google, com en el meu cas. Llavors aparell i servidor s'entenen tan bé que per moltes coses poden prescindir de tu.

Un exemple: el retoc fotogràfic. Tu vas tan feliç fent fotos pel món, i l'assistent de la galeria pren decisions pel seu compte. Ara et faig un collage amb unes quantes fotos semblants que has fet, o et faig un vídeo amb musiqueta amb la sessió d'avui, o et retoco una foto i te la torno perquè, francament, la que has fet tu és una merda. Us ensenyo un parell de fotos que vaig fer a Manchester, i que el meu mòbil va decidir que no eren prou bones, i que per tant me les retocaria pel seu compte. Quina rabieta fa el tio, si és que a més té raó!

 Aquí la meva trista foto.
 
I aquí la majestuosa biblioteca 
John Rylands vista pel meu mòbil.
 
 I així de bé queda la plaça de l'ajuntament després que el mòbil la retoqui.

Ja ho veieu. Qualsevol dia decideix que els meus whatsapps no estan ben escrits i comença a enviar-ne ell, o m'actualitza les xarxes socials. També hi tinc el Blogger posat, així que si veieu algun post estrany als meus blogs...

19 comentaris:

  1. Ja ho veus, la tecnologia com a "cunyat".

    ResponElimina
  2. La intel·ligència artificial està per sobre de la humana, accepta-ho. Tot sigui dit, no m’agrada aquesta moda de les fotos en blanc i negre, amb lo bonic que es el color!

    ResponElimina
  3. Sobretot la segona fotografia, aquest programa intel·ligent l'ha destrossada.
    Li ha eliminat el contrast. Potser el cel i algunes ombres es veuen millor, però no té qualitat fotogràfica, ni contrast d'una bona còpia en blanc i negre.
    I això que t'elimini el color, no té sentit. El cartell de sobre la portalada gairebé ha desaparegut.

    ResponElimina
  4. No se si em fa més por que ràbia el tema. A mi m'agrada controlar les coses que faig i amb aquestes autocorreccions en perds totalment el control. No sempre els retocs són bons. Qui marca els criteris de la màquina? En tot cas serán estandards i la creativitat, el gust, l'art i el que a mi m'agrada fugen força sovint de l'estandards. Així que... no em fa gaire gràcia tot això!

    ResponElimina
  5. espera't tu a que decideixi amb qui hem o no de sortir de festa o allitar-nos.

    ResponElimina
  6. En comparació amb els originals no hi ha color, noi, no hi ha color... I no pots enviar aquests programes autosufients a fer punyetes...?

    ResponElimina
  7. Doncs a mi m'agraden més les originals. Tan sols en la primera millora el fet que talla la part inferior on es veu la gent (això sempre ho faig jo mateixa quan retoco una mica les meves fotos... no m'agrada que hi surtin terceres persones) però les meves fotos són bastant bones sempre i necessiten pocs retocs (hehehe).

    El meu mòbil és poca cosa i antiquat (és com el que duien els meus nens de catequesi fa cinc anys o així, que per ells era -llavors- una gran meravella, però tenien 10 u 11 anys -els nens-) ja que, per alguna cosa, em va costar zero pessetes (hihi Eurus), total em volien fidelitzar sense saber que jo sóc tan imbècil que, encara que sigui amb el mòdem damunt el sofà, em tenen fidelitzada sense fer res... mmmmmmmm... per on anava?... ah, sí, que la càmera del meu mòbil no és gens bona, però si em canviés les fotos PERQUÈ SÍ, sense demanar-li permís, la portava al meu nebot perquè me la desactivés... Què s'ha cregut la càmera aquesta?

    D'altra banda, encara tinc la meva petita Canon no sé què (que ja té més anys que Matusalem) i el botó de disparar moltes vegades s'encalla. El dia 15 és el meu sant: algú em vol regalar una càmera de fotos digital acceptablement bona? GRÀCIES!! ;-))

    En resum... que la segona foto és millor la teva que la seva i la primera estan més o menys a la par.

    ResponElimina
  8. Està clar que al teu mòbil no li agrada el color, t'has de comprar móbils amb una personalitat menys marcada.
    I si et suggereixen, encara, el més fort és que et suplantin la personalitat. Últimament em trobo que el facebook em penja posts que jo no he penjat, normalment de gust dubtós i afegint-hi un "jajaja". O sigui que mentre la màquina no aprengui a riure amb la "h", derectarem el post fraudulent al Bona nit. Ei, i el que vindrà! :)

    ResponElimina
  9. Caram cada vegada més, hi ha algú que intenta prendre decisions per nosaltres...
    Em sembla ben absurd, perquè la màquina té més bon criteri que nosaltres???
    Bon vespre, XeXu.

    ResponElimina
  10. al pas que anem encara trobaran un bitxo que envii i escrigui els correus per nosaltres, és a dir en el nostre lloc ....la tecnologia està bé i és útil però a mi per exemple m'agrada tenir el dret de fer fotos imperfectes, d'escriure jo sense que m'apareguin lletres etc

    ResponElimina
  11. Vés amb compte que no et canviïn el nom... sheshu?

    ResponElimina
  12. Totalment d'acord amb tu! Quan rebs el missatge de rigor de que "hem modificat aquesta fotografia" primer flipes i, després, et fa rabieta perquè li ha quedat mooolt millor que a tu, on vas a parar! i quan a sobre et muntar presentacions d'una excursió en concret ja és la repera!

    ResponElimina
  13. Jo no crec que hagin millorat les teves fotos i estic d'acord amb en pons, que això del blanc i negre està massa de moda. (Ui! D'acord amb en pons, he dit? quina por)

    Però parlant de por, els mòbils fan por, el google fa por. El meu mòbil sense que jo li hagi donat cap odre que ho fes, ni cap informació conceta perquè ho fes, cada dia em diu a quina distància estic de la feina, o de casa, i això que cada dia no vaig al mateix lloc. I sempre ho encerta. El divendres em diu a quina distància estic del mercat. Fa por o no fa por? Ja puc anar esborrant coses, que sempre m'ho segueix dient.

    I això de les fotos és una exageració, que si àlbums, que si presentacions, que si retocs.Potser no sóc objectiva, per la ràbia que em fa, però poques vegades m'agrada més la seva foto que la meva. Algun cop potser sí, però pocs.

    ResponElimina
  14. Estem molt avisats. Mira que hem llegit llibres i hem vist pelis sobre la intel·ligència artificial, però res, no prenem precaucions... fins que serà massa tard!

    ResponElimina
  15. Alguns i algunes heu experimentat el mateix que jo i mostreu certa preocupació amb aquesta intel•ligència artificial. La veritat és que pot ser per preocupar-se, perquè es comença per això, i les màquines poden arribar a prendre decisions molt més importants, i llavors a veure qui els ho discuteix. Massa exemples en tenim a la ciència ficció. Esperem que no sigui aviat que prenguin el control! Moltes gràcies a tots pels vostres comentaris.

    Allau, és que tampoc la puc acusar d'això, perquè ho fa de manera elegant, amb aparent modèstia. No m'intenta refregar per la cara que ho fa millor o que en sap més, però jo sé que està rient per sota el nas.

    Pons, has pensat que també tinc el correu configurat al mòbil? Això vol dir que el Nexus ja ha llegit el teu comentari, així que si després reps represàlies, jo no en vull saber res. T'ho hauràs buscat.

    Xavier, per ser que ho fa automàticament, i que no hi ha ningú que estigui retocant la imatge una estona, jo trobo que ho ha fet prou bé. Ja sé que tu n'entens, de fotografia, però sembla que en blanc i negre algunes fotos queden millor. El cas és que el més preocupant ja no és que prengui la decisió de fer una imatge retocada a partir d'una foto, sinó que la tria de la foto no és casual. No agafa aquella en que se'ns veu fent el pallasso, agafa la de l'edifici monumental, que en b/n té un punt especial encara més tètric i gòtic. Que sigui capaç de distingir entre fotos i triar-ne unes concretes encara em fa més basarda.

    Laura T, al final m'ho prenc com una broma, però d'alguna manera és la demostració que es poden fer moltes coses amb intel•ligència artificial, i que les anirem veient cada cop més de prop a mesura que passi el temps. Com li deia a en Xavier, és més preocupant que la màquina sàpiga quina és la foto que ha de triar per fer el retoc, perquè no és casual ni de bon tros. Més enllà que t'agradi o no el que fa, com ho fa per fer la tria?

    Sr. Gasull, espero que això no arribi a passar, o almenys no fer-li cas, perquè a l'agenda hi tinc alguns noms amb els que no m'agradaria que això passés...

    Galionar, és el preu que s'ha de pagar per tenir un mòbil que funciona molt bé, i que et fa força cas... o almenys et fa creure que et fa cas mentre pren les seves pròpies decisions.

    Assumpta, a les fotos no queda bé quan es veu una munió de gent que et tapa part de la imatge, però de vegades les terceres persones ajuden a fer la foto millor. Per exemple, em van explicar que si fas una foto com la primera que us ensenyo, si el que vols és mostrar la profunditat de la nau, està molt bé que hi surti alguna persona a la llunyania per mostrar la magnitud de l'estança. La veritat és que fa bonic i tot. No vull dir fer-li la foto a algú amb la nau de fons, sinó una foto de la nau en la que s'hi veu algú. Naturalment, aquí no era possible perquè hi havia 500 persones, i això mai queda bé.
    El meu mòbil està força bé, tot i que ja té alguns anys, però tot i que li foto força canya m'aguanta bé, i m'he resistit a renovar-lo perquè no em fa cap falta. És el de la marca Google, i per tant s'entén molt bé amb totes les seves aplicacions. L'assistent de les fotos pren decisions pel seu compte, però no m'elimina res, és clar, ho fa de més a més. I el que sí que fa, i crec que es pot desactivar, però arriba a ser còmode, és que les fotos que fa van al núvol i les pots consultar i baixar després des de l'ordinador sense haver de passar-les allà ni res. Fa una mica de por, però és còmode, com dic. La càmera digital que tinc fa pitjors fotos que el mòbil, així que el trasto em fa molt de servei.

    ResponElimina
  16. Gemma Sara, és difícil prescindir d'aquesta personalitat que té. Diria que hi ha els d'Apple i els de Google, i tota la resta. Jo sóc de Google, i em sembla que ho continuaré sent, encara que prengui algunes decisions per mi. Això de facebook ho he vist jo també, no pots mirar cap curiositat perquè automàticament et fa un post amb el teu perfil, se les empesquen totes. És molt maco això de tenir xarxes socials, però cal anar amb quatre ulls. Sort que el riure els delata.

    M.Roser, no sé qui té més bon criteri, però en qualsevol cas, ella ho fa sense preguntar, ni tan sols si ho vols. T'agradaria que et retoqués aquesta foto tan xula que has fet? Si et preguntés això, li diries que sí encantat, però no et té en compte ni per això!

    Elfreelang, bé, per aclarir, no és que el mòbil faci les fotos així. De moment, et deixa que les facis tu primer, però després en tria alguna i te la retoca com li plau. No esborra la que has fet tu, però te'n posa una de millorada, almenys segons el seu criteri. És un criteri qüestionable, és clar, però és un criteri totalment unilateral d'una màquina, poca broma!

    Maurici, de fet, no sé com pronuncieu el meu nom, jo mateix el dic malament, però hauria de sonar tal i com tu l'escrius, que és com el van parir.

    Ciutadà K, veig que saps perfectament de què parlo... he de dir que quan vaig anar a Islàndia, al final del dia quan ens connectàvem a la wifi pertinent, gairebé les estava esperant aquestes presentacions, perquè feien certa gràcia. Però penses per què dimonis t'ho fa sense que li hagis demanat o l'hagis configurat, totalment al seu criteri. I no les posa totes, si alguna no li quadra passa. I fa collages també, amb fotos semblants. Quina màquina... Ara li ha donat per dir-me 'tal dia com avui fa X anys estaves fent això'. I les fotos que m'ensenya no és que tingui gaire ganes de recordar-les...

    Carme, tranquil•la, jo ja m'he acostumat a estar d'acord amb el Pons de tant en tant, i no passa res, ho he superat bé. El blanc i negre està bé per algunes fotografies, però no per totes, s'ha de fer servir amb moderació, com tot.
    El meu també va tenir una temporada que em deia a quina distància estava de casa. El que passa és que estava una mica confós, i casa no sempre era al mateix lloc, o havia decidit que casa meva era el local de castells, o alguna cosa així. Va deixar de fer-ho. També va tenir una temporada que m'avisava el dia que hi havia partit del Barça, i si ho mirava durant el partit m'actualitzava el marcador. Les dues coses les ha deixat de fer, ni les hi vaig demanar, ni després li vaig demanar que parés. Tot decisions personals.... o maquinals, més ben dit. Sí que fa por, sí.
    En realitat aquest post era una mica irònic, suposo que s'ha notat. No sé si les fotos que retoca ell són millors o no, la denúncia és que ho fa pel seu compte. Fa totes aquestes coses que dius, és una passada. Intel•ligència artificial en tota regla. Ens podríem alegrar de tenir aparells tan potents a la nostra butxaca, però esgarrifa una mica, perquè és inevitable pensar fins on arribarà la cosa.

    Jomateixa, doncs sí, no serà perquè no estiguem avisats. La ciència ficció cada cop és més ciència a seques, es comença retocant una foto i s'acaba construint Terminators pel seu compte i muntant un bon sidral.

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.