dijous, 26 de novembre de 2015

Un mal consumidor

Per la meva sorpresa, fa uns dies un parell de companys de feina s'estranyaven que els llums de Nadal no estiguin encesos encara a Barcelona. Asseguraven que els comerços estan que trinen amb la nova alcaldessa per endarrerir l'encesa de l'enllumenat nadalenc. Els vaig preguntar si realment pensaven que els llums de les festes incentiven el consumisme, i ben convençuts em van dir que sí. I deu ser veritat, perquè és una pràctica comercial més que decorativa, però no ho entenc. La gent veu els llums i alguna cosa fa clic al cervell que els impulsa a comprar? Doncs es veu que inconscientment sí. Potser em sobreestimo, però no noto que a mi em passa. Segurament és una qüestió de pressupost, penso que no tinc diners per gastar balderament, així que les compres les faig quan toca, per més llums que hi hagi.

També he sabut que els comerciants són amants de les zones blaves d'aparcament, almenys els que tenen botiga en una zona o eix comercial. Els interessa que hi vagis, aparquis un moment, compris, marxis per no pagar més parquímetre, i que deixis així lloc pel següent que vindrà, que seguirà el mateix procediment. La veritat és que si hi ha zona blava miro de no aparcar, potser ho faré més enllà i caminaré, però sembla que també els deu funcionar. Les zones blaves en zones comercials no es negocien.

Dec ser un mal consumidor. Tot això que serveix per incentivar el comerç a mi em tira una mica enrere. Ni tan sols el famós Black Friday m'anima. La veritat és que no compro massa coses innecessàries, i regalo en la justa mesura, sense passar-me, però gastant el que calgui, si cal. L'únic que compro de manera descontrolada són els llibres, i no hi ha llum de Nadal o zona blava que em pugui impedir o incentivar a comprar-los.

23 comentaris:

  1. Jo acostumo a deixar-ho tot per última hora, així que les llums tampoc m'incentiven (ni el Black Friday). Em sembla bé que s'hagi endarrerit l'enllumenat. No havia pensat en això de les zones blaves, caram amb el neuromàrqueting dels comerciants! Llibres... després de Sant Jordi és el moment de més venda, doncs contribuim-hi :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Perdó, sí que m'afecta el Black Friday, demà farem ús de l'invent aquest, ehem.

      Elimina
  2. Jo tampoc compro mai coses innecessàries... les coses innecessàries sempre les compren els altres. ;-)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també. I a més, regalo en la justa mesura. Els que se'n passen sempre són els altres ;-)

      Elimina
  3. sembla mentida que la gent es deixi portar per aquest atac comercial tant bèstia que troba excuses tot l'any per animar a consumir.
    Com deia un company: compra compra que és barat...quan arribem a casa ja ho llençarem.

    ResponElimina
  4. Encara que trobo normal que els comerciants vulguin vendre els seus productes, trobo que són exagerades les campanyes consumistes.
    I encara més inexplicable que alguns mitjans de comunicació públics els facin la propaganda gratuïtament.

    ResponElimina
  5. A mi tampoc m'incentiven a comprar ni els llums de Nadal, ni les zones blaves. I com tu dius, jo també només em "passo" comprant llibres. I tampoc cap cosa exagerada.

    No sóc representativa de la majoria, i pel que es veu tu tampoc. Jo m'alegro que triguin més a encendre els llums de Nadal. Ja que ha durant molts anys que cada any s'anava avançant una mica més... al final haguéssim arribat a l'estiu.

    ResponElimina
  6. Està demostrat que les llums de nadal són un truc més que funciona per incentivar el consum, o es que potser aquestes llums no t'inciten a comprar? Els publicistes tenen un munt de trucs estudiats incentivar el consum, des de les llums nadalenques, l'ordre dels productes en les prestatgeries, fins a la música ambiental a les botigues, passant per la creació de festivitats (sento que estigui en llatí, però s'entén). Tampoc cal que cada truc funcioni amb tothom, només que funcionin en una part dels consumidors es suficient.

    En la meva família tenim la sort que tots som econòmicament independents des de fa molts anys, per tan vam decidir que si algú li feia falta realment comprar-se alguna cosa que s'ho compri sense demanar permís a ningú i sense esperar a cap data senyalada. Regals? Màgia? Il·lusió? Tot això són collonades, la meva família només coneix el significat de la paraula "útil". Fa molts anys que tenim aquest pacte de no fer-nos regals mai, sota cap circumstància. Si bé es cert que quan s'acosten les rebaixes i m'haig de comprar alguna peça de roba si que m'espero alguna setmana si cal amb la justificació que realment si baixen els preus, però ja està.

    Per cert, feliç Buy Nothing Day a tothom!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estaria bé que aquest també el posessin al calendari, però ho veig força "black"

      Elimina
  7. Com a científic, després de llegir-te, em plantejo: i si les llibreries posessin llums de colors? Compraries més llibres?

    ResponElimina
  8. Noi, a vegades sembla que, en certs temes, som pràcticament bessons. I, pel que fa al Black Friday dels nassos, s'ha perdut una bona oportunitat: per què els súpers no fan un Black Friday d'aquests just el dia que comença el Gran Recapte d'aliments?

    ResponElimina
  9. Tampoc he acabat d'entendre mai això de les llums i les compres. Compro quant trobo el que necessito o el que vull regalar, hi ha hagut anys que al novembre ja tenia coses pels nadals, senzillament perque les havia trobat i m'estalviava les aglomeracions del Desembre.
    Comprar compulsivament? al igual que tu, llibres, amb això si sóc un perill declarat

    ResponElimina
  10. Em fa pena que tanta gent es deixi arrossegar per aquests trucs. Només demostra el que tenim cada vegada més a dins del cap tots plegats. No us hi sentiu inclosos als que ja us hi heu definit en contra encara que parli en primera persona del plural. Així ens va. Molts amb economies precàries seran els primers en anar a veure què troben al Black Friday i després, si per Nadal no els arriba, doncs ja veurem com s'ho fan...No ho entenc. És bonic passejar amb les llums de Nadal a les ciutats, alguns carrers llueixen de veritat, però d'aquí a no poder-se estar de deixar-hi el sou...Els meus fills em diuen que sóc una rata. Però jo els dic que em puc permetre algun caprici quan em venen ganes. En canvi ells, com que els cremen els diners a la butxaca, ja els tenen gastats abans de tenir-los. No se pas d'on ho han après, però és així. Moltes vegades em sembla que sóc d'una altre món jo. Sort que llegint-vos veig que encara queda un reducte d'ànimes bessones que m'ajuden a aixecar la moral.

    ResponElimina
  11. Mmmmm... Bé, jo ho veig d’una altra manera, suposo que té a veure en que visc en un poble, o més aviat ciutat petita. On visc les llums s'encenen al pont de la Puríssima, i crec que les llums de Nadal convida a la gent a anar al centre i a passejar per veure-les. De pas penses que has de fer regals, i és més probable que piquis alguna cosa i feina feta. El centre de la meva petita ciutat i del poble on treballo, que és on estan concentrats la majoria de negocis, bancs i administració pública, està a petar de segones residències i a partir de segons quina hora de la tarda són com pobles fantasma. Han de fer alguna cosa per fer que la gent baixi/vagi al centre i compri. De moment, però, no he sentit ningú queixar-se perquè l’ajuntament avanci l'encesa de llums.
    Fa anys i anys que tenim la zona blava, que era ben necessària perquè manquen places de pàrquing i per això interessava la rotació de cotxes. Pensa que aquí de transport públic nanai, i abans els treballadors de la zona deixaven els cotxes aparcats al centre durant hores, però els propietaris de les segones residències que venien de vacances els deixaven durant dies i setmanes. Evidentment això repercutia en els negocis, perquè si la gent no pot aparcar acaba anant a un altre cantó (al poble del costat o als parcs comercials on hi ha botigues de grans cadenes i on tenen molt d’espai per aparcar). Sí que pots aparcar més lluny i ja està, però els de poble (si més no el meu poble) som de caminar poc i aparcar el més prop possible. El concepte de “està aquí mateix” no és el mateix per un barceloní que per un de ciutat petita, ho sé per experiència.
    I acabo dient que cal recordar que els botiguers són petits empresaris, però també són persones que s’han de guanyar la vida, i ja sabem com de difícil està el tema. Vaig que per molts les mesures preses no els incentiva a comprar si no el contrari. En canvi jo sí que crec que facilita anar a comprar, i que les llums als carrers fan maco. No vol dir que trobi bé que les avancin, si no que les encenguin quan toca i que deixem que a la gent a qui li agradi (grans i petits) les gaudeixi.

    ResponElimina
  12. Dec ser molt mala consumidora quan fins avui per la premsa no m'he assabentat de que existia un Black Friday i del que significava.
    Potser les llums als carrers inconscientment ens recordin que falta poc per Nadal i que ens toca gastar més del que seria necessari. Són efectes psicològics que els que hi entenen sabrien explicar.
    Les llums fan bonic, m'agraden, però jo m'ajusto al meu pressupost -tampoc em queda més remei- i procuro no gastar ni un euro més del previst per moltes llums i garlandes que posin.

    ResponElimina
  13. A mi em sembla molt bé que encara no hagin encès els llums, darrerament l'ambient nadalenc començava a mitja tardor i ja cansava una mica...Que la gent compra més? no ho crec pas; recordo que abans s'inauguraven les festes per la Puríssima igual que la fira de Nadal i la gent comprava el mateix que ara, només que ho feia més tard i esperaves l'ambient festiu amb molta més il·lusió...No penso que siguis un mal consumidor sinó, com molts, un consumidor amb seny...
    Veus, jo amb les zones blaves discrepo una mica, ja que sovint, són l'única garantia que puguis comprar a molts llocs, com a mínim aquí a Esplugues.
    Bon vespre, XeXu.

    ResponElimina
  14. jo trobo que fas ben fet ....ja se que els comerciants els interessa que la gent faci despesa però si entrem en l'espiral consumista és absurd .....

    ResponElimina
  15. No acabo d'entendre que la il·luminació nadalenca incentivi el consumisme, ja que gairebé tots ens veiem obligats a passar per l'adreçador i comprar alguns regals per Nadal..., amb llums o sense. Personalment, com més triguin a encendre'ls millor, perquè sóc de les persones que es deprimeixen per aquestes festes, i els llums en són un bon detonant.

    ResponElimina
  16. Jo tampoc sabia això de què amb llum blava comprem més ?¿?¿ però sí que veig que hi ha botigues que entres i la música és tan forta que dius, au cacau! perquè se te'n van les ganes de comprar res... i diuen que no, que així compren més ràpid... ja no saben què estratègies utilitzar per a que comprem més...

    ResponElimina
  17. Avui no respondré els comentaris individualment perquè molts van en el mateix sentit i us vull fer una reflexió conjunta. De fet hi ha hagut tres comentaris una mica diferents, en Mac i l'Eva hi posen ironia, i tenen la raó, una mica d'això va la reflexió que us vull fer. Sovint diem que no fem unes coses, i que ens sembla malament que les facin els altres, però potser no volem veure que, tot i creure que no les fem, les fem igual que tothom. Tots comprem més per nadal, sigui pel motiu que sigui, perquè toca. Això no ho podem negar. Que no ens gastem tant com els altres? Ho hauríem de veure. Que no comprem loteria? Només una miqueta, oi? Bé, el que vull dir és que si nosaltres som una mostra representativa, no té sentit que els comerços segueixin fent aquestes promocions que fan, no els serveix per a res. Però oi que segueixen? Senyal que sí que els serveix invertir diners per obtenir-ne més. Així que, o bé nosaltres no som una mostra representativa, o no fem exactament el que diem en aquest post. Hi ha molta gent que compra per black friday, i que veu els llums i s'esparvera. No dubto de cap de vosaltres, potser realment no sou consumidors esbojarrats, i segurament en casos concrets encara sou menys fans dels llums i de les compres que jo. Però vull que entengueu que molta gent deu pensar això, que no que a mi no m'afecten aquestes coses, però que si se segueixen fent és perquè arriben i molt al personal.

    L'altre comentari és per la Roselles, que ens dóna arguments molt poderosos que resolen els meus dubtes plantejats al post. Jo comentava que no ho acabo d'entendre, i que aparentment no m'afecten aquestes campanyes, però era des d'una perspectiva en la que tens sempre accés a tot i amb facilitat. Ella ens planteja el que passa en un poble més petit, on cal que els comerciants s'espavilin molt per aconseguir vendre prou, i aquestes campanyes els ajuden. Per parlar de comerç se n'ha de saber, jo estic aprenent moltes coses aquests dies, i és cert que cal incentivar el comerç local i facilitar la tasca als comerciants. Si els llums o les campanyes puntuals els ajuden, benvingut sigui. Hi haurà qui seguirà dient, com jo, que a ells els és igual, que compraran igualment quan toca tant si hi ha llums com si no, però estic convençut que a la majoria sí que els incentiva, potser és molt elitista considerar que tenim més autoritat moral perquè no ens deixem enganyar. Segurament els comerciants els prefereixen a ells que no pas a nosaltres. I en realitat arribo a la conclusió que no hi ha ells ni nosaltres, que ens comportem de maneres similars en un moment o altre.

    ResponElimina
  18. No crec que la gent que et comenta sigui una mostra representativa de la població, es una mostra molt parcialitzada, tenim un blog, això vol dir que som estranys, per començar compartim una afició que es gratuita (més enllà de pagar el ADSL), si diuen que gasten poc jo me’ls crec (uns més que d’altres), tot i que dubto que cap arribi al meu nivell, les úniques coses que es poden considerar decoratives a casa meva són la col•lecció de llibres de Terry Pratchett i en Carrot, tot lo altre té una funció pràctica. Però com apuntaven l’altre dia tots aquests trucs comercials com les ofertes o les llums afecten al comportament de la gent, està científicament comprovat.

    PD: Em declaro molt fan del comentari de l’Ada que barreja les llums de nadal amb la zona blava i crea la llum blava xD

    ResponElimina
    Respostes
    1. Home, gastar molt no implica gastar-ho en decoració. Els capritxos poden ser en roba, en videojocs, en l'esport que practiques, en l'instrument que toques... Jo no he dit res, però trencaré la tònica general per confessar que sóc de les que gasta tot l'any hehehe

      Elimina
  19. Ja poden obrir llums, ja... que el que és jo...

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.