diumenge, 1 de febrer de 2015

Αθήνα


Parlen de manera estranya i escriuen encara pitjor, però dominen prou l'anglès. El casc per la moto i el cinturó pel cotxe són opcionals. Es pot fumar als bars i restaurants. Els cotxes no paren i els semàfors són orientatius. L'estètica és occidental, les maneres no tant. Són venedors nats, fins el punt d'incomodar. La ciutat té un punt decadent que esgarrifa. No són amants de les indicacions i no cuiden en excés el seu patrimoni, però saben il·luminar. La quantitat de botigues de souvenirs supera allò humanament imaginable. Les runes impressionen però et deixen regust d'estar veient només reproduccions. Aquí i allà veus gossos estirats a mode de gats. I també hi ha gats. Això és Atenes. Això i moltes coses més.

29 comentaris:

  1. I els gats també parlen de manera estranya?

    ResponElimina
  2. Atenes? Bon moment per anar-hi! polític i atmosfèric (a l'estiu fa moooolta calor).
    Xò de Grècia és el que menys em va agradar. No dius res dels tomàquets? els recordo com els d'abans, realment amb un bon gust.
    Tot i així espero que hagis gaudit!

    ResponElimina
  3. Me la imagino tal qual expliques! Joroña que joroña!

    ResponElimina
  4. S'agraeix que no et recreïs fent-nos dentetes als que ens hem de conformar mirant la foto tant ben il·luminada ;D
    (Sembla que siguis al pis des d'on fan les connexions els de TV3...)

    ResponElimina
  5. I demà a La Razón : "Independentistas catalanes viajan a Grecia para ver como gestiona Syriza"

    ResponElimina
  6. Mira que bé! De Grècia jo només he estat a Mikonos i Santorini i molt em temo que res a veure tenen amb la capital. Menys amb la quantitat de botigues de souvenirs, que no tenen fi.

    ResponElimina
  7. Ben bé com la recordo jo de fa un munt d'anys enrere. Afegiria: no es respecten els horaris establerts sinó uns altres horaris que ells només se'ls saben, de prop són molt acollidors i molt bona gent, ens deixaven entrar a la cuina dels restaurants per veure què volíem menjar. Atenes sempre impressionant.

    Ja que has posat una fotografia de nit, deixa'm que t'expliqui dos records de la nit a Atenes. El primer la visita a l'acròpolis una nit de lluna plena que era la nit que deixaven pujar. Sense il·luminacions, en aquell moment. La lluna omplint de llum les pedres blanques.
    L'altre un concert, la 5ena de Beethoven, al teatre just a sota de l'acròpolis. La filarmònica de Londres. Tot un luxe.

    Ja t'he explicat la batalleta... ;)

    ResponElimina
  8. I no et vas creuar amb cap filòsof que hagi sobreviscut?
    Si Roma és la nostra mare, Atenes deu ser l'àvia.

    ResponElimina
  9. Veus? Grècia és un lloc on jo sempre deia que no hi aniria. Quan podíem fer vacances (un fa vacances quan treballa, clar, si no treballes el terme "vacances" està -en la meva probablement equivocada opinió- fora de lloc per dos motius: si no treballes, no cal que descansis i si no treballes no tens ni un duro per viatjar) era sempre a l'agost que era quan les poden fer els advocats i, clar, estar desitjant escapar de la xafogor catalana per anar a la xafogor augmentada grega, doncs NO. Així que, quan féiem vacances anàvem a llocs fresquets... europeus, sempre europeus... a mi dóna'm Europa, la vella Europa i seré feliç.

    Ara bé, al marge del terme vacances. Si no treballes perquè ets molt ric i no et cal, llavors pots viatjar (no són "vacances" sinó que son "viatges que faig perquè em ve de gust"... que és justament el que faré jo quan em toqui una travessa. Llavors potser sí que valdria la pena anar a Grècia a l'hivern :-DD

    (Assumpta)

    ResponElimina
  10. Trobo que té una part positiva i una altre no tant...hauríem de posar-les en unes balances a veure
    quina predomina...Jo no hi he estat a Atenes, però pel què m'han explicat si en treus la part monumental i la història, no sembla massa atraient...
    Petonets, XeXu.

    ResponElimina
  11. Comparteixo amb l'Assumpta, no aniria a Grècia a vagarejar a l'estiu. Això m'ha frenat molt durant molts anys, però ara amb la fresqueta de l'hivern i la calentura política deu ser un bon moment. Així que, envejeta, de la sana, però envejeta al cap i a la fi.

    De fet a Grècia hi vaig passar (més que estar) menys de 24 hores, a Tessalònica, perquè quan era jove (més jove) se'm va ocórrer agafar allò que en deien Interrail i vaig veure que el punt més lluny on podia anar era Istambul... vaig trigar cinc dies a arribar-hi des de Barna... i una de les parades va ser Grècia... una altra aventureta per explicar en calma un altre dia, que això ja semblen unes memòries... Passa-t'ho bé!

    ResponElimina
  12. Vaig estar-hi aquest estiu i comparteixo el que dius, en part. Respecte a la conducció, com que visc al Marroc em sembla que a Atenes respecten molt els semàfors i els cinturons: qüestió de perspectiva.

    En un mes a Grècia no vaig trobar ningú amb qui no pogués parlar en anglès; o, almenys, que no m'entengués. Crec que tampoc no vaig trobar ningú, entre 15 i 90 anys, que no fumés.

    I la quantitat de botigues de souvenirs, si fa no fa, com al meu poble... Els mateixos souvenirs, fins i tot. Fets pels mateixos xinesos, suposo.

    ResponElimina
  13. a veure si ens expliques com està el pati per allà, diuen que almenys el iogurts son bons, i altres practiques no te'n sabria parlar per manca d'experiència......
    De totes maneres segur que li saps treure el suc a l'estada......

    ResponElimina
  14. No he estat mai a Atenes. Això que un any m'ho vaig plantejar i va arribar a esborrany de planificació de viatge, però al final res.

    PD: Estic trist perquè has tret la copa :(

    ResponElimina
  15. Ara falta que en pensen de nosaltres. Si ho veiem estrany cap allà, segur que també cap aquí no es deu veure gaire normal.

    ResponElimina
  16. mai hi estat però pel que he llegit crec que n'has tret l'essència del seu tarannà.....Grècia is diferent suposo per això , ja se´que és una simplicitat excessiva Siryza pacta amb qui pacta , bentornat!

    ResponElimina
  17. Tampoc hi estat mai però m'agradaria anar-hi. De fet, ara que hi penso, hi ha molts llocs on no hi he estat mai però m'agradaria anar-hi... potser quan em jubili... ;-)

    ResponElimina
  18. Atenes deu ser una visita molt intensa, en positiu i en negatiu. A mi em crida, però més per les ressonàncies de l'antiguitat. No crec que ara satisfés aquesta curiositat, bàsicament pel que expliques. Ara, un viatge sempre és una cosa bona! Espero que l'hagis gaudit.

    Una amiga que hi va estar fa un parell o tres d'estius també em va comentar que hi havia un fotimer de gossos vagant pels carrers, amb collar i plaqueta i tot, però abandonats. A mi això em podria amargar bastant l'estada. De moment, ajorno Atenes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Però els gossos d'Atenes (i de Salònica) no estan "abandonats"! Són "col·lectius": viuen al carrer i unes quantes persones del barri se n'ocupen. Són gossos lliures.

      Elimina
    2. Ah, ostres, doncs moltes gràcies per l'aclariment, Eva. Ja ho diuen, que la ignorància és molt atrevida, i l'he ben vessada. M'alegro que sigui així. Potser recupero Atenes, llavors. :) I informo bé la meua amiga.

      Elimina
  19. Grècia, és la meva assignatura pendent des de que llegia els clàssics grecs. Bé una de les meves moltes assignatures pendents.
    M'atrau el que expliques perquè, més o menys, és com jo imagino que serà decadent, però autèntic. M'atrau per això i per les moltes coses més que no expliques.
    Veure l'acròpolis a la llum de la lluna plena, com diu la Carme, deu ser una cosa per no oblidar mai.

    ResponElimina
  20. Potser he estat massa crític amb la ciutat, però he mirat d’exposar només les coses que em van sobtar o sorprendre. Segur que amb uns altres ulls s’haurien vist unes altres coses. Potser no ha estat la ciutat que més m’ha agradat, però tots els viatges aporten alguna cosa, s’aprèn molt. A veure quin serà el proper. Moltíssimes gràcies a tots pels comentaris.

    Jpmerch, no vaig mantenir cap conversa amb ells, encara que sí que en vaig espantar un parell...

    rits, la política no existeix. El meu germà també em va dir que era un moment molt interessant per anar-hi, jo la veritat és que quan ho vaig muntar no sabia que hi hauria eleccions. No hi havia anat abans, però compto que la diferència des que mana Syriza és... zero. No vaig veure què ningú es preocupés de res, feien la seva vida com feien una setmana abans. I és que el que foten els polítics afecta la població en res de res, pel que fa al dia a dia.
    Només he vist Atenes, marxàvem pocs dies. Segur que hi ha altres coses per veure, i hem gaudit, és clar, però objectivament he expressat les coses que més em van sobtar. Ah, i els tomàquets, almenys els que jo he provat, no tenien un gust especialment bo. Però també et diré que el meu paladar tampoc és per tirar coets.

    Laura T, com tot, s’ha de viure. Cada persona es quedarà amb una impressió diferent, segur.

    maria, ves-hi. Cadascú s’emportarà la seva pròpia impressió. A mi m’ha agradat, però no m’ha meravellat com a lloc.

    Jomateixa, jo tan crític sempre. No és que no ho hagi passat bé, però quedo amb algunes sensacions contradictòries. A, l’Acropolis es veu des de qualsevol punt elevat de la ciutat, així que les connexions les poden fer des de qualsevol banda!

    Carquinyol, com gestiona Syriza no ho sé, però no crec que hagi canviat massa la cosa. I si veus el palau presidencial... així ja es pot ser de l’esquerra radical...

    Anna, entenc que les illes gregues tenen entitat pròpia i interès turístic per si soles. Casetes blanques, poblets enfilats... tot això que a mi no em fa ni fred ni calor. Bé, calor sí, si hi vas quan toca. Però efectivament, la sensació era que havia de tenir molt poc a veure amb la capital. No està entre les meves prioritats, però qui sap si un dia ho comprovaré.

    Carme, ja veig que no han canviat massa, doncs. Sobre tema horaris no tinc cap queixa, ja que només hem depès de l’horari del metro a l’aeroport i aquest ha sortit a l’hora convinguda. Per altres coses, només sabíem que els ‘monuments’ tanquen a les 15h, almenys ara a l’hivern, i nosaltres sí que fèiem per respectar aquest horari. Ah, i el que ens sorprenia és que a les 8h s’hi posen, ben d’hora. Ah, i les persones que hem conegut, per bé que del sector serveis, sí que ens han semblat properes i agradables. A més, com deia, parlen molt bé en anglès, crec que millor que aquí, però un cop més només he trobat gent de la capital.
    Pel que expliques hi devies anar a l’estiu, és clar. Sota l’Acropolis hi ha dos teatres, l’odeó d’Herodes i el teatre de Dionisos. En el primer sé que hi fan festivals a l’estiu i l’escenari és espectacular, assistir a un espectacle allà ha de ser màgic completament. I pujar a l’Acropolis de nit i amb lluna plena deu tenir el seu què també. I nosaltres que vam triar l’hivern per no passar tanta calor, o tant fred en una altra banda. Estic segur que a l’estiu la ciutat és molt més activa i vistosa, encara que té força vida ara també, però molt menys turisme.

    Xavier, que hagi sobreviscut més de 2000 anys?? Uf, ara podria fer d’extra de The walking dead, més que posar-se a filosofar. Jo era més de grecs que de romans, però en el meu paper de turista, he de dir que prefereixo Roma que no pas Atenes. Diguem que a Roma hi he anat un parell o tres de cops, i que no descarto tornar-hi en el futur. A Atenes no cal anar-hi més, ja està vist.

    ResponElimina
  21. Assumpta, justament a l’estiu vaig fer un post sobre això de fer vacances quan no treballes. Estrictament, hem de dir que les vacances són el descans de la feina, per tant no té sentit dir que fas vacances quan no treballes, però això no vol dir que no descansis d’altres coses que fas en aquest període. Ah, i no té res a veure amb viatjar, les vacances les pots passar a casa, i en canvi pots viatjar quan vulguis, si és que tens diners per fer-ho.
    Justament, nosaltres volíem fer un viatget per aquestes dates i vaig començar a mirar llocs freds, com sempre. I ja sigui perquè ja no m’agrada tan el fred, o perquè la meva primera opció vaig llegir que ara al gener no era estrany trobar-hi un pam de neu, al final em vaig decantar per un lloc on segur que no trobaríem neu. No m’importa el fred, però la neu pot ser molt molesta per desplaçar-se per una ciutat. A Atenes no se m’acudiria anar-hi a l’estiu, com a tu, així que era una bona opció per ara, encara que estic segur que a l’estiu la ciutat llueix més i ara està una mica aletargada. Però bé, ja està vist, i voltar món sempre val la pena. A l’estiu ja buscarem llocs més freds!

    M.Roser, es podria dir que és així com dius. Si li treus les runes i no t’imagines com era la ciutat fa més de 2000 anys, no caldria fer massa esforç per anar-hi. També té carrers bonics i pintorescos, per algunes zones dóna gust passejar-s’hi, però ràpid te l’acabes. Sembla que hagi tornat decebut i no és així, però trobo que hi ha llocs millors per visitar.

    Ignasi, bon moment per la temperatura, jo tampoc hi aniria a passar l’estiu, la calor no m’agrada gens. Per això vam triar aquesta destinació en aquesta època, ja està vist, sense tantes aglomeracions i sense passar calor. I pel que fa a la política, com a tot arreu, allà no es nota el canvi, el que fan els polítics a nivell de la gent del carrer no es nota gens ni mica. La gent vol viure tranquil•la i tenir pa. Si ara en tenen més, millor per ells, però si els visites no notaràs massa diferència amb unes setmanes abans, n’estic convençut.
    Ja tens post per un altre dia, explicar-nos què et va passar a Tessalònica, de camí a Istambul. En tens per donar i per vendre d’anècdotes!

    Eva, naturalment la perspectiva és molt important en aquests casos. Jo comparo Atenes amb Barcelona, i em surt d’explicar aquestes coses. No he estat a Marroc, ni a cap altre país musulmà, però em sembla que la cultura grega, especialment la comercial, retira més a la musulmana que a l’occidental. Però tampoc hi arriba, normal que si t’ho mires des d’allà et sembli una ciutat perfectament occidental.
    La guia que portàvem ja deia que l’ús de l’anglès està molt estès, que la majoria de gent el parla, especialment en llocs turístics, i entenc que això compren tot Atenes. Jo vaig quedar gratament sorprès que això fos així, altrament la comunicació hauria estat molt més difícil. També vaig agrair que el nom dels carrers estigués escrit també amb cal•ligrafia occidental, tot un detall. I pel que fa al fumar, no em vaig fixar que fos un costum tan estès, només que es podia fer a dins dels locals, i acostumats com estem ara de poder respirar, ens sobtava una mica. I bé... de souvenirs no cal ni parlar-ne...

    Sr. Gasull, només vam tastar un iogurt i dono fe que era prou bo. Sobre aquestes altres pràctiques tampoc te’n podria dir massa... A la ciutat li vam treure prou suc, potser en altres èpoques de l’any té més oferta, però déu n’hi do el que vam veure en pocs dies.

    Pons, per la teva tranquil•litat et diré que la ciutat no es mourà d’allà. Vaja, això penso. Així que si vas perdre una oportunitat, res no impedeix que tornis a muntar-ho, el segon cop pot sortir bé. La copa va estar 5 dies allà dalt, perfectament visible! Ara ja està passada, em dec acostar als 1100, i ja s’ha quedat desfasada.

    ResponElimina
  22. Jordi, naturalment, el veure-ho estrany no és només en una direcció. Ells quan venen aquí també deuen veure les diferències i se’ls fa estrany. Cadascú està acostumat a unes coses, per més que als altres ens costi de creure.

    Elfreelang, la política és política, i al final els partits se’n van al llit amb qui millor oferta els fa. No sé si això té a veure amb el tarannà de la seva gent, a mi em va semblar tota la ciutat com un gran mercat amb infinits venedors. Ells venen qualsevol cosa, i els seus polítics ens venen motos.

    McAbeu, jo miraré de fer els viatges que pugui i em permetin els diners abans de jubilar-me, o abans de començar a notar que el cos no em tira per caminar de sol a sol...

    Pati, no seré jo qui em queixi de viatjar, naturalment, m’encanta fer-ho, i és una cosa excepcional, almenys per mi, no ho puc fer sovint. M’ha agradat anar-hi, no era d’aquells destins que sempre has esperat, però sí que em venia de gust veure-ho. Ha estat bé i he vist coses que s’han de veure, però és d’aquells viatges que dius ‘amb un cop en tens prou’.
    Els gossos no molesten gaire, al contrari, fan força pintoresc i estan la mar de tranquils per allà jaient. Desconeixia totalment això que diu l’Eva (Gràcies Eva per la informació!), i ho trobo molt curiós. No és que em desagradés, només em va sorprendre, però sabent això ara em fa gràcia i tot. És cert que molts porten placa, per això m’estranyava tant. Realment, cada ciutat és un món.

    Glòria, doncs a mi no m’havia atret mai especialment, hi ha viatges que m’agradaria fer de totes totes, però Grècia no entra en aquest sac. Però per què no, oi? Viatjar sempre està bé, i veure realitats diferents, que el món és molt gran i divers. La impressió que jo em vaig endur és la que us he explicat, però cadascú viu les coses a la seva manera. Potser hi vas tu i quedes meravellada. Penso que a l’estiu la ciutat deu tenir una altra cara, però això sí que no ho toleraria jo, no puc amb aquella calorada que hi deu fer. Ves-hi si pots, i a veure si a tu t’agrada més que a mi.

    ResponElimina
  23. M'estàs dient que vos una altra fantàstica copa pels 1100? ;)

    ResponElimina
  24. Ja no t'agrada tant el fred? :-)
    Jo estic esperant que vingui la primavera (l'estiu, de moment, segueix sense agradar-me, però enyoro passejar amb una jaqueteta primeta, buscar el solet i que aquest escalfi una mica i, sobre tot, dies més llargs ;-)

    ResponElimina
  25. Aviat ens toquen vacances i estem entre Paris i Grècia, ara que com no es calmin les coses a Paris...

    ResponElimina
  26. Pons, no voldria abusar, que l'AhSe segurament s'emprenyaria. Millor ens esperem als 2000 comentaris, tampoc no crec que trigui massa temps. Paciència.

    Assumpta, està clar que segueixo preferint el fred a la calor, però ara el fred el pateixo. Dec començar a tenir problemes circulatoris i mans i peus els tinc sempre congelats. També és que a casa fa molt fred, i que faci fred al carrer és una cosa, però passar fred a casa és fatal, un desastre. A mi la primavera no solia agradar-me, però probablement que pugin una mica les temperatures ja m'anirà bé, almenys tornaré a sentir les mans.

    Loreto, hem sabut que mentre nosaltres érem allà hi va haver dues manifestacions, i el lloc on es reuneix la gent és molt cèntric. Nosaltres no ens vam assabentar de res, hi ha manifestacions, sí, però jo penso que no hi ha res que s'hagi de calmar. De totes maneres, penso que París, sense agradar-me massa, té més coses per veure.

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.