dilluns, 5 de gener de 2015

Un pal

Sembla ser que un dels regals estrella d'aquestes festes ha estat un pal extensible amb un suport pel mòbil per poder fer-se autofotos més lluïdes. Pensem-hi, eh, un pal extensible. Regal estrella.

Quan veig aquestes coses m'adono de com en som de babaus els humans. La moda de les selfies, que segons els mitjans de comunicació és una paraula femenina, ha generat la necessitat de perifèrics per poder fer-se'n més còmodament i tan espectaculars com sigui possible. Les lamentables autofotos de tota la vida, desenfocades, desenquadrades, mostrant mig braç de qui aguanta la càmera, s'eleven avui a la categoria d'art. Ens falta temps a tots per apuntar-nos a la moda: ara una trobada s'ha de segellar amb una selfie, si no, no és trobada ni és res. I que no se'ns oblidi penjar-ho a les xarxes.

Sóc innocent pel que fa a aquesta absurditat? No, és clar que no, també me n'he fet. Però quan veig la bogeria de la gent, que per mostrar les imatges més sorprenents amb la seva cara davant fins i tot posen en risc la seva vida, només puc pensar que alguna cosa no va bé. I que els fabricants hagin vist en aquesta moda una oportunitat de mercat, i que a sobre nosaltres piquem, ja no sé ni com anomenar-ho. A mi sí que em fa un pal terrible.

Mai he estat ni seré un bon fotògraf, però m'agrada fer fotos. Hi ha moltes coses que mereixen ser fotografiades en aquest món, la bellesa la percebem a través dels ulls. M'agrada retratar el que veig, no deixar-ho a la meva esquena. Per què espatllar una bona foto amb la meva cara?

31 comentaris:

  1. Jo no sóc de selfies, ja em costa deixar-me fotografiar, faig un esforç i em deixo... no se m'acudiria mai fer-ho jo mateixa...

    Un pal extensible, eh? vaja quina idea lluminosa... encara no l'havia sentit a dir, aquesta!

    ResponElimina
  2. Ara només faltaria que el Reis te'n portessin un!
    Abans amb les càmeres tradicionals, hi havia un amic que quan li demanaven que fes una foto sempre tallava el cap de les persones.

    ResponElimina
  3. El pal aquest era el que necessitaven els smartphones per fer-se selfies.

    Ara ja no ens necessiten a nosaltres. Bé, encara ens necessiten per carregar-los. De monent...

    ResponElimina
  4. Hahahaha és com aquell anunci del nen que està content amb el pal que li han portat els Reis.

    Per cert, és maco tenir fotos record dels llocs, de les trobades amb amics... però... cal que siguin "selfies"? No queden molt millor pel sistema tradicional de:

    "Ei, escolta, si us plau... que ens podries fer una foto?"

    Segur, segur, que més ben centrada i sense ningú tallat :-DD

    ResponElimina
  5. Jajajajaaj jo opine igual, Xexu, he flipat de veure lo contenta que es posava la penya en rebre com a regal un pal extensible per fer-se selfies... ?¿ estem bojos o què? En sèrio penseu que aconseguireu una foto "espontànea" portant un pal a la motxilla o al bolso? que no portem prou trastos ja¿? jejeje em fa gràcia, però que si, que em sembla molt bé que la gent tingui el que vol, però a mi que no em regalen això que no el gastaria gens! Carbó és l'únic que espere que em porten, però... bona senyal!!

    ResponElimina
  6. La veritat és que no li veig la gràcia per enlloc, trobo que de fotos de grup ens n'hem fet sempre i quedaven molt xules, aquestes amb tantes contorsions trobo que són un pal, encara que sigui extensible...
    Bon vespre, Ximo.

    ResponElimina
  7. Quan es vol fotografiar algun monument o carrer, etc. on hi ha molt públic, cada cop costa més evitar aquests pals amb la càmera a dalt. Proveu de fer una foto, per exemple a les Fonts de Montjuïc, i aconseguiu que no aparegui cap pal d'aquests.

    ResponElimina
  8. No en tenia ni idea i em costa creure que la gent compri una bajanada com aquesta. Estem malats, XeXu? O potser només una mica "tontos"...

    ResponElimina
  9. En serio que és aquest pal? Ostres sí que hem canviat!
    Bé, en el meu cas no pertanyo a la normalitat ja que cada vegada tiro menys fotos. Sembla tonto el que diré ara, però no em dóna temps de mirar si em dedico amb la foto.^-^Bons reis!!!

    ResponElimina
  10. A casa (no els vaig pas comprar jo, t'ho ben aseguro) en va caure algún pele nebots grans.
    Jo ho relativitzo perque, tot i que moda snob, és una moda (de fet ja ho és en si mateixa).
    Abans no sortís aquest desfici per les selfies, hi havia força gent que s'autoretratava amb el mòbil.
    Els del "pal" han fet l'agost entre el desembre i principis de gener.
    Som així de babaus...
    Que els "reis mags" siguin generosos amb tu, XeXu!

    ResponElimina
  11. si que en som de babaus sí, després de l'egosurfing, l'egofoto ui vull dir la selfie ....cadascú el seu pal ....ara fa temps que no en faig sovint de fotos, però si en faig m'agrada fer-ne a coses, persones paisatges que veig ....dec ser estranya , no m'agrada que em facin fotos i menys me les faria jo ....

    ResponElimina
  12. Vaig fer un amic invisible amb una dotzena de persones i no va aparèixer una vegada sinó dues!

    La humanitat se'n va a la merda...

    ResponElimina
  13. Estava a punt de fer-me un selfie amb el monitor de l'ordinador mostrant el teu bloc darrera meu, però al final he pensat que el Bona nit i tapa't no s'ho mereix ;)

    ResponElimina
  14. Ja fa molts anys que fem selfies, per això existeixen els trípodes i l'autodisparador de les càmeres, no? El que passa és que ara li han posat nom i els dels óscar els han fet coneguts. Però res de nou sota la capa del cel.

    Em preocupa més la impressió que tens de tu mateix que consideres que pots espatllar una foto si apareix la teva cara... ^^ No t'he vist mai però, tan horrible és? Rollo John Merrick?

    ResponElimina
  15. Clar, el duus plegat com qui duu la bossa de comprar a la butxaca però a la butxaca no t'hi cap, quan interessa el desplegues, com qui posa el trípode de l'amic Ignasi, fas cara estranya, d'estar content o de petonejar algú amb els morros fora -la llengua també la pots treure- enfoques i dispares. Jo ho he vist. Bona nit, i tapa't.

    ResponElimina
  16. Aquí una que no ha tingut més remei que caure en comprar-ne un per regalar pel tió... és el que té tenir una filla adolescent enganxada al instagram i als selfies :(
    Jo seguiré fent fotografies amb tota càmera que arreplegui mantenint-la allunyada de la meva cara

    ResponElimina
  17. Per què li'n diuen selfie i no pas autoretrat? És la primera moda absurda.

    ResponElimina
  18. A mi sempre m'ha agradat moltíssim fer fotos. Potser per què tinc tant mala memòria i així puc repassar les coses que hem fet fàcilment. Amb les meves filles hem mirat i remirat els àlbums com si fossin contes que expliquen la nostra pròpia història.
    Malgrat això no quedo mai bé a les fotos i no m'agrada fer-me'n a mi mateixa. I ara tinc autèntiques disputes amb les meves filles per què no volen que els faci fotos "mama, prou!" i en canvi en regalen a qui sap qui al facebook o al Instagram. No exagero si us dic que ara he de "robar" les fotos d'elles en aquestes plataformes.
    Elles encara no m'han demanat "el pal", però aquest any quan van arribar els Reis al poble semblava una competició de pesca, per què hi havia uns quants pals volant, com si haguessin tirat la canya, per no perdre detall.

    ResponElimina
  19. Sí, estic d'acord en que es posen de moda coses absurdes que fan perdre el temps i els diners. A més, quan sortin de casa hauran de portar un trasto més a sobre. Francament, prefereixo perdre el temps a la meva manera.

    ResponElimina
  20. Doncs jo de les selfies en deia fer un Thelma i Louise, per la famosa escena de la pel.lícula, i m'agradava bastant fer-ne, i això que no veies com quedava fins que es revelava la càmera... Ara... també, encara que s'ha perdut una mica l'emoció, però no he arribat a l'extrem del pal, em sembla que no cal. Sí, ens tornem una mica egotontus...

    ResponElimina
  21. Som com uns titelles, ens fan fer el que volen i a sobre fer-nos gastar els diners....jo encara no tinc pal i si en compro un em penso que no serà per això

    ResponElimina
  22. Fixa't que el pal de les selfies apareixia en un llibre japonès sobre els invents més estúpids que s'havien fet! Mira si som de ximplets de vegades els humans, i com en la majoria d'ocasions, els orientals ens sobrepassen de tros.

    La gent... Apassiona fer créixer el seu ego.

    Bon any i una abraçada!

    ResponElimina
  23. Els "invents" o els nous gadgets que es van incorporant al voltant de la tecnologia i la tecnologia en sí són bons, el que no és bo és l'ús desmesurat o inadequat que en fem nosaltres. Ara el mòbil serveix per a tot. Per a trucar gairebé és el de menys.

    ResponElimina
  24. Doncs què voleu que us digui... les coses canvien, les noves tecnologies també, i l'ús que se'n fa. Estic d'acord en el fet que això dels selfies és una absurditat però, per altra banda, tots ens en fem. Les noves tecnologies i les noves "modes" què s'han de fer servir bé. N'hem d'aprendre, i malauradament la societat de consum no ens ajuda gaire... No podem, simplement, enyorar el que va ser perquè, senzillament, ha passat i les coses han canviat. Està a les nostres mans fer-ho bé, no?! Doncs en lloc de sorprendre'ns o de negar-ho, per què no buscar la manera de transformar tot això? Sigui com sigui, em faig un selfie per celebrar que avui he tingut una recaiguda al blog! Te'l deixo aquí --> ;-P

    ResponElimina
    Respostes
    1. Se m'ha oblidat dir que, tot i així, no deixis de retratar el que t'agrada, sense deixar-ho a l'esquena! De fet, potser, si tens un pal d'aquests, pots fotografiar coses des de més amunt, des d'altres perspectives!

      Bon any!

      Elimina
  25. Aquest post va ser escrit abans de Reis i ara ja tots sabeu què us han portat. Què, us han caigut molts pals d’aquests? Va, confesseu! A mi, per sort, no, i no em puc queixar gens de Reis, la veritat. Gràcies pels comentaris en aquesta entrada.

    Carme, jo n’havia vist algun, però no pensava que era per fer-se autofotos, i a més pensava que aquesta moda passaria en poc temps. Alguna vegada me n’he fet, però no amb l’esperit que es fa ara, sinó per sortir amb algú quan no hi havia un tercer que ens la pogués fer. A mi no m’agrada sortir sol a les fotos, amb altra gent encara, però no quedo mai bé!

    Sílvia, no m’hauria sorprès, perquè la veritat és que no vaig fer carta, i quan això passa els Reis es deixen portar una mica pel que hi ha en aquell moment. Abans era un desastre això de les autofotos. Ara els mòbils porten càmeres davant perquè puguis enquadrar bé la imatge. Està tot pensat.

    Sergi, no crec que sigui massa complicat ensenyar-los a carregar-se solets, així que aviat serem totalment prescindibles. Skynet ja és aquí.

    Assumpta, d’això de demanar fotos a algú altre també en podríem parlar un altre dia, dóna per un altre post. Algunes vegades que he demanat una foto a algú m’han fet autèntics nyaps, potser el cap no te’l tallen (potser!), però sí altres parts del cos, no sé, sempre em surt de pensar ‘no era tan difícil!’. Doncs ho semblava. Però bé, també prefereix aquest sistema. De fet, en les meves sessions de fotos, és a dir, amb la meva càmera, jo hi surto molt poc perquè em dedico a fotografiar els altres i els paisatges o el que sigui. El que deia, la bellesa és fora. Quan veig gent que només penja fotos seves a les xarxes sempre penso que són molt egocèntrics. Un pal com el de l’anunci del nen els regalaria jo a tots ells!

    Ada, no és descartable que ara o en un futur algú ens regali un pal d’aquests. Pensa en els avantatges. Jo crec que el faria servir per gratar-me l’esquena, que de vegades no m’hi arribo bé. Són les modes, què vols. La gent sap que existeix, i a poc que siguis aficionat a fer-te selfies et fa gràcia. El problema és que molta gent el rebrà perquè li han volgut fer un regal original i inesperat, i no sabrà què fer-ne. A mi em fa com a vergonyeta, i mira que per cap d’any ens vam trobar amb una gent que en portaven un...

    M.Roser, de fotos de grup se n’han fet sempre, efectivament. I d’autofotos amb algú quan no hi havia una altra persona prop per fer-la, també. Però ara han decidit institucionalitzar-ho, ja veus. Mentre estem distrets amb aquestes bajanades no pensem en altres coses.

    Xavier, ja veig que tu que ets fotògraf i que vas amunt i avall amb la càmera, no només ho trobes absurd, sinó molest per les teves finalitats. En bona hora se li va acudir a algú l’invent...

    Glòria, jo no diria ‘una mica tontos’, diria ‘força tontos’. No només la gent s’ho compra, sinó que ho regala força, ja veus. La gent no sap en què llençar els diners.

    maria, no ets l’única, naturalment, hi ha força gent que passa de fer fotos, i més quan està pel món veient meravelles. Però n’hi ha tantes que sí que els agrada fer fotos, naturalment, i ara amb els mòbils ja no cal ni portar càmera. Jo sóc dels que els agrada, però ja dic que busco la bellesa, i no m’agrada sortir-hi. Ara que, cap foto pot recrear el que veuen els ulls, això segur.

    Fanalet, ja ho deia jo que molta gent ho regala i ho regalaria. Sembla l’opció simpàtica i original, però deixa de ser-ho quan veus que tot el veïnat ho té. És cert que abans ja ho fèiem, però som tan babaus que li posen nom i ens tornem bojos. Per explicar-ho una mica, diguem que ara la gent s’emociona quan es fa una autofoto, perquè té impressió que està fent alguna cosa guai i moderna. Abans ho fèiem, com tot, per immortalitzar el moment, sense més. Fa gràcia veure la reacció de la gent: ‘selfie? Sí, sí, selfie!!!’ Hauré de provar de dir ‘ens fem una autofoto?’, a veure si s’emocionen tant.
    Doncs sí, els Reis van ser prou generosos aquest any!

    ResponElimina
  26. Elfreelang, no deus ser tan estranya, o potser ho som els dos, però jo penso igual que tu. Sembla que reforçar l’ego és una cosa que necessita molta gent, potser ens hauríem de preguntar per què en comptes de seguir potenciant això. Però potser no interessa descobrir per què ens sentim tan insignificants que necessitem fer-nos veure, segur que a alguns ja els va bé que sigui així, sempre n’hi ha que en treuen profit.

    Pons, molts moviments socials, moltes revolucions, i de vegades no ens adonem que el càncer ja el portem dins. Sent tan rucs no arribarem enlloc.

    Maurici, quines ganes tens d’esdevenir persona non grata del blog, no ho entenc. Series el primer, i mira que ha passat per aquí cada un...

    Ignasi, ja comentava la diferència amb la Fanal Blau. Ara fer-se selfies és emocionant, és una cosa guai, perquè ho va fer una famosa i ara tots a seguir com ases. Sempre se n’han fet, és clar, però abans no tenia cap emoció, era com una altra foto, per immortalitzar el moment. Però ara no, ara vas a l’última si te’n fas. Ah, però si dius que és una ‘selfie’, és clar. Si li dius un altre nom probablement no.
    No, no tinc res especial, sóc força normal. No m’agrado massa, res nou tampoc, li passa a molta gent. I probablement no sóc gaire fotogènic, molt bé he de quedar perquè em sembli que surto bé, la immensa majoria de les vegades no m’agrada, encara que no estigui fent cap ganyota ni res. Potser és que les fotos ens mostren massa bé la realitat, i veure-la des de fora no ens agrada. No crec que aquesta concepció meva sigui preocupant. Si ho és, el 80% de la població està fatal.

    Viu, probablement assistirem a moltes situacions esperpèntiques arran d’aquesta mena de ginys. El més ridícul és que a la foto hi surt el pal, cosa que la millora moltíssim, segur. I bé, no ho hem parlat, però quan es fa una selfie amb gent, no és una, sinó dues. La primera normal, intentant quedar bé, i la segona posant cares. Evident, no?

    Bruixeta, tampoc és una cosa per avergonyir-se’n, dona. El pal ha tingut èxit, segur que se n’han regalat molts, i que molts adolescents en volien un. Només falta veure algú de l’entorn que el té per voler-lo també. Si ella el volia, ja saps que et tocava. Però jo continuaré com tu, fent les fotos cap a davant.

    Helena Bonals, en anglès tot sona molt millor. Sembla una cosa nova, moderna i que et fa guai.

    Jomateixa, puc certificar que els adolescents fan servir l’instagram com un àlbum d’autoretrats, cosa que no puc entendre. A mi no m’agrada posar-hi fotos de persones, i encara menys meves. Tothom el fa servir pel que vol, però quan veus comptes que no ensenyen altra cosa que el seu autor o autora penses a veure quin problema de reafirmació deuen tenir. A més, deu passar com a tu, que són molt reticents a les fotos familiars, però en la privadesa dels seus comptes no s’estan de res. Qui els entengui...
    Ja m’ho puc imaginar, gent amb pals d’aquests per totes bandes. Em sembla que serà una d’aquelles coses que fan gràcia les primeres vegades, però que després acabarà avorrint i fent mandra de treure cada cop. Tornaran les fotos estirant el braç, perquè som mandrosos per naturalesa. No sóc massa bo fent prediccions, però ho veig així.

    Consol, a mi m’encanta perdre el temps, si això significa no fer res productiu, perquè les coses que m’agraden i en les que inverteixo temps, no em suposen una pèrdua, al contrari. No sé si el pal ocupa gaire espai plegat, però bé, si jo ja estic content de no haver de carregar el carregador ara que tinc mòbil nou, haver de pensar també a agafar el pal...uf.

    ResponElimina
  27. Gemma Sara, mira si en fa de temps que es fan selfies, aquesta pel•li és de l’any de la picor! Bé, no exagerem, però té els seus anyets. El pal no és més que una resposta a una mancança al mercat. Algú pensa que, ja que es fa una determinada cosa, estaria molt bé que aquesta fos més fàcil de fer. Generalment, les millores que ens faciliten la vida tenen èxit, i també ha estat el cas del pal, encara que facilitar un costum absurd, ho fa doblement absurd. És la meva manera de pensar, però et mentiria si et digués que no me’n faig d’autofotos, de tant en tant en cau alguna, naturalment. Segurament es van popularitzar fa temps per la pel•lícula, i no és que ho estigi criticant. El que em sembla absurd és considerar-ho un fet excepcional, súper guai i modern.

    Sr. Gasull, evidentment, no estic gens en contra de fer servir aquest pal telescòpic per altres finalitats. Per exemple, picar els dits de qui intenti vendre-me’l.

    Lydia, vaig llegir aquesta notícia, però em genera certs dubtes. Ho veuria com tu si ens assegurem que ara els japonesos no van per tot arreu amb el maleït pal, i no sé per què tinc la impressió que sí. Quan es va fer el llibre potser sí que semblava un invent estúpid (a mi encara m’ho sembla!), però també podríem dir que qui va fer el llibre tenia molt poca visió comercial. De vegades s’inventen coses que no triomfen, però posteriorment les necessitats del mercat canvien i la truita es capgira.

    Laura T, però el teu mòbil truca?? Sí, efectivament, el mòbil s’ha convertit en una molt bona eina comunicativa i de gestió, ho podem tenir tot al mòbil ja i consultar tots els nostres comptes sempre que tinguem una connexió a internet. A més, fan fotos més que acceptables, ja no cal portar la càmera digital a sobre. Però bé, no tots els perifèrics del mòbil em semblen igual d’útils, i aquest pal en particular em sembla una bajanada. Penso que la gent se’n cansarà aviat, encara que ara faci molta gràcia.

    Nymnia, se’n diu pal per fer selfies, no pal per fer fotos des de més amunt. Encara que segur que tindrà utilitat per fer fotos en concerts i altres esdeveniments en els que se sol tenir molta gent davant. Això sí, a la foto hi sortirà un bosc dels pals que hi hagi alçats més endavant. Ja ho sabem que la tecnologia canvia, i tot allò que ens és útil i ens facilita la vida ho incorporem a la nostra manera de fer. I ràpid ens acostumem quan les coses són més fàcils. Però no tot progrés ha de ser necessàriament positiu. Com llegia en un dels llibres de l’any passat, que tinguem capacitat de fer-ho no vol dir que calgui que ho fem. I això de vendre un pal per poder-se fer selfies amb més angle no deixa de ser una oportunitat de mercat que els ha sortit bé als fabricants. Massa ens deixem portar per les modes, no importa si aquestes aporten alguna millora al que hi ha o no.

    ResponElimina
  28. I encara hi haurà gent que es pensarà que necessiten el pal!

    ResponElimina
  29. Jo el que no acabo d'entendre és perquè ara se'n diu selfie de l'autorretrat de tota la vida. Deu ser el mateix que dir runner enlloc de corredor, no?
    I anant al fons, particularment només he fet algun autorretrat quan ha estat estrictament imprescindible, i si pot ser sempre d'una mica lluny.

    ResponElimina
  30. Aqui tens una bona guia pràctica:
    http://theoatmeal.com/comics/selfie_stick

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.