dilluns, 3 de març de 2014

Marca Barcelona

Barcelona està d'enhorabona perquè s'ha restaurat un espai preciós com és el modernista antic Hospital de Santa Creu i Sant Pau. He tingut l'oportunitat de passejar pels pavellons restaurats i val la pena, fins i tot un profà en arquitectura com jo és capaç d'admirar unes edificacions tan preciosistes. Fins el dia 16 d'aquest mes es pot visitar les instal·lacions de forma gratuïta, i a partir de llavors seran de pagament.

El fet que diversos llocs emblemàtics de la ciutat deixaran de ser gratuïts està aixecant força polseguera. Molta gent s'ho ha pres com una ofensa, però si ho pensem bé, en una ciutat tan turística com Barcelona, no és un benefici per tots que els monuments i edificis històrics siguin de pagament? Si vas a l'estranger, ni anar al lavabo gratis et deixen! Molts diran que llavors nosaltres no ho podrem visitar i pagar cada cop, però no ens enganyem, quantes vegades visitem la nostra pròpia ciutat? Doncs bé, jo he aprofitat per fer algunes visites recomanables en aquests períodes en que l'equipament és encara gratuït, perquè aquest és l'objectiu. La gent rabia perquè després s'haurà de pagar, però el que en realitat fa la ciutat és dir: 'barceloní, aprofita ara a veure tal cosa, que després ens dedicarem a sagnar turistes'. La veritat és que aquest procedir em convenç... i no tinc massa diners com per gastar-los si em ve de gust trepitjar certs monuments quan ja són de pagament... però per això aprofito abans. I en comptes de queixar-se, la gent hauria de fer el mateix.

També es diu que podria ser gratis pels barcelonins i els de fora que paguin. Seria una opció, però què passa amb Badalona, L'Hospitalet, i tots els pobles que en realitat estan fusionats amb la ciutat? Aquests sí que paguen? Per no dir els de pobles més llunyans. Ho trobo una mica injust. I no vull que sembli que m'encanta viure en una de les ciutats més cares del món, però ja que també és una de les més boniques (de les primeres més fotografiades), crec que n'hem de treure profit i qui en vulgui gaudir haurà de pagar. I el que ja seria la pera és que els beneficis que s'obtinguin siguin per ajudar la gent de la ciutat, però això ja seria molt demanar.

Si teniu l'oportunitat, no deixeu de visitar l'antic Hospital ara que no s'ha de pagar. Si podeu i no ho feu, després no val a queixar-se.

22 comentaris:

  1. L'entrada al Colisseu costa 12 euros i al museu del Vaticà, 18. I sempre omplen. El problema és que no estem acostumats a pagar per la cultura. Per cert, volia anar al parc Güell abans que fessin pagar i ja he fet tard...

    ResponElimina
  2. Hi aniré de franc o pagant. Val la pena.
    No trobo malament que facin pagar, sempre que sigui una quantitat mòdica. Tot té un cost i mantenir un edifici d'aquestes característiques té unes despeses.

    ResponElimina
  3. També m'agradaria anar-hi, però les cues que hi pugui haver en cap de setmana em tiren una mica enrere. Estava molt ple quan hi vas anar tu?

    ResponElimina
  4. Jo crec que aniré pagant, però bàsicament perquè quan vas amb un xiquet de tres anyets a aquests llocs millor anar amb la menor gentada posible... i tinc sort, perquè li agrada anar de museus!

    Jo a tot això només li veig un petit problema. A mi em sembla perfecte que es vulgui cobrar i rendibilitzar les coses, però el que acaba passant és que els d'aquí pagem dues vegades: una via impostos, dos via entrada. Els de fora en canvi només una.

    I si en els equipaments públics això ja fa mal, en els privats que reben subvencions públiques (com ara les catedrals) això em molesta encara més...

    ResponElimina
  5. Barcelona es la setena ciutat més visitada del mon. Es de idiotes no voler aprofitar els calers dels turistes. Si aquests no posen pegues per comprar-se un barret de mexicà i una figureta d'una folclòrica, no tindran cap problema en pagar per accedir a les atraccions turístiques més vistoses de la ciutat. Quan vas a qualsevol país pagues per visitar qualsevol museu, parc, fundació i fins hi tot catedral i sense queixar-te. Bé, si, et queixes perquè ets català, i els catalans sempre ens queixem quan hem de pagar, però pagues i ho visites igualment i fas moltes fotos perquè al tornar puguis avorrir a la familia i amics tot el diumenge tarda, però això ja es un altre tema... Què els Barcelonins es queixen perquè també han de pagar lo de la seva ciutat? Coi! Ens ha fotut! Si pagues per veure lo de fora, no pagaràs per veure lo de casa? Com a mínim saps que es calers es queden aquí, més o menys... A més que sempre et quedarà anar-hi per la Mercè que fan portes obertes de tot.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ostres, PONS, quina resposta!! Això ho has escrit tu? Si és seriosa i tot :-))

      Elimina
  6. S'hi ha d'anar i tant que sí, jo sempre em retrec que visito poc Barcelona, hi vaig sovint, però la miro poc... doncs sí, s'hi ha d'anar pagant o no...

    ResponElimina
  7. Visita que tinc pendent, voldria anar ara que no es paga, però soc de les que no els hi sap greu pagar per veure el que l’hi agrada (sempre que el preu no sigui abusiu) per Europa trobés ben poques coses gratuïtes, per no dir cap!!

    ResponElimina
  8. Aviam si hi sóc a temps abans del 16! Entenc el teu raonament però de vegades els preus són desorbitats, es podria fer una tarifa per als estrangers i una altra per als de casa (amb descomptes de carnets de biblioteques, estudiants, jubilats, o altres...)

    ResponElimina
  9. Ja fa temps que tinc ganes d'anar a fer ruta per Barcelona, el posaré a la llista de visites.
    Aquesta setmana he estat a Tarragona i fa molta gràcia que tinguin més souvenirs amb el nom Barcelona que Tarragona...

    ResponElimina
  10. Sempre que els preus siguin raonables ho trobo una bona pràctica per cuidar el seu manteniment i personal que hi treballa, el que s'hauria d'anar molt en compte és de qui toca aquests calers, que últimament ja no em refio de ningú.
    Aquestes obres són de les que valen la pena i no els aeroports sense avions

    ResponElimina
  11. Jo no ho trobo pas malament que s'hagi de pagar per visitar tots aquests llocs emblemàtics...
    Requereixen un manteniment i em sembla bé que si en gaudim...Val més això que les retallades! Ara, no estaria d'acord que uns ho poguessin admirar de gratis i d'altres haguessin de pagar, bitllo, bitllo, penso que millor tots igual.
    Bon vespre, XeXu.

    ResponElimina
  12. Merci per la info! sabia que inauguraven xò no això de la gratuïtat fins el 16 de març. És com la expo del Born. Per cert, hi has anat? Suposo que si, xò per si de cas, t'ho recomano.

    A mi no em sembla malament que s'hagi de pagar per entrar a veure monuments. En canvi, el Parc Güell si que em va semblar malament. Suposo xq és un espai que sempre he relacionat amb el lleure.

    En canvi, que sigui gratuït pels de BCN només em sembla abusrd i egocèntric. De vegades, els barcelonins ens mirem massa el meli (i això té la seva gràcia tenint en compte el video que he penjat just avui)

    ResponElimina
  13. Bé, jo he de dir que també estic d’acord en què aquesta mena d’edificacions emblemàtiques de la ciutat siguin de pagament. El seu manteniment té un cost, i a nivell turístic pot ésser molt beneficiós per la ciutat. Qui conegui la ciutat, que s’imagini per un moment a la Sagrada Família: girar-se d'esquena, direcció avinguda Gaudí, i al capdamunt del passeig veure aparèixer Sant Pau. És un eix imponent, i obrir-lo a visitants fa que la cultura del nostre país es faci més visible a ulls de tothom, autòctons i foranis, i alhora ens dóna calerons.

    Pel que fa al comentari d'en Carquinyol, des de cert punt de vista es pot pensar que nosaltres paguem "doble"... Però precisament per aquest motiu considero molt positiu que l'Ajuntament faci portes obertes durant unes setmanes. Ens donen l'oportunitat de no pagar doble per conèixer la nostra ciutat, la capital del nostre país, i si hi ha una mínima possibilitat que les coses siguin com tu comentes, XeXu (és a dir, que part dels beneficis se'ns retornin d'alguna manera), seria un gran què. Visc a la ciutat, i segurament tinc moltes més facilitats que no pas d'altres, però... Si ens deixen períodes per entrar gratuïtament és normal que hi hagi cues, per això estan, perquè la gent hi vagi! Si preferim esperar a que no hi hagi gent, doncs pagarem, això és de calaix. Però si ens hi han donat una oportunitat, crec que no tenim dret a remugar gaire.

    He de dir, també, que de totes aquestes coses l'ajuntament i els mitjans de comunicació en fan prou publicitat, un "no me n'he assabentat" no serà pas per manca d'informació. Jo he visitat el Parc Güell, el Born i també aquest Hospital de franc, a les jornades de portes obertes que han fet abans de fer-los de pagament. Algun cop hi he anat en cap de setmana, havent de fer cua i amb aglomeracions, i segurament no és la millor manera de gaudir-ne. Però si no em sobren els calers, intentar aprofitar qualsevol oportunitat es converteix en la meva màxima. I tot això, sincerament, s'ho val. Barcelona mola.

    ResponElimina
  14. Jo sóc nascut i he viscut molts anys a Barcelona, ara ja no, i entenc que pagar per veure els monuments de la ciutat és el millor per a la conservació d'aquests mateixos monuments. El que em fa més ràbia és no poder dir "eh, que jo sóc de Barna encara que no hi visqui, oi que no cal que pagui?"

    ResponElimina
  15. Pagar. És una manera d'omplir les arques públiques. I les que no ho són també. Milletes va inflar de robar al Palau de la Música. També podríem preguntar a un llistat inacabable de xoriços d'alta volada.
    Quants beneficis s'emporten d'aquests pagaments els necessitats de Barcelona o d'allà on sigui?
    Pagar és natural, robar no ho hauria de ser.
    Fita

    ResponElimina
  16. Un amic meu resident a Bèlgica (a la part neerlandesa) em deia que allí els turistes pagaven per tot, però que els residents no. Doncs bé, trobo que els barcelonins haurien de tenir l'avantatge de poder entrar lliurament... He posat "residents"?... No, jo com en DERIC, que jo sóc barcelonina i ben barcelonina encara que estigui a l'exili... Jo no pago!! :-P

    ResponElimina
  17. Tinc ganes de veure'l, però no sé si hi arribaré a temps.
    Sempre hi ha algun descompte o altre que no coneixem. Val la pena mirar-s'ho.

    ResponElimina
  18. Veig que majoritàriament no veieu malament que les instal•lacions de la ciutat siguin de pagament, però ens posem menys d’acord a l’hora de dir qui ha de pagar i qui no o el preu en qüestió. De totes maneres, us recomano que feu com jo, aprofiteu els dies gratuïts que la ciutat ens ofereix, que paguin els turistes, que Barcelona s’ha de fer valer. Moltíssimes gràcies a tots pels comentaris.

    Loreto, he anat un parell de cops al Coliseu i uns altres dos als museus Vaticans, no recordava que fos tan car, però no és gens estrany que omplin, val molt la pena, si torno a Roma repetiré, la Capella Sixtina em té fascinat. Hem de diferenciar tipus de cultura, també paguem per anar al cinema o al teatre. Preus abusius, ben cert, però es fa pagar, no hi ha sessions gratuïtes (tret de casos especials). Tot plegat hauria de tenir preus més baixos, en això hi estic d’acord. Però preus, al cap i a la fi. En assabentar-me que seria de pagament jo vaig visitar novament el Parc Güell, tot i que ja hi havia estat. Em sap greu que t’ho perdessis, però també és un lloc que val la pena pagar per entrar-hi.

    Glòria, tu que ets de Barcelona, aprofita ara, escapa’t un dia, que en línia blava hi ets en 10 minuts, no hi ha excusa! En una hora n’hi ha prou per quedar-te meravellat, i si hi vas amb més estona, més en gaudiràs. Tanquen a les sis de la tarda, per cert. No sé quan faran pagar després, però la majoria de preus acaben sent abusius, si els comparem amb les butxaques que tenim actualment, que no són gaire fondes...

    Maurici, no t’enganyaré, és molt probable que hi trobis força gent. Jo hi vaig anar entre setmana i ja tard a la tarda. No vaig haver de fer cua, però dins hi havia genteta, sense que fos molest, però érem uns quants. És la part negativa, és clar, però quan es faci popular, hi hauràs sempre molta gent fins i tot pagant.

    Carquinyol, no crec pas que t’estalviïs les cues ni la gentada, aquest recinte s’acabarà fent popular com el Parc Güell i suposo que el visitarà moltíssima gent. La veritat és que desconec la política de subvencions, però un cop sigui de pagament, estic segur que un percentatge altíssim dels visitants seran estrangers. Quantes vegades podem visitar-ho cadascú de nosaltres? Un cop, que potser aconseguim que sigui gratuït. Però després cada dia vindran centenars de turistes que s’hi deixaran els diners. També catalans que no han pogut venir ara, però bé, suposo que són turistes igualment.

    Caram Pons, quina defensa més aferrissada de les meves tesis aquest cop! És clar, jo hi estic d’acord, sobretot, i com a exemple, que quan anem a l’estranger ens fan pagar per tot, i no poc precisament. I és cert, els catalans ens queixem, perquè som així, però ho paguem, perquè no ens ho volem perdre. I també és cert, de tant en tant fan jornades de portes obertes i s’ha d’aprofitar. Sempre hi ha coses que no sabem, com on van els diners i per a què es fan servir, però bé, si s’entén com un impost més tampoc està malament. De vegades amb l’afany de criticar que ens cobren per tot i que no se’ns compensa convenientment ens oblidem de les altres vessants. Però és cert, s’agrairia viure en un país que tracta millor la seva gent. Si ens donen més diners per les nostres feines i els nostres impostos estan millor invertits, més calers ens podrem gastar.

    Carme, el que fas tu ho fem tots nosaltres, jo vaig pràcticament cada dia a Barcelona, però la miro poc o gens. Precisament el fet de voler fer coses diferents fa que em fixi en aquests llocs que val la pena visitar almenys un cop i aprofito quan són gratis. Tenim una ciutat preciosa, de vegades penso com la veuríem si fóssim estrangers i vinguéssim només a passar uns dies. Jo crec que me n’enamoraria segur.

    ResponElimina
  19. Bruixeta, els preus en general solen ser abusius, tenint en compte els diners del que disposem, però algunes coses valen la pena encara que siguin de pagament. Però ja que paguem quan anem a una ciutat que no és la nostra, si a casa podem aprofitar i fer la visita gratuïtat, tot això que tenim. Jo penso que és una bona oportunitat.

    Sílvia, els preus solen ser sempre molt alts, però els descomptes que dius tu existeixen. A Europa hi ha llocs on accepten carnets d’estudiant, per exemple, i no miren d’on ets estudiant, així que qualsevol estudiant d’aquí podria entrar amb descompte. Fer preus especials pels d’aquí que no siguin els col•lectius que cites és complicat, perquè qui són els d’aquí? Ja et dic, només els del barri de Sagrada Família? Els de Barcelona? Si ets de Badalona et fots? Si en metro arribes abans que un de les Corts...

    Jomateixa, la Marca Barcelona és molt potent, la veritat. Com diu en Pons, és la setena ciutat més visitada del món, i la tercera més fotografiada. Ho trobo espectacular, la nostra petita capital és una joia arquitectònica i té un atractiu increïble, també per la seva ubicació i el seu tarannà. A mi m’encanta, la veritat. I no és que Tarragona no tingui coses interessants per veure, però Barcelona és molta Barcelona. No és casualitat que aquesta mena de parc temàtic del vici que volien fer allà prop de Tarragona s’hagués de dir Barcelona World. Jo he viatjat relativament poc, però he visitat unes quantes ciutats d’Europa, i sens dubte, ara per ara, em quedo amb la meva.

    Sr. Gasull, restaurar aquestes edificacions haurà valgut força diners, però és d’esperar que reportaran un bon benefici a la ciutat. Estètic per descomptat, però sobretot econòmic. On aniran a parar els diners que es guanyin ja no ho tinc tan clar. Potser sóc molt ingenu, però vull creure que seran diners per la ciutat que aportaran millores pels seus ciutadans. Així hauria de funcionar una ciutat ideal.

    M. Roser, de fet alguns ja tenim l’oportunitat de veure-ho gratis, ara que s’han l’obert les portes cal aprofitar, i aquells que ho vulguin veure sí o sí ja trobaran la manera de veure-ho ara. Després tots serem iguals, ens tocarà pagar a tots, i suposo que no un preu barat. L’avantatge que ens suposa ara és que no ens hem de desplaçar a la ciutat per veure-ho de manera gratuïta, no ens cal comprar vols ni allotjament, la majoria amb un cop de metro hi som i ens podem escapar en qualsevol moment per admirar-ho. Per això em sembla just que facin pagar, però sobretot que facin un primer període de portes obertes, ho veig una deferència cap a nosaltres.

    rits, vaig anar al Born quan era encara gratuït, un altre motiu que m’impulsa a escriure aquest post ara. Ja m’he aprofitat d’aquesta circumstància, fins i tot vaig anar al Parc Güell abans que fos de pagament, tot i que ja hi havia anat abans, és clar. El Born val la pena, i Sant Pau també, a veure si et pots escapar a veure-ho. Respecte al Parc Güell, ens ha sabut greu a tots perquè no és un recinte que estigui obert de fa quatre dies, té un munt d’anys i sempre ha estat gratuït. Que ara el posin de pagament ens sembla una desconsideració a tots. Però suposo que la finalitat és la mateixa que explico al post. Penso que deu ser difícil trobar a nivell europeu un lloc tan emblemàtic i visitat que sigui gratuït. Entenc que vulguin fer pagar entrada, no direm que no s’ho val, oi? I pel que fa a que uns paguin i els altres no, tinc entès que el Parc Güell precisament és gratuït per la gent del barri, perquè ells realment anaven a passejar per allà de manera regular, i els han tret el seu espai. Bé, com a excepció potser està bé, però no crec que s’hagi de convertir en una norma. Per exemple, ningú passejava abans per Sant Pau, ja que no s’hi podia entrar!

    ResponElimina
  20. Laia, avinguda Gaudí uneix dos llocs molt emblemàtics de la ciutat. El mateix passeig en si, començant pel seu nom, ja fa de bon caminar amunt i avall, una passejada molt maca de l’hospital a la catedral, independentment de si puges o baixes, el que et trobes al final del camí val la pena. No ha d’estranyar a ningú que facin pagar per veure uns edificis tan espectaculars i vistosos, són patrimoni de la ciutat i l’hem de valorar, hem de fer valer les seves virtuts.
    Em trencaria el cap pensant com respondre el teu segon paràgraf, però no puc millorar el que has dit tu, penso exactament igual. Tenim l’oportunitat de veure-ho gratis, fins i tot els que no són de Barcelona mateix la tenen, encara que els sigui una mica més complicat. I com ja li deia al mateix Carquinyoli, nosaltres no anirem un cop rere un altre a aquestes instal•lacions, hi anirem un cop per poder dir que hi hem estat, i la ciutat ens ofereix que ho fem quan encara no s’ha de pagar, bé per ella. Les cues són justament ‘el preu que s’ha de pagar’.
    Ja veig que la ciutat no farà ni cinc de calaix amb tu. Però bé, ja es tracta d’això, no? Tu vius aquí i pagues els impostos aquí, que no hagis de pagar a més per fer aquestes visites. És cert que hi ha força informació, però no tothom està al cas de tot, encara que sembli mentida. Tot i així, no veig que sigui una cosa que l’ajuntament digui amb la boca petita, crec que ho anuncien a bombo i plateret, i això crec que els honora. No sé si som massa ingenus tu i jo, però almenys li hem trobat la part positiva a aquesta situació, i ens en beneficiem!

    Deric, si et serveix de consol, no ho podràs dir tu, però els de la ciutat tampoc. Tothom pagarà, així que ja que no estàs lluny de la ciutat, si tens l’oportunitat de baixar algun dia i fer la visita, jo t’ho recomano. Com que serà un benefici per la ciutat que el recinte sigui de pagament, aprofitem per veure‘l gratis els que podem fer-ho.

    Xavier, justament és aquí on s’ha de treballar. Les dues coses no haurien d’anar mai juntes. Ja sabem que quan hi ha diners pel mig sempre hi ha algú que vol enriquir-se de manera il•lícita. Qui pot treure profit de que una instal•lació sigui de pagament? Doncs si la resposta a aquesta pregunta no és la ciutat mateixa, és que hi ha un problema i s’ha de resoldre. Evitar casos com els del Palau, que és molt fort, ha de ser una prioritat i no ens hem de deixar enganyar, perquè com molt bé dius, una cosa és pagar i l’altra que ens robin. O que robin als turistes. Ja els cobraran molts diners, però aquests han de ser per la ciutat, no per les butxaques dels espavilats.

    Assumpta, precisament per això que dius tu em sembla complicat que s’exclogui del pagament a la gent autòctona. No sé on posaríem els límits. Jo vaig ser legítimament de Barcelona durant 5 anys, empadronat, per no dir que vaig néixer a la ciutat, però ja no. A mi m’han de fer pagar o puc entrar gratis? Doncs bé, pel que pugui ser, hi vaig abans que ens deixen entrar lliurament i probablement ja no hi tornaré, tret que em visiti algun amic estranger (que ara mateix no tinc) i li vingui de gust anar-hi mentre li faig de guia. Potser hauríem de preguntar com s’ho fan en altres països, i ja per curiositat, preguntar els seus habitants si realment visiten sovint el patrimoni cultural de la seva ciutat natal.

    ResponElimina
  21. Pagant o sense pagar, és una de les ciutats més maques que he vist. Per tant si a una li agrada un pastís se'l compra, no? Doncs això.
    El que si penso és que els preus no haurien de ser abusius perquè tots poguéssim veure totes les meravelles dels llocs que visitem.

    Bon dilluns, Xexu!

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.