dilluns, 23 de desembre de 2013

Nadal normatiu

No és gaire propi de mi fer un post per desitjar bones festes, però aquest cop faré una excepció. I és que voldria que passeu uns bons nadals i que el cagatió us porti molts regals...

NO! Amics meus, els catalans només tenim un Nadal, amb un n'hi ha prou, creieu-me. A més, preferim que sigui bo que no pas feliç. Així que us diré Bon Nadal. I no piquem el cagatió, mai de la vida! El que fem és fer cagar el Tió, al qual prèviament hem alimentat bé. 'Caga Tió...' és l'inici de la cançoneta que acompanya el ritual, però no pas el nom del tronc o simple caixa de cartró, com era el cas de casa meva.

De la mateixa manera, no celebrem la nit bona, aquells que ho vulguin es reuneixen la nit de Nadal. I per acomiadar l'any no muntem la nit vella, sinó que vivim intensament la revetlla de cap d'any.

Així que ja ho sabeu, passeu tots unes molt bones festes nadalenques, però en català correcte, eh!

38 comentaris:

  1. Bon recordatori, uf, aquests dies em xiulen les orelles quan sento aquests calcs i barbarismes. Ah, i, sobretot, canteu moltes nadales i res de tocar la zambomba :) Bon Nadal, Xexu!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Avui he descobert que es diu simbomba, perdó pel barbarisme ;)

      Elimina
  2. Bon post, sí senyor!! Una de les coses que has dit que més m'empipa és dir "anem a fer el Cagatió"... què nassos és el "Cagatió"?

    No permetem que ens canviïn els noms a les nostres tradicions de sempre!!

    Per cert: BON NADAL, I FELIÇ I INDEPENDENT 2014!!

    ResponElimina
  3. Farem el que podrem, intentarem no destrossar gaire la llengua i viure les festes intensament.

    Molt Bon Nadal XeXu!!

    ResponElimina
  4. Després del tercer brindis ja no asseguro res de fiable amb la llengua....... Bon Nadal.

    ResponElimina
  5. Reconec que a mi se me'n pot escapar alguna, però per escrit fan més mal aquestes paraules. Ja està bé que facis campanya per tal que destrossem una mica menys la nostra llengua, és necessari.

    Jo vull passar el Nadal tan bonament com pugui i no faré cagar el tió (però enguany ja tinc unes barres de torró que fan caure de cul, crec que no en necessito més). Això sí, la revetlla de Cap d'Any la vull viure intensament.

    Bons Nadals, XeXu! (explotarà el teu ordinador quan rebi aquest comentari?). Ah, i subscric el que diu el senyor Gasull

    ResponElimina
  6. Aaaah! Per un moment, m'has espantat i he pensat, tú també????? No sé què està passant, sobretot ho noto amb el Tió... i fa una ràbia! o potser és que abans no ens hi fixàvem?

    En tot cas, molt Bon Nadal, XeXu!!!

    ResponElimina
  7. Eiiii m'ha agradat molt i molt aquest Bon Nadal normatiu, sí senyor!, les festes nadalenques ben nostres. Perquè com diu la dita, per Nadal cada ovella al seu corral :-)

    Bon Nadal XeXu!!

    ResponElimina
  8. Molt bé Xexu!!!! Bon Nadal i sigues feliç!!!!!!! Petonets!!!

    ResponElimina
  9. Tens tota la raó, XeXu!
    De moment, una bona nit de nadal per avui, i un Bon Nadal per demà!
    Una abraçada!

    ResponElimina
  10. Totalment correcte! Jo avui faré la "Nochebuena" (perquè des de que tinc família política així ho diuen), res de nits bones! I el tronc de Nadal..... encara l'enyoro! Amb una mica de sort el cap de setmana farem un remember amb els amics i riurem una estona fent cagar el Tió! :P Bones Festes XeXu!

    ResponElimina
  11. El Tió per aquí cagarà poc, però intentaré no destrossar la llengua.

    SALUT, BON NADAL I BON ANY!!
    Aferradetes :)

    ResponElimina
  12. Gràcies per aquesta classe de català nadalenca, xexu! la tindré en compte aquests dies, per no fer alguna cagada més grossa (o més gran?) que la del tió.
    Que passis unes molt bones festes tu també, i una abraçada molt gran!

    ResponElimina
  13. Sempre està bé intentar parlar el més correctament possible però no ens enfadéssim pas si algú ens desitja un Feliç Nadal, eh! ;-D
    Molt Bon Nadal, XEXU!

    ResponElimina
  14. Gràcies, intentaré passar unes bones festes de nadal, malgrat haver d'aguantar la família.

    ResponElimina
  15. Bones festes, XeXu! Sempre van bé aquesta mena de recordatoris

    ResponElimina
  16. I si m'ho permets, aprofitaré per reivindicar també el segon dia de Nadal, que al País Valencià ja ni és festiu... Molt bones festes, XeXu!

    ResponElimina
  17. Antigament a Catalunya no es feia cap sopar per la Nit de Nadal. Només la missa del Gall. Bé, els meus padrins encara ho feien d'aquesta manera.

    BON NADAL

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'ha agradat molt aquesta lliçó de català nadalenc, em sembla que haurà de tornar a venir la Norma, perquè podem celebrar Nadal en català...I bé s'ho val que hagis fet una excepció i s'agraeix!
      Recordo que després de la Missa del Gall, fèiem un ressopó amb torrons, neules...i vi blanc!
      Que tinguis un Bon Nadal i un Any Nou ple d'esperança!

      Elimina
    2. A casa meva, després de la missa del gall, per la Nit de Nadal, el ressopó era de xocolata desfeta, però era també l'hora que ja estava permès encetar els torrons si algú en volia.

      XeXu et felicito per aquest post... se'm posa la pell de gallina en sentir algunes expressions que no vull ni escriure... :)

      Elimina
  18. ....doncs , aixó.... BON NADAL I UN MILLOR ANY NOU !!

    ResponElimina
  19. Estimat i enyorat XeXu, com m'agrada llegir-te! He de venir més sovint a casa teva.

    A casa també fèiem cagar una capsa de cartró i la vigília de Nadal, l'únic d'especial que fèiem era anar a la missa del Gall i prendre una xocolata desfeta quan en tornàvem. Encara ara no fem res més, de fet ni missa del Gall. Avui hem fet un extra i hem obert una ampolla de cava per acompanyar el pa amb tomàquet, ens agrada el cava!

    Molt bon Nadal i molt bones festes, maco! Ja passaré pels volts del 9 hehe

    Una abraçadassa immensa i un grapat de petons!

    ResponElimina
  20. Bona pensada aquesta del que s'ha de dir ben dit. Si en fem d'errors...Bon nadal!

    ResponElimina
  21. El català també per Nadal. L'entorn en el que em moc encara es salva bastant d'aquestes coses com " la nit bona". És que només de sentir-ho m'horroritzo. O fas Nochebuena o no, però nit bona ( em fa mal només d'escriur-ho).

    Apa Bon Nadal i espero que el tió t'agi cagat moltes coses.

    ResponElimina
  22. tens raó el piquem per a que cagui .....o sia el fem cagar.....jo també hi caigut ....coses de les interferències lingüístiques amb l'idioma dels veïns.....ells diuen navidades i Nadal només n'hi ha un! Bones festes XeXu!

    ResponElimina
  23. Ja em coneixeu, si fes una felicitació nadalenca normal no seria jo! Això no em priva de desitjar-vos a tots el millor en aquestes festes i que el 2014 sigui un any genial per tots, però això ja ens ho direm més endavant! Bon Nadal a tots!

    Sílvia, com? No es diu ‘villancics’?? Nooo! Nadales i simbombes! El nadal correcte, passa’l! Bon Nadal guapa! (fins aquí era la resposta que havia fet del teu comentari, amb aquest segon constato que ja havia escrit simbomba, i que en dir que no les havíem de tocar tu ja apuntaves que no es deia ‘zambomba’!)

    Assumpta, genial aquest feliç i independent 2014! I tant, seria perfecte que fos molt feliç, i que fos molt independent. I de feliç ho serà una mica més si no sento ningú més dir cagatió! Després diuen que la immersió és dolenta, què els ensenyen a les escoles ara?? Bon Nadal Assumpta!

    Lluna, no és pas incompatible, les festes poden ser molt intenses tant si parlem bé com si no, però el teu karma ho agrairà! Bones festes noctàmbula!

    Sr. Gasull, en el teu cas, ja sé que dónes a la llengua uns altres usos, i no hi tinc res a dir. Bones festes!

    Laia, estem molt influïts per l’espanyol, és força inevitable que se’ns escapi algun barbarisme. Jo avui destaco aquests que són massa comuns pel meu gust, però és evident que jo també en dic. L’ordinador no ha explotat, però tinc uns amics romanesos que crec que et vindran a fer una visita. Així que és millor que diguis aquests conceptes com al paràgraf del mig. I parlant d’aquest paràgraf, estic molt interessat en aquests torrons que dius... quan els romanesos vinguin els en pots donar una mica perquè me’l portin. Si no ja l’agafaran ells solets, no pateixis. Bon Nadal i també bona revetlla!

    rits, m’encanta que aquesta gent que em coneixeu tant us sorprengui quan faig coses que no són pròpies de mi, però ja veus que tenia trampa la cosa, hehehe. Sempre he tingut aversió a seguir les normes i fer el que fa tothom, ja saps. Potser sí que ara estem més susceptibles que abans, però tinc la impressió que això de ‘cagatió’ ho sento més ara. Què hi farem. Bon Nadal Rita!

    Audrey, em sembla que sóc més de seguir les normes ortogràfiques que les tradicions, però sí, un any més em deixaré veure pel meu corral, que si no la mama no m’ho perdonaria! Bones festes Audrey!

    Anna, farem el que podrem! Els millors desitjos per tu també!

    Bones Festes Ariadna!

    Fanal Blau, i no et perdis el Tió, que toca la nit de Nadal! Bé, no n’estic segur perquè a casa meva em sembla que ho celebrem tot a deshora...

    Alba, originalment et preguntava si això del tronc de Nadal és dialectal, perquè em sonava que sí, però tu mateixa m’ho confirmes en el teu post. Jo fa molts i molts anys que no el faig cagar, però sempre cau alguna coseta, la mama ens estima molt. Grans records quan ens reuníem tota la família i fèiem l’espectacle del Tió amb els més petits. Mira que sembla una ximpleria això de picar una capsa amb un pal (ja et dic que nosaltres no teníem tronc, picàvem una capsa de cartró), però quina il•lusió fa a la canalla!

    Anna Cyanide, bon Nadal i millor 2014!

    Sa lluna, no feu Tió per allà baix? Desconec les vostres tradicions, ens les podries explicar. Teniu Santa Claus? Almenys els Antònia Font li dediquen una cançó! Bones festes lluneta!

    Galionar, ja no és perquè no feu errades vosaltres, sinó perquè quan les sentiu en boca d’algú altra us faci tanta ràbia com a mi, hehehe! Com diuen per aquí, després d’un parell o tres de copes de cava ja ens serà igual tot. Bon nadaaaaaal!

    Bruixeta, bones festes, i bona llengua!

    Bon Nadal per tu també, Quadern!

    Mac, com?? Feliç Nadal?? Això no m’ho dius al carrer! Molt bones festes, amic!

    Pons, a mi em passa igual. El Nadal no em diu res, i en part és perquè toquen les trobades familiars. La resignació és important, no s’hi pot fer massa, si no vols trencar el cor a ta mare.

    ResponElimina
  24. Loreto, em comença a sortir urticària i ho he de dir! Bones festes per tu també!

    AlfredRusell, et refereixes al dia 26, el que aquí coneixem com Sant Esteve? Segons tinc entès, només és festa a Catalunya, però aquí és talment com un altre Nadal, se sol celebrar amb una altra part de la família, en una altra casa, però com un Nadal en tota regla per la quantitat de menjar i la solemnitat! Bones festes!

    Jordi, això tenia entès, i de fet, a casa meva no se celebra de manera oficial. Quan els meus avis vivien, si no recordo malament, si que ho celebràvem com una festivitat més. Però des de que no hi són, res especial. Ma mare ens convoca a mon germà i a mi a sopar, però sense cap cerimonial, no es deixa la pell a la cuina com el dia 25, i aprofita per donar-nos algun detallet a mode de Tió. Un sopar informal que suposo que serveix per recordar els seus pares. Segurament, si nosaltres li diguéssim que no, no es faria i prou. De fet, a mi cada any m’ho han de recordar, però sempre acabo dient que sí. Aquest sopar és molt més tranquil i relaxat que el dinar de nadal amb tota la gent! Bones festes Jordi!

    M. Roser, pots comptar que jo no he anat mai a la Missa del Gall, que recordi. Llàstima, perquè aquest ressopó s’ho valia! Però ja menjo prou al sopar informal que fem amb els pares i el germà la nit del 24, la veritat. La Norma millor que no l’oblidem mai, que ni ara que estem en plena exaltació del catalanisme no parlem massa bé. Molt bones i normatives festes M. Roser, i els millors desitjos de cara al 2014.

    Artur, demanem-li al 2014 que sigui un gran any, ens el mereixem!

    Igualment estimada i enyorada Elur, a les portes del meu blog hi ha una catifa vermella amb el teu nom. Sempre que hi vulguis venir, seràs més que benvinguda.
    Em quedo més tranquil, perquè aquí tothom parla del Tió com un tronc amb cara, i a casa meva sempre va ser una capsa qualsevol, suficient per enganyar a quatre canalles. En aquelles èpoques sí que ens reuníem bona part de la família per sopar, i era perquè els nens féssim el Tió plegats, era tot un ritual. De Missa del Gall res, no hi he anat mai que jo recordi, cosa que, com comentàvem amb la M. Roser, em feia perdre una mica més de menjar a mode de ressopó, però perdre’m una xocolata desfeta sí que fa mal! Actualment, com que som ganàpies, només ens convoca la mama a sopar a mon germà i a mi, i fem una coseta informal, només per veure’ns. No arriba a festa, però probablement és l’àpat més agradable de totes les d’aquests dies. Només hi som els quatre de casa.
    Passa quan vulguis, però ja saps que no celebraré res. Aquí el protagonista és el blog, que ho celebra tot, però jo no. Gràcies de totes maneres, i molt bones festes per tu també!

    maria, si aquest post tan poca-solta us serveix per recordar com s’haurien de dir les coses, ja haurà tingut una raó de ser! Bones festes maria, i ves amb compte amb els àpats abundants, que hi ha molt de dolç aquests dies!

    Mireia, sembla mentida, tan bé com sona Bona Nit (i tapa’t), i quin mal llegir nit bona, hehehe! Sempre hem de cuidar el català, que després passa el que passa. El Tió va ser prou generós, per ser que no el fem cagar ni res. Bones festes!

    Elfreelang, està clar que si diem aquestes coses malament és perquè tenim influències de l’español, per més que ens diguin, el portem ben interioritzat. Ningú no ens priva de felicitar les festes en aquell idioma, però si ho volem fer en català cal que ho fem correctament, que per això tenim maneres pròpies de dir les coses. Suposo que a tots se’ns ha escapat alguna errada, però mica en mica ho anirem dient bé! Bones festes Elfreelang!

    ResponElimina
  25. Com t'ho podria dir ?
    Escolta el gall a la nit de Nadal.
    Fes cagar un bon Tió, que cagui torrons, que siguin bons.
    I per cap d'any ves a veure com surt el sol, i si ets prou valent, un bany a la platja has de fer.
    No esperis res dels Reis, ni dels que venen en camell ni el que va de gairell, som un poble republicà i no ens oferiran ni un ral, tot el contrari ens buidaran les butxaques amb trists encanteris tan antics que finalment direm prou.
    Com t'ho diria ?
    Bones Festes, malgrat tot.

    ResponElimina
  26. Bon Nadal. Quan fas cagar el Tió: avui o ahir, la Nit de Nadal? I que la revetlla de cap d'any et sigui plaent, Xexu!

    ResponElimina
  27. Ai, deixeu-me dir una altre cosa ;-) M'ha fet gràcia això de fer cagar la capsa de cartró perquè nosaltres fèiem cagar un "tamburet"... No sé com dir-ho... era un tamburet de fusta, això sí. La part de seure no era massa gran, rodona, posa uns 25 cm. de diàmetre. De tres potes i alt com una cadira normal (no era un tamburet petit)... Doncs bé, aquest tamburet, tombat i amb roba de sac vella per damunt era el nostre estimadíssim tió! ;-))

    Imagina la roba de sac cobrint-ho tot, creava un espai gran entre les tres potes on hi cabien totes les llaminadures, petits contes, i mini-joguines que portava el tió... i, al final, hi havia espai de sobres per torrons, neules... ;-)

    Crec que no hi ha tamburet més estimat al món que aquell vell de fusta...

    (Com és "tamburet" en català? em dóna falta)

    ResponElimina
  28. Pep, et veig trist i decebut, potser no t’agraden massa aquestes festes, però les vius normativament! Més o menys faré el que dius, però em sembla que el bany de cap d’any no és una de les meves tradicions. Anys enrere, algun dels meus amics l’havia fet, però jo era dels que esperava amb la tovallola i la càmera per acreditar el moment. Els Reis d’Orient encara són simpàtics, tot el que sigui per il•lusionar la canalla jo ho trobo bé. Sobre els altres reis... encara en tenim? La veritat és que em veig tan lluny d’España que tot el que ve d’allà m’arriba amb sordina, com si ho sentís des de fora de la discoteca. Malgrat tot, que desgràcies no ens en falten, passarem uns dies tranquils i agradables, espero, tot i que no sóc amant de les trobades familiars, però la resignació fa molt en aquests casos. Ànims home, i bones festes per tu també!

    Consol, a casa meva el Tió es feia cagar la nit de Nadal. A dia d’avui ja no piquem, però la mare ens compra alguna cosa, algun detall, tot i que val a dir que aquest any ha estat un bon regal, molt útil! La revetlla no la tenim clara encara, però alguna cosa farem! Bon festes, Consol!

    Jomateixa, bones festes, ja n’hem passat un parell!

    Assumpta, m’agrada que expliquis això, perquè ara sembla que tothom hagi picat sempre un tronc amb cara, i no tinc consciència que anys enrere aquesta imatge que ara trobem per tot arreu fos tan comuna. De moment ja som tres que no el picàvem, però el concepte tió, la tradició, la seguíem igual. Curiós que vosaltres féssiu cagar un tamboret (com veus, s’escriu amb ‘o’), i m’agradaria saber altres tions que la gent piqués, que segur que n’hi ha molts altres. No m’estranya que aquest sigui el tamboret més estimat de tots, us va donar moltes alegries! Com deia, nosaltres picàvem una capsa de cartró, i pots comptar que cada any era una de diferent, així que ni afecte li agafàvem, però bé que gaudíem dels regalets!

    ResponElimina
  29. Miraaaaaaaaa!! Era MOLT semblant a aquest! ;-)) (Ostres, s'escriu amb "o", clar... ni m'ha passat pel cap de provar aquesta opció hehe)

    http://www.arcesubastas.com/imagenes/ARCE23041.jpg

    Per cert, que trobo molt interessant la teva proposta de saber què picava la gent. Estic seguríssima que no podem ser els únics amb uns pares tan imaginatius :-DDD

    ResponElimina
  30. Assumpta, ara em faig una idea millor del teu Tió, l'hauries de conservar encara! Doncs sí, segur que hi ha moltíssimes variants, no tens la impressió que aquesta imatge tan estandarditzada que tenim ara del tronc amb boca i ulls i amb dos potetes a davant i barretina és massa globalitzadora, i que abans cadascú s'ho muntava a la seva manera? No sé, eh, però jo no recordo que aquesta imatge tan 'de marca' fos així de visible abans.

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.