dimecres, 22 de maig de 2013

El que la senyera amaga

A primer cop d'ull, la samarreta que el Barça lluirà la propera temporada és força reeixida. Lluny dels dissenys més extravagants de temporades passades, tornen les franges regulars i de gruix estàndard, potser encara una mica massa primes pel meu gust, però és d'aquelles a les que ens acostumem ràpid. Però això no és el que crida l'atenció, sinó la segona samarreta que porta els colors de la senyera, pagant així un deute històric, l'equip mai no havia portat els colors de la terra, en un moment molt apropiat per fer-ho.

Foto extreta del Diari Ara

Però aquest fet tan aparent potser n'està amagant un altre. Tothom parla de la senyera, de la identificació del Barça amb Catalunya, però els arbres no ens deixen veure el bosc. Si ens fixem bé en la samarreta podrem veure que al pit porta imprès el logo de Qatar Airways, i per tant, és la primera samarreta de la història del club que inclou publicitat d'una marca comercial.

Personalment, m'agradava que la samarreta del Barça estigués neta de publicitat, era un orgull no vendre aquest espai, però tenint en compte que el futbol és un negoci i que els diners són necessaris, entenc que s'ha de tacar la samarreta, és un mitjà de subsistència. El que no m'agrada tant és que sembla que l'han anat introduint dissimuladament perquè ningú no es queixés. Primer amb UNICEF, que sí, que molt bona iniciativa, però visualment ja ens acostumàvem a veure una inscripció al pit dels jugadors. Després, Qatar Foundation, una altra fundació benèfica, encara que de dubtosa reputació. I finalment la marca comercial, sense esperar més per cobrar una bona picossada, i curiosament fent-ho coincidir amb una samarreta prou maca i que es vendrà molt. El millor disseny amb la pitjor notícia, necessària, però dolenta al cap i a la fi. Potser no és la millor manera de fer les coses de cara als aficionats, més valdria anar amb la veritat per davant.

Pel que fa al patrocinador, res a dir. Posen els diners, i a callar. De vegades és força fastigós que el futbol sigui tan clarament un negoci.  

28 comentaris:

  1. Jo del futbol no opino gaire, ara bé, pel que representa el Barça ara mateix a mi no m'agrada gens això de Qatar.

    En tot cas, espero que dintre de no gaire tinguem seleccions catalanes oficials.

    ResponElimina
  2. Ara que ho dius, tinc una bona idea! Per què no posem publicitat a la senyera? I tot el que paguin directe cap a hospitals i escoles catalanes. Genial!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hahahaha què bo!! Doncs va!... Senyera sponsoritzada i a recollir calerons per a despesa social a Catalunya!! ;-))

      Elimina
  3. A mi tampoc m'ha agradat el fet de embrutar la samarreta, però es clar que amb el que cobren d'algun lloc han de venir les misses. En tot cas si Qatar em vol fer portar una samarreta publicitada els espero amb candeletes per negociar. Si em donen un milió no me la trec ni per dormir.

    ResponElimina
  4. no s'embruta la samarreta i de passada s'omple la butxaca. al cap i a la fi els de Qatar són molt bona gent i molt democràtics i curosos amb els drets dels ciutadans i ciutadanes, o aixó diu lo Sandro.

    ResponElimina
  5. Ai no sé, per mi el futbol està sobrevalorat. S'ha convertit en molt més que un joc. Tan de bo el que hi invertim pugués anar per altres causes.

    ResponElimina
  6. El fet que el futbol sigui un negoci (i una afició que arriba a límits que no puc entendre) és el que m'ha fet renegar durant anys d'aquest esport, i és el motiu pel qual me n'havia mantingut totalment al marge fins fa poc. Des de fa una bona temporada vaig seguint les principals competicions i estic mínimament assabentada del que és mou, així que també m'he fixat en aquesta publiciat a la samarreta a les notícies del matí (i com tu dius, és de l'únic que no es parla quan parlen de les noves samarretes). Res, lleig, però què hi farem. No és pas decisió nostra, ni farem res per evitar-ho. O sí?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ai, me n'oblidava. Que em segueixo alegrant de llegir-te, eh!! xDD
      (és que vinc de llegir les respostes)

      Elimina
  7. En poques paraules...bons colors, males imatges.
    Ja era hora ho de la senyera!

    ResponElimina
  8. Estic amb tu: el pitjor de tot no és haver de dur publicitat (que ja fot). El pitjor són les formes i que ens tractin de rucs!

    ResponElimina
  9. Vivim en un món on els calers manen. És trist?, sí, però jo crec que també una mica inevitable tal com estan les coses.
    A mi m'agrada la samarreta de la senyera i és cert que m'agradaria més sense publicitat però, com diem els catalans: "es lo que hay".

    ResponElimina
  10. La dependència.
    No m'agrada.
    A mi tampoc.
    Futbol no és futbol.

    ResponElimina
  11. Jo de futbol no hi entenc ni gota. Ni entenc aquest fanatisme en nom d'un esport, que no és res més que un negoci. Em recorda "Panem et circenses" ara versió "Pa i futbol". Però és el que hi ha. I d'algun lloc han de sortir tants de diners. Qui paga mana, i molt.

    ResponElimina
  12. Jo de futbol peix!! però si que no puc entendre que cobrant el que cobren aquests senyors, ja es podrien pagar les samarretes ells, i del que treguessin de la seva venda, donar-ho a la gent que ni tans sols pot veure un partit per la tele.

    Bona tarda!!
    Aferradetes

    ResponElimina
  13. Haurien d'haver-ho posat en català:

    TASTEU

    ResponElimina
  14. Jo estava molt orgullosa de la nostra samarreta sense publicitat... Després "posats a posar alguna cosa... doncs UNICEF feia maco hehe"... ara bé, això de Qatar ufff no m'agrada gens ni mica.

    En quant a la senyera com a segona equipació, doncs m'agrada, és clar, m'agrada ;-))

    ResponElimina
  15. En el seu moment es va plantejar que aquests milions servien per tenir un equip competitiu. I aquesta és una reflexió que pren una dimensió gens menyspreable: de vegades caldrà triar entre l'ètica i la competitivitat. Vols copes o vols valors?

    Tiro una més enllà. Us imagineu que Qatar patrocinés la independència de Catalunya? Poca broma, que al món real les coses funcionen així. Així com EEUU té aliats èticament reprobables com Arabia Saudí, nosaltres podríem començar a sobreviure als durs inicis d'una hipotètica independència gràcies a unes bones relacions amb països podrits de pasta com Qatar.

    ResponElimina
  16. De fet, massa coses en aquesta vida són un negoci.

    ResponElimina
  17. Ben vista aquesta progressió publicitària, o sigui que ens l'han colat, com un bon equip de futbol que són...
    Llegint els comentaris se m'acut que es podrien patrocinar escoles i hospitals (alguns teatres i molts festivals ja ho estan). Per exemple, l'escola de la Sara es podria dir Mestre Kit Kat Gibert, i l'hospital on vam ingressar al meu pare amb el peu trencat, Hospital Bayer de Mataró, un món ple de possibilitats!

    ResponElimina
  18. Els culers devem ser molt romàntics, perquè em sembla que a cap de nosaltres ens fa excessiva gràcia que la samarreta de l’equip llueixi publicitat, però em sembla que entenem, com a bons catalans que som, que potser és un peatge necessari per tenir un equip competitiu. Ara, a ningú no ens agrada que ens donin gat per llebre, això està claríssim, ni que ens prenguin per ximples. Gràcies a tots pels comentaris!

    Carquinyol, no és que em faci especial gràcia d’on venen els diners, però sembla ser que és allà on són ara, així ho demostren els patrocinadors dels principals equips europeus. Ui, això de les seleccions catalanes la veritat és que a mi m’importa més aviat poc, però és un altre tema, força personal perquè pocs pensen com jo, però no crec massa en les identitats patriòtiques mitjançant l’esport.

    Pons, no descartis aquesta idea, ni cap altra. Amb els problemes econòmics que hi ha al final haurem de trobar finançament en els llocs més insospitats...

    Sr. Gasull, just ho comentava amb un company, Qatar Airways paga per la publicitat que li farà el Barça lluint el seu logotip al pit, però no pagarà res als milers d’aficionats que es compraran la samarreta i faran d’anuncis ambulants. És important que la gent vesteixi els colors de l’equip, fa afició, però això de ser anuncis amb potes ja no és tan divertit. Sigui com vulgui, és necessari aquest patrocini perquè el club sigui competitiu. Només em queixo de les formes.

    Francesc, aquesta directiva diu moltes coses, però són més importants les que calla. Però no oblidem que el tema aquest de patrocinar la samarreta va començar amb la directiva anterior, són els que primer van posar alguna inscripció al pit, penso que amb la idea d’acabar precisament aquí, per més que ara ho critiquin. No crec que els països que patrocinen el Madrid o el Manchester City siguin millors que Qatar...

    Loreto, és cert que està sobrevalorat, per mi és només una distracció, m’agrada mirar-me’l. Però com que sé que hi intervenen molts més factors que no només l’esport, em veig amb cor d’opinar sobre el tema, ja que vaig seguint els esdeveniments a la premsa. No deixa de ser un negoci molt lucratiu i, com tota empresa, el Barça busca enriquir-se tan com pugui, tant si guanya títols com si no.

    Yáiza, així la sensació de cortina de fum no és només meva, veig que és quelcom que més d’un ha notat. Trobo normal que es parli de la samarreta de la senyera, però s’hauria de dir tot, perquè no és un detall sense importància, és el primer cop que el Barça porta un patrocini lucratiu, i crec que això no és poc ni s’ha d’amagar. No crec que puguem fer res, especialment els que no som socis. Crec que en les assemblees que fan es va votar favorablement a portat publicitat, per això no entenc que es faci d’aquesta manera tan dissimulada. A ningú no agrada perquè la samarreta neta és ben maca, però s’ha d’entendre la decisió, per tant no hi ha motiu per amagar-ho. Potser aquesta junta ja té prou detractors com per guanyar-se’n més.
    Parlant de negoci, a mi no m’agrada considerar l’equip com una empresa, i que tot giri tan al voltant dels diners, reconec que és un punt en contra d’aquest esport. Però també reconec que gaudeixo seguint els fitxatges que fan els equips, que és on es mou la pasta. Què hi farem.
    Ei, te l’estàs jugant, eh! Espero que almenys hi hagi un punt de sinceritat en això que t’alegres de llegir-me!

    Maria, molt ben expressat! Bons colors, males imatges. Aquesta me l’apunto! La segona samarreta m’agrada, naturalment, està molt bé que la portin.

    Maurici, suposo que tindran els seus motius, però me’ls imagino fent aquesta estratègia i algú preguntant ‘tu creus que se n’adonaran??’. Lamentable, oi?

    ResponElimina
  19. McAbeu, crec que hem d’assumir que no portar publicitat perjudica els interessos del club, el fa estar en desavantatge amb altres grans equips, i si vols competir al màxim nivell, com per tantes altres coses, calen diners. Un cop ens convencen d’això, que podem arribar a entendre, el problema és que no ho facin de cara i muntin tota una estratègia per desviar l’atenció, o almenys això és el que sembla. Potser això farà que no guardem tan bon record d’aquesta segona samarreta tan maca que portaran aquest any.

    Jordi Dorca, futbol no és només futbol, hi juguen ja un munt de factors més que desvirtuen l’espectacle. És una llàstima, però no hi podem fer massa els simples aficionats.

    Glòria, la comparació no és gens banal, comparar el futbol amb un circ romà és molt encertat. Hi ha molta eufòria i mou molta gent. Això en part és bo i en part no. Ens distreu d’altres coses, i un cop més, això té coses bones i dolentes. Però si t’hi pares a pensar que és un negoci absolutament lucratiu, tal i com estan les coses és per posar-se les mans al cap que tants diners es gastin en coses tan absurdes.

    Sa lluna, és el que comentava més amunt, no vivim una situació fàcil i en el món del futbol els diners corren que és esfereïdor. D’alguna manera, nosaltres ho permetem. Si ningú no fes cas del futbol no seria un negoci tan lucratiu. Això es pot veure clarament en els altres esports, que ni molt menys mouen tants diners.

    Jpmerch, potser així no se’ns faria tan estrany.

    Assumpta, com tu, suposo que molta gent ha passat pel mateix procés. De fet, la majoria, encara que entenguem que portar publicitat a la samarreta comporta uns beneficis difícils de rebutjar. A mi també m’agrada la segona samarreta, però encara m’agradaria més si pensés que no l’han fet per camuflar altres coses...

    Neo, justament és d’això del que parlo, ens fan fixar en altres coses si no en d’altres especialment importants.

    Sergi, per això no estic en contra de la publicitat a la samarreta. No em fa gràcia, però és un peatge que has de pagar si vols ser almenys tan competitiu com els altres. I amb els problemes de liquiditat que té el club, o això ens diuen, crec que no hi ha altre remei. Valors i diners no són dos conceptes que s’avinguin massa.
    Pel que fa a la teva visió, mai se sap què pot passar, al final, si necessites diners, els acabes buscant sota les pedres. L’únic problema que hi veig és que no crec que aquests països regalin res realment, poden avançar-te uns diners, però les compensacions que demanarien després quines serien? De veritat estem preparats per assumir un deute d’aquest tipus? Perquè quan dic deute ara no em refereixo a un deute econòmic, al final importen només els diners, però potser ens demanarien un altre tipus de favors, no em vull imaginar quins.

    ÀnimaAlada, és més complicat trobar coses que no ho siguin!

    Gemma Sara, com pots pensar, aquesta evolució no només l’he vista jo, és producte del que he anat sentint per aquí i per allà, i jo també penso que ens l’han colat, així dissimuladament. En realitat no és mala idea això del patrocini, però et puc dir que a la facultat se’ls va acudir posar uns panells publicitaris, d’aquests que van passant seqüencialment tres o quatre anuncis, i recordo que molta gent hi estava en contra, que a veure quina era aquella manera de fer diners, i no sé quantes coses més. Tenint en compte el dèficit que tenen les universitats del nostre país, potser no hauríem de ser tan primmirats.

    ResponElimina
  20. Justifiquem massa coses i s'utiltzen uns arguments per un cantó i els contraris per un altre. Els valors es mostren amb els fets. Un club com el Barça hauria de ser més digne i no oblidem que en el fons el paguem entre tots de forma indifecte.

    ResponElimina
  21. No he llegit els comentaris, xò tinc sentiments contraposats amb tot això.
    No m'agrada la publicitat a la samarreta i trobo que la campanya ja amb UNICEF anava encaminada a que ens acostuméssim a la publicitat.
    Ens hem d'anar adaptant i als catalans els canvis, les costums i el creure'ns taaaan bons ens agrada molt. Però el fubtol no és un joc només, ens agradi o no. Mira tot el sarau que s'ha muntat amb el Colon blaugrana....

    Veus, a mi el que em molesta no és que hi hagi publicitat, perquè ja m'hi he acostumat, xò si de Qatar, una monarquia dictatorial on els rics estan moooolt bé xò no tothom té les mateixes llibertats.

    ResponElimina
  22. Com diuen en castella, "nos la han metido doblá".
    No segueixo massa el futbol, no veig cap partit sencer, i no crec que el barça representi a tots els catalans independentistes pq al món hi ha de tot. I em senbla molt malament que tal com es van omplir la boca amb lo d' Unicef ara hagin callat com uns p.t.s (amb perdó de les senyores que es guanyen la vida honradament)

    ResponElimina
  23. Mamma mia, què poc em deu interessar el tema "samarretes de futbol" que la vaig veure en algun article per internet... i ni m'havia fixat que hi havia publicitat :-O

    ResponElimina
  24. Consol, realment no pots enorgullir-te de tenir uns valors si no els dus a la pràctica, però bé, generalment quan hi ha tants diners en joc, sigui en el terreny que sigui, els valors queden una mica en segon pla.

    rits, és possible que ja haguéssim parlat d'aquest tema abans. A mi tampoc no m'entusiasma la publicitat a la samarreta, tot i que entenc que és necessari per mantenir la competitivitat. I també penso que això de posar UNICEF a la samarreta, que en principi és una bona iniciativa, buscava un efecte que era que els ulls se'ns acostumessin a veure alguna cosa allà escrita. Què hi farem, ja has vist l'evolució que s'ha donat des d'aquell moment.
    El futbol ha esdevingut alguna cosa més que un esport, almenys el d'alt nivell. La rivalitat, però sobretot la competència, que no és el mateix, fan molt de mal a les relacions entre clubs, i generalment responen a temes econòmics. Això es barreja amb el tema de Qatar, que la veritat és que no sé què pensar. És estrany que ara els diners vinguin d'allà, ja sabem com és la situació en aquells països i no deixa de cridar l'atenció que una empresa d'allà pugui finançar un club com el Barça mentre bona part del país està a la misèria. Tot això fa les diferències del món encara més grans.

    Lluna, fa la impressió que certes informacions no acaben sortint a la llum, o les diuen amb la boca molt, molt petita. Potser prenen decisions impopulars i saben que això pot danyar la seva imatge, però crec que el que més la danya és precisament el secretisme i el pensar que ens prenen per ximples. Però d'això haurien de parlar els socis, jo només sóc un pobre aficionat.

    Ferran, justament aquest és l'efecte que es buscava, penso. Et vas fixar en els colors, i probablement vas aprovar el disseny perquè porta els colors del nostre país. Però hi havia altres coses en què fixar-se, i sembla que ha passat força per alt.

    ResponElimina
  25. Ja sabem que estem venuts a les marques comercials i tot es justifica per a recaptar la pela. No en tinc cap dubte que el Camp Nou, o en el seu defecte, el nou que es construeixi (si és que es construeix) ja portarà el nom d'alguna marca comercial, a l'estil Estadi Vodafone Joan Gamper.

    Posats a portar publicitat, doncs almenys podríem portar coses que no tinguessin aquest tuf de secretisme, autoritarisme i dictadura. Es veu però, que són els que donen més calers... després diem que som més que un club.

    Per tot això em reitero en el meu lema dels darrers anys: Sandrusco dimissió.

    I per cert, no nego que fa goig que el Barça llueixi la senyera a la samarreta d'una p... vegada. Però que això no ens faci oblidar que el club que fa més de 100 anys que ja la llu, i no com a segona equipació, si no com a primera i clar distintiu, és la Unió Esportiva Sant Andreu! Visca el Sant Andreu!!!!

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.