divendres, 13 d’agost de 2010

Impressions sobre Suècia

No m'agrada gaire parlar dels viatges que faig, perquè se'm fa pesat fins i tot a mi, però aquest cop voldria deixar escrites algunes impressions sobre Suècia. Aquest és el viatge més llarg i més llunyà que he fet per ara. N'esperava força, sempre m'han encuriosit els països nòrdics. La impressió general és bona, perquè no et pot decebre un viatge així, però em quedo amb la idea de que Suècia és més un país per viure-hi que no pas per visitar. Ens hem mogut pel sud, hi ha molt espai entre nuclis urbans, però el paisatge és molt monòton. Fins i tot el parc natural que vam visitar no semblava gran cosa. El temps a l'estiu és molt temperat, jo vaig passar calor. Això sí a l'hivern hi fa molt, molt fred, i la poca activitat que hi ha fora de la capital deu desaparèixer del tot. Per cert, vam endinsar-nos també a Noruega, i semblava tres quarts del mateix.

Uns amics d'en Redcrash que viuen allà ens van explicar que la qualitat de vida és molt elevada, que el govern cuida molt els suecs. Paguen molts impostos, però aquests tornen cap a la gent, i per això ningú no es queixa, fins i tot desconfien de qui promet baixar-los. Hi ha moltes facilitats per estudiar, per tenir canalla, la sanitat és de qualitat i les diferències de sou entre feines és poca. Per tant, viure allà ha d'estar molt bé, però anar-hi de visita pot deixar una mica indiferent, depenent de com.

Per acabar, Estocolm. És una gran ciutat, molt cosmopolita, i l'únic lloc del país on vam veure moviment de veritat. La segona ciutat, Göteborg, ens va semblar un poblet. No m'ha quedat la impressió de que sigui una ciutat especialment maca. És gran, poc acolorida, i com molt atapeïda. La gràcia que té és que és tot aigua i està formada per diferents illes. Gràcia fins a cert punt, perquè et fas un fart de caminar. Té coses interessants, sobretot la part antiga (Gamla Stan), però de vegades sembla una ciutat d'aquelles futuristes, tan horribles. Costa trobar-li la cara maca, i aquesta s'assembla a la de qualsevol capital europea, res especial.

Així que estic content d'haver viatjat a un dels destins que tenia ganes de provar, però no sé si ho recomanaria. Ens va quedar el nord, però em sembla que cada cop deu haver-hi menys cosa a mesura que puges. Penso que per viatjar setmana i mitja hi ha destins força millors. 

31 comentaris:

  1. oh! un país tranquil... o sigui un paradís i a més verd, no? i com parlen aquesta gent, ho dic per aprendre'm l'idioma que me n'hi vaig ;)
    Ben tornat, maco, tot i que has estat per aquí t'he enyorat.

    ResponElimina
  2. Si et sóc sincera, m'agrada anar cap amunt quan puc fer vacances, però amb Suècia mai hi havia pensat... penso més en les Illes Britàniques, o l'antiga i vella Europa: Bèlgica, Holanda...

    Res... que m'ha fet gràcia aquesta frase "de vegades sembla una ciutat d'aquelles futuristes, tan horribles" he pensat en com ens agrada l'art modern i coses així :-))

    Ben tornat, XeXu! ;-)

    (I records al petit Netbook hehehe)

    ResponElimina
  3. M'has fet pensar en el reguitzell d'escriptors suecs que ara estan tan de moda. No hi he estat mai. He arribat a Holanda, Bèlgica i Gran Bretanya i Irlanda.Tot i que aquests països atrauen i no saps ben bé per què. Bentornat..

    ResponElimina
  4. Uns països que últimament estan molt de moda, almenys literàriament...

    M'ha agradat molt el teu bloc, desitjo que també t'agradi molt el meu “L'À | L'imperdible de L'Ànima”

    Salutacions!

    Jordi Cirach

    ResponElimina
  5. bon retrat, el tindré en compte pel futur...

    ResponElimina
  6. si vas pujant més al nord cada vegada és més tranquil, parceles inmenses amb una caseta petita i un Volvo a la porta, però semblan feliços. La vaig travessar fa uns 8 anys i en tinc un bon record. Tot depen sempre dels ulls que s'ho miren

    ResponElimina
  7. Doncs gràcies per a dir-ho, perquè era una dels llocs on m'hagués agradat anar en cas de viatjar!
    Conec una persona que hi va anar d'Erasmus i durant l'hivern diu que no es mou ni una ànima i que no veure el sol durant tant i tnt de temps seguit es fa molt dur. Això sí, en educació ens donen unes quantes voltes!

    ResponElimina
  8. Més o menys, la teva és la impressió que em fa. No hi he estat mai, però si hi anés segurament m'enduria una sensació semblant. Viure-hi ha de ser bonic, però.

    ResponElimina
  9. Potser t'ha passat que n'esperaves més del que realment és i per això t'ha mig decebut. De totes maneres, jo no he estat mai tan al nord d'Europa així que no dubto que tens raó en el que dius.
    Ben retornat!

    ResponElimina
  10. Ho tindré en compte.Sempre s'ha dit que Suècia té l'índex més alt de suïcidis...Tan trista és?

    ResponElimina
  11. Jajajaj! Ara veig el teu pessimisme en el teu comentari al meu post! ;-)

    No, ara en serio, com que veig que més o menys penses el mateix que jo de Dublin, no tindré pressa per anar a Suècia (bé, de fet no n'he tingut mai).

    La gràcia, és que, si ho entés bé, vas anar amb algú que hi viu allà. Sempre et pot donar un punt de vista que ni la més bona guia (escrita, vull dir) ho faria, oi?

    Bentornat!

    ResponElimina
  12. és un dels viatges que tinc pendents quan tingui un duro, me n'han parlat molt bé i tinc ganes d'anar-hi. Tindré en compte el què has explicat!!

    ResponElimina
  13. Podria haver estat pitjor...hauries pogut penjar un passe de diapositives ;)

    Ara, amunt, cap al nord, hi ha menys gent però és preciós i pots anar tirant fins arribar a cap nord, molt recomanable si no busques festes, per això ja tenim eivissa!

    ResponElimina
  14. No havia pensat mai d'anar, la veritat i pel que expliques tampoc m'entren massa ganes, però bé...mai digues mai

    B7s!

    ResponElimina
  15. A mi em cridava l'atenció, pel fet que dius que la qualitat de vida és bona, però pel que has explicat sembla més per anar-hi de pas que per estar-s'hi masses dies.Prenem nota!!!
    :)

    ResponElimina
  16. per cert, què tal la rebuda d'en Lovi? t'ha castigat gaire? espero que no ;)

    ResponElimina
  17. Ostres, el departament de turisme suec no estarà molt content amb tu, no ^^.
    De vegades m'ha passat quelcom semblant, però com tu dius, acabes content d'haver-lo conegut (i potser descartat per al futur). El món és molt gran i sempre queda molt per veure. Perquè hauríem de repetir?

    Espero que hagis descansat molt i carregat piles per la nova temporada, i el teu netbook també, és clar!

    ResponElimina
  18. Noi, llàstima que no sembla haver-te captivat, precisament. Segurament l'atmosfera sigui semblant a la que hi ha a pràcticament tot Europa, Pirineus amunt (excepció feta de les grans capitals): poca vidilla, poc moviment, falta d'"energia urbana", si se'n pot dir així...

    No he estat mai a Escandinàvia. Malgrat tot, continua fent-me gràcia conèixer-la.

    ResponElimina
  19. Moltes gràcies a tots per llegir i comentar aquestes impressions personals sobre el país que acabo de visitar. Remarco que són personals, és la meva opinió, i naturalment hi pot haver gustos per tot. Per cert, al post em vaig deixar de comentar una cosa que per mi és important, i aquí no sé si ho llegirà ningú, però bé. No vaig trobar que la vida a Suècia sigui tan i tan cara. És més car que aquí, però no desmesuradament. Algunes coses es disparen, com el metro a Estocolm (caríssim!), però a part d’això, alguns preus eren molt similars als d’aquí. Això no vol dir que no sigui car, sinó que la vida a Barcelona està molt passada de rosca.

    Elur, sembla un país molt tranquil, a banda d’Estocolm, i hi ha molt de verd, però força avorrit, pel que vaig veure. Potser tu gaudiries de fer fotos a la natura d’allà, hi trobaries algunes bèsties diferents a les d’aquí. Pensa però, que a l’hivern poden arribar fàcilment a -20ºC, i ni bèsties ni natura ni res. Allà parlen suec, que és relativament semblant a l’alemany, però tothom entén i parla anglès amb facilitat. La veritat és que trobo que a tu t’escau més Escòcia o Irlanda. Penso que hi estaries molt bé.
    Comentari 2: Em va fotre una mica de bronca, la veritat. Però m’ho està fent pagar amb tortura xinesa, no ha parat de miolar des que he tornat, no me’l trec de sobre. I el tio pesa 7 quilos! Me l’he trobat fet una boleta, ja que tenia menjar a tope, i no té aturador aquest gat.

    Assumpta, no sabia definir ben bé la sensació que provoca Estocolm, si la mires de segons quins llocs. És molt atapeïda, molta cosa en poc espai. En alguns llocs hi ha carrers que passen per sobre d’altres carrers, estressa una mica. Això no passa a Gamla Stan, és clar, la part antiga. Però la resta és una mica així. Molt formigó, molt espai útil. També té els seus parcs immensos i les seves diferències entre barris, però sincerament, he vist ciutats millors. En Redcrash deia que Amsterdam és millor, però encara no hi he estat. Hi hauré d’anar aviat per comprovar-ho. El netbook treia fum cada nit, hehehe.

    Joana, a mi em passa el mateix. Suposo que és perquè tota la vida ens han venut que allà es viu molt bé, que la qualitat de vida és molt alta. D’alguna manera ho volem comprovar. Jo en dono fe, segurament és un bon lloc per viure per les avantatges que tens, però per visitar prefereixo Roma, per exemple, una ciutat on no hi viuria ni boig, és caòtica!

    Cirach, potser estan fent un esforç promocional per tal d’avivar el turisme. A la ciutat hi havia de tot, un excés d’espanyols, i també alguns catalans.

    Xitus, recorda que és només la meva opinió, la meva impressió. Jo en parlo així, però qualsevol altre en parlaria de manera molt diferent. Si serveix d’alguna cosa, et diré que els tres que hi vam anar ens hem quedat amb la mateixa idea.

    Garbi24, segur que jo en guardaré un bon record també, però no em sembla que sigui un paisatge interessant per visitar. Com deia, si t’agrada la vida tranquil•la, segur que viure en una parcel•la d’aquestes que dius ha d’estar molt bé. Personalment, prefereixo mes moviment. A més, pel que veia per la carretera, tot el paisatge és molt monòton, no creus?

    Albert, no agafis les meves paraules com una veritat absoluta, aquesta és només la meva opinió, em sabria greu que t’ho perdessis si en tenies ganes. Em sembla que ens passen la mà per la cara en moltes coses, però a mi potser em faria gràcia passar una temporada en foscor semi-absoluta, és diferent. Ens van comentar que pels volts de Sant Joan, allà no s’acaba de fer de nit mai, i que a les tres de la matinada, quan surts dels bars, fa ja un bon sol.

    P-CFA…, suposo que també es fa dur a l’hivern, però si estàs acostumat als períodes de molta llum o de molta foscor, i al fred, les comoditats de viure allà han de ser moltes. També potser és que els d’aquí baix ens esperem coses més emocionants quan sortim a l’estranger.

    ResponElimina
  20. McAbeu, no sé què m’esperava realment, del lloc que espero molt és d’Islàndia, però després de veure Suècia he tingut alguns dubtes. El que sí que esperava trobar era una natura diferent, més verge, i no m’ha semblat un paisatge emocionant. Suposo que a Islàndia serà diferent. És l’opinió que m’ha quedat, no sé si pensaríeu el mateix si hi anéssiu.

    Maria, jo tenia entès que era Finlàndia on més gent es suïcidava, però ve a ser el mateix, oi? A l’hivern molta gent es deu deprimir allà.

    Susanna, la impressió que ens queda de cada viatge depèn de la persona, el moment, la companyia… no sé, suposo que és molt variable. Tampoc voldria que per una mala impressió meva baixés el turisme del país! Allà ens vam trobar amb uns amics d’un dels companys de viatge, però només vam estar amb ells una tarda-vespre. Ells treballaven, així que no ens podien fer de guies. A més, quan ens vam trobar amb ells ja havíem fet una bona ruta per la ciutat. Però va estar bé perquè ens van ensenyar i explicar coses que no haguéssim sabut ni de conya, per mi sempre és molt millor una persona que un llibre, quan visites una ciutat o quan estàs aprenent a fer alguna cosa.

    Instints, si et ve de gust anar-hi que no t’aturin les meves paraules. Cadascú té els seus gustos, i el que a mi m’ha deixat una mica fred (i no pel temps precisament), a tu et pot encantar.

    Clint, em faig molt pesat parlant del tema? Em sap greu. No m’agrada massa parlar dels viatges. Això no era tant explicar el meu viatge sinó més aviat reflexionar una mica sobre quina impressió m’he dut de Suècia. Pujar amunt, amunt era una de les opcions que al final vam desestimar, però era una qüestió de que no volíem tanta carretera i volíem més temps per veure els llocs. T’asseguro que no buscàvem cap festa, mai he viatjat d’aquesta manera, i no començaré ara.

    Xica, estic segur que Reykjavík és molt millor, i miraré que aquest sigui un dels meus propers destins. Força més car, però l’any que ve té molts números de ser l’ANY. De ganes no en falten.

    Natàlia, està bé anar-hi. Potser, de saber-ho, potser no hi hauria anat tants dies, però realment pensàvem que seria més espectacular. Però així com a nosaltres no ens ha impressionat, potser a algú altre li encantaria.

    Joan, mentre no m’enviïn la Salander a fer-me una visita… Sí, si no hi hagués anat ara hi aniria en un altre moment. Ara està vist i no cal tornar-hi. O sí, qui sap, no saps mai les oportunitats que hi haurà. Però així com a Roma vaig voler tornar i a Munic m’agradaria, doncs si no torno a Estocolm no passarà res, i per exemple, a Göteborg no hi perdria més temps. Ara que, descansar no es descansa gent quan vas de viatge. I de dues setmanes que m’he agafat, la major part me l’he passat fora de casa, així que de descans poc. I demà a la feina, iupi! El netbook sí que descansa, que quan sóc a casa faig servir el fix. I em sembla que a aquest li ha anat de conya el descans, trobo que va més finet!

    Ferran, em sembla que claves la definició! No ho he sabut expressar bé, però és justament això: no m’ha captivat. De totes maneres, m’ha agradat anar-hi, i segur que a Escandinàvia hi tornaré. Ja parlàvem aquests dies d’agafar un cap de setmana per visitar Oslo, que ara hi ha vols barats, però no n’espero massa vista Suècia (i una mica de Noruega). Ara que, Noruega és molt més cara que Suècia, déu n’hi do. I Finlàndia també, perquè no. Tots aquests països em fan gràcia, per no dir Islàndia, que està en cartera de fa molts anys. Però no és que anéssim buscant moviment, més aviat pensàvem que trobaríem natura espectacular, i no ens ha impressionat. I de moviment urbà, només a Estocolm. I de la resta de pobles/ciutats visitats em quedo amb Örebro.

    ResponElimina
  21. Jo també em faig més a Escòcia i/o Irlanda, sí... :))
    Fes-li unes quantes moixaines de part meva a n'en Lovi, ok? i escolta'l, que segur que t'està explicant les seves vacances.
    un petó!

    ResponElimina
  22. Ooooh! A mi Amsterdam em va agradar moltíssim!!! :-)) Així que, encara que no conec Estocolm, doncs ja puc dir que en RedCrash té raó :-)

    També he de dir que jo sóc una turista entusiasta, que quan viatjo, em fa tanta il·lusió i hi vaig tan feliç que és molt difícil trobar quelcom que no m'agradi... Ara bé, Amsterdam (tota Holanda) em va agradar molt, molt. Fins i tot Rotterdam, que és molt moderna i no té quasi res històric, ja li vaig agafar carinyo quan, preparant el viatge, vaig saber com l'havien massacrat a bombes els alemanys, destruint tot allò d'antic que tenien, quan, en teoria, ja estaven negociant la pau, o sigui, totalment a traïció.

    La van deixar destrossada i quasi tot el que té és nou. Imaginar com va quedar i tot el que han fet per arreglar-la em va fer que els admirés i que també la trobés bonica (tinc un post sobre les Cases Cub al meu blog) ;-))... Ara bé, és molt diferent de tot el demés que varem veure a Holanda. Vull dir que Amsterdam i Rotterdam no tenen res a veure... i Den Haag tampoc ;-) és molt amplia, jo recordo carrers molt grans... i, clar, molts edificis oficials, però maco, molt maco... varem visitar tota una part històrica... ai, ja callo, ja callo... és que m'embalo de veritat quan parlo de coses així, no m'adono de com arribo a escriure!! :-))

    Ehem... són bonics els netbooks, eh? ;-))))

    ResponElimina
  23. Només volia dir que m'ha encantat el resum del teu viatge.
    Benvingut!

    ResponElimina
  24. Gràcies per les recomanacions. O “no recomanacions”... Sempre m’ha cridat molt l’atenció el nivell de vida, el gran benestar, tant de Suècia com de Noruega. Segons el meu parer, molt envejable, però molt difícil de complir on hi hagin “governs llatins”. Que ja ens coneixem...

    Per cert, a Göteborg no hi ha cap plaça dedicada al Pitxi Alonso?

    ResponElimina
  25. Només conec Estocolm i la veritat és que a mi em va agradar. No sé si hagués voltat què tal...
    Bentornat, XeXu!

    ResponElimina
  26. Comparteixo bastant les teues impressions sobre aquell país. Estocolm la vaig trobar una ciutat amb molt poc caliu o és que jo no el vaig saber trobar.

    ResponElimina
  27. almenys pots opinar amb coneixement de causa! jo, si anés de visita segur que seria a l'estiu... per si de cas... ;)

    ResponElimina
  28. Elur, té molt de rotllo el tio. Les seves vacances me les explicava una personeta que me l'ha vingut a cuidar aquests dies, que m'enviava fotos al mòbil i tot per demostrar-me que estava bé, i uns missatges que em pixava de riure. Pobre animal, però almenys l'han vingut a veure de tant en tant!

    Assumpta, Holanda la tinc pendent, però em sembla que no trigarà, potser serà abans del que sembla, o no. És un dels països propers que em queda, potser l'únic. A banda d'això, tampoc he estat a Londres, però no tinc excessiva pressa. Holanda, en canvi em sembla un deute que he de saldar. Després d'això hauré de començar a posar les mires més lluny.

    Eva, més que un resum, són unes impressions que m'he emportat. Però gràcies!

    Sànset, realment, de la manera que som, no crec que sabéssim viure com ells. El que els funciona, nosaltres no ho podríem assolir, i el nostre caos organitzat a ells els semblaria una bajanada. No vaig veure ni una sola referència a en Pitxi Alonso, què desagraïts, amb el que ha fet aquest home per donar a conèixer la ciutat!

    Rita, és normal que a alguns ens agradi i a altres no. Mira el que diu la Kweilan sota teu, em sembla que ha sabut dir-ho d'una manera que jo no vaig saber, com en Ferran.

    Kweilan, completament d'acord amb tu, o és que en som dos que no el vam saber veure. Ostres, tu tornant de l'Índia és normal que Suècia se't quedi molt petit!

    Nimue, home, si m'haguessis preguntat abans d'anar-hi t'hagués dit que pensava que era la pera llimonera! Sí, millor a l'estiu, ens van comentar que l'hivern passat a la ciutat van arribar a -25ºC, però era excepcional, eh? Normalment només són -20ºC, hehehe.

    ResponElimina
  29. Suècia em va encantar igual que NOruega. Estocolm una ciutat preciosa, de les que més (tot i que molts no hi estareu d'acord). Amb unes jornades divertíssimes a l'Ice Bar que hi ha.
    A més el caràcter suec i noruec són supercivilitzats. Suècia va concedir la independència a Noruega a canvi que els hi cedissin terrenys per pasturar els rens. Us ho imagineu aquí?

    ResponElimina
  30. Ah! I una cosa en la qual no estic gens d'acord. Per mi, la península escandinava quan més al nord molt millor. Ara bé, jo sóc molt i molt rural.

    ResponElimina
  31. Potser és que hi vau viatjar amb la mentalitat de qui visita Itàlia, França o el Regne Unit, i no amb la mentalitat de qui vol conèixer un país escandinau...

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.