dimarts, 1 de desembre de 2009

VIH

Durant uns quants anys de la meva vida m'he dedicat a combatre el virus de la SIDA, des de la meva petita parcel·la d'investigació. Això m'ha permès conèixer alguns dels grans investigadors d'aquest camp del nostre país. Es fa bona feina, sembla que anem guanyant la batalla. 

No només això. En ciència, el VIH s'està convertint, per les seves característiques, en una eina molt potent per combatre altres malalties. Hem convertit un dels grans assassins dels nostres temps en un aliat per la teràpia i la investigació, un mecanisme molt efectiu per aconseguir coses que per ara eren difícils. I com a aliat espero que ens donarà moltes alegries. Aviat tornaré a treballar-hi; com a eina, no com a virus.

Repeteixo el que he dit. Això és vàlid en ciència. Fora de la ciència, el VIH continua sent un assassi o, si ho voleu, una paparra molt molesta, una lacra, una pandèmia. Aquest virus no és ni serà mai una broma, encara que no se'n parli. No juguem, ens hi va molt. Ningú no es mereix conviure amb ell. Si ens relaxem ho haurem de lamentar. Uns hi lluiten al laboratori. Però tots hi podem lluitar al carrer. Contra la SIDA: precaució.

38 comentaris:

  1. Des de l'altre costat, gràcies per fer el que feu...

    ResponElimina
  2. Ostres XeXu, això que has dit és interessantíssim. No tenia ni idea de que, a partir d'aquest gran assassí, com bé dius, es pogués obtenir alguna cosa bona.

    No entenc gens ni mica d'aquests temes teus, però ho has dit curt i clar i el que jo entenc és un missatge d'optimisme.

    Enhorabona per la part que tu fas. I, com ha dit la Judith, moltes gràcies!! :-)

    ResponElimina
  3. És pot dir més alt, però no més clar. Felicitats pel que fas XeXu!

    ResponElimina
  4. Un molt bon apunt, XeXu! Des del coneixement, des de la ciència i amb objectivitat. Tan de bo s'expliqués així de clar i sense barrejar-hi interessos de cap tipus.
    Gràcies!

    PS Ens podries explicar, si no ho consideres contraproduent, les coses bones que malgrat tot se n'estan obtenint.

    ResponElimina
  5. Em sumo a la demanda de més explicacions d'això que dius que és un aliat. M'has deixat sorprès.

    ResponElimina
  6. Ostres! que interessant! Jo tampoc en tenia ni idea... si ens ho expliques, jo també estaré contenta i agraïda!

    Una abraçada i moltes gràcies!

    ResponElimina
  7. Caram, és interessant això que la ciència pugui convertir enemics en amics.

    ResponElimina
  8. Tens molta raó. La precaució, al carrer, ha de ser el nostre major aliat. M'ha semblat molt interessant tot el que has dit. Ara, és una llàstima que el que nosaltres fem servir per investigar, a l’Àfrica el pateixin tants milions de persones. I que, al damunt, vagin els juantxis d’Intereconomía i et diguin que el preservatiu, als països africans, no és útil, perquè allí la gent és analfabeta i no es fa la pedicura. A més a més, diuen, com el clima és càlid el preservatiu no es conserva adequadament. Quina panda de cretins, aquests d’intereconomia!

    *Sànset*

    ResponElimina
  9. Ja ho diuen que no hi ha mal que per bé no vingui, tot i que no sabria què dir-te. Preferiria que el VIH no estigués matant com ho fa a l'Àfrica, per més que ens serveixi com a eina d'investigació i ens solucioni (als que ens creiem els amos del putu món) altres malalties.
    No entendré mai com pot ser que, una cosa tan important com aquesta, només passi a ser un privilegi d'uns quants.
    Sí, ja sé que estàs d'acord amb mi.

    Trobo que la investigació científica és una tasca admirable, de debó.
    El meu més sincer agraïment a tots els que us hi dediqueu a fi de bé ;)

    ResponElimina
  10. A mi també m'ha sobtat llegir que, del virus de la Sida, se'n pot treure alguna cosa de positiva. No en tenia ni idea (clar que sóc de lletres pures, jo ;)
    Parlant seriosament, pots posar-nos un exemple, en quin sentit el virus es pot convertir en una eina anti-malalties? Si és complicat d'explicar deixa-ho estar, no pateixis.

    ResponElimina
  11. Això que dius és interessant i a més una bona notícia, no sabia que les teves investigacions anaven per aquesta banda. M'has fer venir una pregunta al cap: Que en penses tu (que treballes amb el VIH i per tant saps de primera mà que és "real") de la notícia que va sortir fa poc a TV3 on explicaven que un malalt de SIDA es negava a rebre tractament, convençut de que el virus no existeix i que el que mata són els anti-virals?. Sé que no té gaire a veure amb el teu post però a mi em va colpir aquesta notícia i veure que l'estupidesa humana pot arribar a aquests límits auto-destructius. Els científics podeu explicar i explicar però si n'hi ha que no volen escoltar...

    ResponElimina
  12. Si no és confidencial, en volem més detalls!!! I com a article, eh?? M'has deixat paradíssima!

    Pel que fa a que no podem deixar la lluita, totalment d'acord amb tu. Tots aquests comentaris que el preservatiu no serveix i tota aquesta gent que s'entesta a no fer-lo servir...

    ResponElimina
  13. les malalties són el que són, fa més mal la desinformació interessada i els prejudicis. Aquests són els veritables assassins. Un post molt interessant, com els altres, tinc curiositat, espero que ens en facis cinc cèntims, fins on puguis, és clar :) només cosa publicada :)

    ResponElimina
  14. Com altres companys també estic interessada pel tema. Si no vols explicar el què fas tu directament s'enten, pero que ens expliquessis algo de les investigacions i com aquest virus pot ajudar a combatre altres malalties.
    Ho he trobat molt interessant i xapó per la vostra lluita que pot salvar a moltes vides i això no té preu.

    ResponElimina
  15. potser és una obvietat a la qual no hi havia parat atenció el fet que per a lluitar contra els virus s'hagi de treballar amb ells i encara menys que un virus serveixi per combatre un altre. M'és molt curiós.

    Espero que la teva tasca sigui molt positiva i plena d'èxits que ens ajudin a combàtre aquest virus.

    Per la resta, res a dir. COmpletament d'acord.

    ResponElimina
  16. T'he dit cap vegada que m'encanta com t'expreses? .... Un post esclaridor, i prou interessant.... Gràcies per explicar-ho tan clar i català :)

    ResponElimina
  17. Molt bé Xexu, m'ha agradat aquest post en un dia tan significatiu.

    Ara, m'agradaria fer alguns apunts al respecte. En primer lloc, és cert que estudiant aquest virus tan puta ens hem adonat que podem aprofitar-lo al nostre favor en teràpia gènica, ja que fem servir que s'integra a dins del genoma cel·lular d'una forma permanent. És a dir, es faria servir a grans trets per a introduïr gens que restableixin una cèl·lula que no funciona com tocaria, per exemple si una cèl·lula del pàncreas no pot prosuïr insulina (diabetes), es fa servir el VIH-1 com a vector per a introduïr-hi artificialment un gen que produeixi insulina i intentar restablir els nivells normals. El problema és que, tot i que els vectors de teràpia gènica que es fan servir estan dissenyats per a que no produeixin mai pártícules infeccioses, sempre queda el dubte, i a més, depen d'on s'integrin aquests vectors pot donar lloc a problemes. Per això crec que aquest tipus de vectors no s'applicaran en gran mesura, i que alternatives "virus-free" són les que es busquen/buscaran.

    En segon lloc, voldria destacar que tot i que sí que hi ha alguns laboratoris que realment estan intentant afrontar el problema de la infecció pel VIH-1 via erradicació, crec que això ara mateix és impossible, i només es pot tractar amb inhibidors que permeten cronificar l'enfermetat. És un gran què, efectivament, però tenen els problemes de tenir efectes secundaris (cada cop menys) i de ser cars, fet que fa que al tercer món, on la SIDA és molt més important, no siguin assequibles. La millor manera de combatre-la ara com ara és la informació per a fer una bona prevenció, i que es distribueixin àmpliament preservatius a nivell global. Encara hi ha gent que diu que no existeix, o alguns sectors com la esglèsia catòlica que s'oposen als preservatius, i això és negatiu, però també és molt negatiu el fet que molta gent del "primer món" pensi que si agafa el virus no passa res perquè hi ha tractament, de forma que actuen més inconscientment.

    Un gran post Xexu!

    ResponElimina
  18. Molt interessant aquest apunt. He llegit amb molta atenció també els comentaris perquè és un tema nou per mi.

    ResponElimina
  19. Admiro moltíssim tot el que fas com a investigador

    Utnoa

    ResponElimina
  20. Seria agosarat de dir? NO HAY MAL QUE POR BIEN NO VENGA?
    Interesant tema...no ho sabia.

    ResponElimina
  21. Em sumo a les demandes de més explicacions. Pots fer un post més tècnic o deixar algun enllaç on hi hagi més informació sobre el virus com a eina ? Sembla molt interessant.

    ResponElimina
  22. Ahir no vaig tenir temps de comentar i avui tornava amb l'esperança que ho haguéssis explicat una mica més. En GG ja ho ha fet i ha estat d'ajuda.
    has fet un gran post, explicant-t'ho des d'una vessant poc coneguda per la majoria( on obviament m'incloc).

    com tothom diu però la qüestió és una bona prevenció

    ResponElimina
  23. M'ha semblat molt interessant el que ens has explicat però, em sembla que com la majoria, m'he quedat amb les ganes de saber que se'n pot obtenir de bo.
    Una bona tasca la que realitzes.

    Un magnífic post, XeXu!!!
    Gràcies.

    ResponElimina
  24. No sabia que la SIDA tingués aquesta vessant... és molt interessant, XeXu. M'ha agradat llegir aquest post, i també m'agradat molt que tu tinguis l'oportinutat de fer això tan maco que fas, com és la ciència. Ajudes a molta gent (i ho saps... :)

    Un petó :)

    PD: Al principi, per un moment, he cregut que deies que feia anys que lluitaves contra aquest virus perquè el tenies! :S M'he posat contenta al veure que no és així

    ResponElimina
  25. Com sempre, l'home intentant jugar a ser Déu (o qualsevol entitat suprema).

    Que no heu vist "Soy leyenda"?

    ResponElimina
  26. Estic plenament d'acord amb tu XeXu! Moltes vegades aquest tipus de malalties ens sonen llunyanes o fins i tot d'altres indrets o èpoques.. com si al dia al dia no convisquessim amb el risc i amb les persones que ho pateixen. La precaució és la única arma que tenim per lluitar-hi, i la comprensió i suport la que ens queda quan algú que ens estimem en queda afectat.

    ResponElimina
  27. Molt bon apunt, mestre. Però ara estàs atrapat i et toca fer un post ben tècnic i aclaridor sobre tot el que s'en treu dels retrovirus.
    Ja veus que som molts els que l'esperem amb candelets! :-)

    ResponElimina
  28. Us agraeixo els vostres agraïments, però tampoc hi ha per tant. Per començar, ja no em dedico a això, hi vaig treballar uns anys, però ja s’ha acabat. Treballava amb antiretrovirals, no directament amb el virus, però d’això es tractava de saber com millorar els tractaments. Ara faré servir el virus com a aliat, la segona vessant que us comentava. Com que molts m’ho heu demanat, ja explicaré una mica més sobre el tema. Moltes gràcies a tots pels comentaris.

    Judith, no es mereixen.

    Assumpta, no sé si el meu missatge era massa optimista. Que sapiguem fer servir un assassí no vol dir que el tinguem domat. És com posar un psicòpata, que és molt intel•ligent, a resoldre problemes matemàtics irresolubles. Perquè no ens faci mal l’estabornim una mica, però mai se sap què pot fer. El meu missatge és més de precaució que d’altra cosa.

    Toni, el que feia, però gràcies.

    Rita, només intento explicar les coses com jo les veig. Explicacions en un proper post, la teva demanda ha estat seguida per molts, i m’agradarà parlar-ne.

    Jordi Casanovas, es tracta de fer servir el mecanisme d’un virus súper potent. Intentaré complaure-us.

    Carme, en ciència fem algunes coses rares, però és comú fer servir antics enemics com a aliats.

    P-CFA…, doncs sí, com li deia a la Carme, en ciència és molt comú. Quan es coneix una cosa sempre se li busquen aplicacions.

    Sànset, tots sabem que el món és molt injust i que no es fa res allà on el problema és més greu. Aquí la sida comença a ser una malaltia crònica, però a Àfrica segueix sent una pandèmia, una matança, i té difícil aturador. Vull creure que tot el que es fa al primer món tard o d’hora arribarà arreu, però els interessos econòmics ho podreixen tot, i la ciència no se’n salva. Qui no ho paga, no ho té. Els investigadors no hi poden fer res amb això. Ah, i ja havia sentit aquests comentaris i em semblen vergonyosos. No els hauríem ni de tenir en compte.

    Elur, entenc el que dius, però una cosa no impedeix l’altra necessàriament. Es podria fer més per la gent que pateix la malaltia de veritat, i seguir fent servir el coneixement que hem adquirit de la bèstia pel benefici de la ciència. El virus es podria eradicar totalment, i nosaltres en seguiríem sortint beneficiats per la investigació, ja que les eines hi són.
    Sí que estic d’acord amb tu, però encara et posaré més dubtes al cap, ja que tothom que comença a treballar en ciència ho fa a fi de bé, amb les millors intencions, però quan veus el sistema ja no penses això, tot està molt podrit. Els interessos econòmics ho embruten tot, i estan molt arrelats. Si això passa a la universitat, imagina el que passa en una empresa privada com la meva.

    Ferran, si una cosa tenim els humans, és la capacitat d’aprendre. I els microorganismes ens han ensenyat molt. Segur que t’agradaria que el millor broker de Wall Street t’ensenyés una manera fàcil (i legal!) de fer diners que poguessis dur a terme sempre que volguessis pel teu compte, un cop apresa. Doncs d’un virus que és l’hòstia hem après les coses que fa per copiar-ne algunes parts en el nostre benefici. No el fem servir a ell, sinó versions d’ell que no fan mal, i en canvi, ens solucionen problemes.

    McAbeu, jo et puc assegurar que, o bé el virus existeix, o a mi m’han enganyat molt bé. Hi ha molts xarlatans en aquesta vida. El pitjor és que sempre hi ha gent que se’ls creu. La investigació és seriosa, i hi ha milers de treballs publicats que parlen del tema, en les seves infinites vessants, ni que sigui tangencialment. Fins i tot n’hi ha un parell de meus. Quina pèrdua de temps tanta lletra per alguna cosa que no existeix, oi?
    Continua a baix

    ResponElimina
  29. Bé, jo precisament treballava amb antiretrovirals, i t’asseguro que molt bons no han de ser, per la forma que tenen i el que fan. Almenys els meus. Però és clar, en aquest cas és millor el remei que la malaltia, si els prens controles els nivells de virus circulants. Si no els prens, la virèmia es dispara i la malaltia es desenvolupa més ràpidament. Jo no tindria dubtes en quina opció triar.

    Núr, n’explicaré alguna coseta més, ja veuràs. El preservatiu és l’únic mètode efectiu per prevenir aquestes malalties. Els altres anticonceptius són això, anticonceptius. S’ha de reconèixer que és un gran invent, i per molest que sigui, no l’hem de deixar de fer servir.

    Clídice, la informació i la formació és molt important en aquest tema. Quan una cosa se te’n pot anar de les mans, has de poder explicar a la gent com es pot evitar. Els prejudicis s’acabarien si la gent es fiqués al cap que ens pot passar a tots, i que si fos un fill propi el que pateix la malaltia, també voldríem que no el deixessin de banda, per exemple.

    Nits, com ja he dit, ja no em dedico a això, i en el meu cas, em sembla que no es tractava de salvar vides, sinó de perllongar-les. Però no sé si amb el que vaig fer jo se’n podran perllongar gaires.

    Rits, per entendre les coses cal estudiar-les del dret i del revés, i és gràcies a això, que, a part de combatre l’agent, a més podem utilitzar les seves ‘virtuts’. La meva tasca no crec que aportés massa a la comunitat científica, però jo ho vaig intentar.

    Gràcies Cris, em faràs posar vermell.

    GG, a tu no et contesto, que en saps més que jo, ho has explicat molt bé. T’agraeixo el comentari i m’alegro de que t’hagi agradat el post.

    Kweilan, és un tema del que no acabarem mai d’aprendre.

    Utnoa, la visió que tenim des de l’altre cantó no és de fer una cosa tan admirable.

    Garbi24, més que això, és que sabem aprofitar les situacions en el nostre benefici. Si algun organisme ens pot ensenyar alguna cosa, nosaltres ho aprenem.

    Atzu, el faré, perquè us en feu una idea, però més que el virus el que fem servir són les seves virtuts.

    Gràcies Mireia. En GG és un bon amic que ha treballat més directament amb el virus que jo, així que el que ell ha dit és més del que puc explicar jo. També està bé parlar des de l’altre cantó, però la conclusió és la mateixa, perquè el darrer fragment l’he escrit com a persona, i no com a científic.

    - assumpta -, de bo se’n pot treure moltes coses, i espero que encara en podrem treure més en un futur. Moltes gràcies.

    Neo, per sort, no he de patir la malaltia, però amb la feina que faig de vegades hi estic exposat i ens ho van mirant. No ha de passar res, però per si de cas. Ara no em dedico a la ciència tan bàsica, i he canviat de tema. Això d’ajudar a la gent és relatiu. Quan comences a treballar en això penses que ajudaràs a la gent. Després veus que ajudaràs a uns pocs a fer-se més rics, en el cas que descobreixis alguna cosa prou interessant, que tampoc va ser el meu cas.

    RedCrash, jo no l’he vista. És que no em portes mai al cine ;). Ja saps que a mi m’agrada força això de jugar a ser déu.

    Pluja, no tenim encara el virus prou controlat com per pensar que no ens pot tocar a nosaltres, per tant, s’ha de ser responsable, i prendre totes les precaucions necessàries. I malauradament, els prejudicis són molt forts, i costa acceptar els malalts d’aquesta malaltia. El desconeixement, la ignorància, com sempre, en són els culpables.

    Dan, si noi, això dels blogs és una tortura, fas un post amb bones intencions i et reclamen més i més, hehehe. Intentaré donar una mica d’informació, però que no sigui massa tècnica, que tampoc no cal, està bé que tothom se’n pugui fer una idea.

    ResponElimina
  30. :O I jo que arribo tard però òbviament, dono suport a la campanya d'en Dan ^^

    L'any passat a química ens van parlar de l'AZT, però que ja no tenia gaire és, em sembla... No sé, era molt interessant :)

    ResponElimina
  31. Ups... hi ha hagut un lapsus amb el nom d'usuari ^^ Això em passa per tocar coses!

    ResponElimina
  32. ummm... volia despotricar dels laboratoris i del sistema d'investigació i dels interessos econòmics que sempre-sempre hi ha darrera de tot, però com que el teu post tenia un caire optimista, no vaig voler dir res.
    Continuo admirant als investigadors, però odio el sistema.
    :)

    ResponElimina
  33. Doncs Felicitats per la feina ben feta Xexu :)
    Esperem que serveixi per a molt més!

    ResponElimina
  34. Molt bona feina, es necessita molt el que esteu fent. Gràcies a tota la gent que feu investigació!!! I molt interessant també el que expliques, de veritat!

    ResponElimina
  35. Ah sí? Estic al·lucinant, en sèrio? No ho sabia que el dimoni ajudés amb alguna cosa. Et felicito per aquest post, perquè has enviat un missatge ple de lluita i recordant-nos a nosaltres que també hem de lluitar-hi des d'on som.

    Moltes gràcies per la part que hi fas i hi aportes. I sí, anem avançant.

    ResponElimina
  36. no en tenia ni idea que al laboratori fos un aliat!

    ResponElimina
  37. Aquest VIH ens porta de caaaaap! És un cabronàs... i els fàrmacs i els seus maleïts mecanismes d'entrada i sortida ja ni t'explico.

    Em pregunten per tu, ja saps on, i no sé què dir. Potser amb un mail podré resoldre-ho... no?

    "Un xigarro, un taiat, no són coses de gran densitat...".

    VIH-gileu!!

    Corre caníbaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal!!

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.