dimarts, 14 d’abril de 2009

Passant de llarg

Aquesta nit he tingut un somni, curtet, però el recordo molt bé, suposo que perquè era el que estava somniant quan el despertador ha sonat. Caminava per un carrer peatonal, diria que pel poble on viuen els meus pares, i he vist assegut en una terrassa d'un bar (inexistent a la vida real) una persona que fa molts anys que no veig (que per descomptat, no pintava res allà, només va venir un cop al poble, justament l'11 de setembre del 2001, fàcil de recordar). És tracta d'un noi uns tres anys més gran que jo que coneixia de l'estiu, algú en qui jo m'emmirallava perquè admirava la seva maduresa, la seva sensatesa i la claredat de les seves idees. Una d'aquelles persones que ens semblen una roca, algú que ho té sempre tot controlat, però proper, amable, disposat sempre a ajudar-te quan flaquejaves. Algú a qui no vols fallar per res. Més que un amic, jo el considerava un mentor.

Per circumstàncies de la vida, ens vam distanciar i fa molt que no en sé res. De totes maneres, en el meu cap, és algú que em segueix infonent molt respecte. El cas en que en el somni l'he vist, però he passat de llarg. Crec que ell m'ha vist també, i se'm quedava mirant, però jo he seguit el meu camí com si no l'hagués vist. És una cosa que faig de vegades, si no m'interessa algú que em trobo, em faig el suec. Però per què amb ell, i en un somni!? És una persona que va ser important, que potser ara no encaixaria en la meva vida, però tant com per passar de llarg, per fer com si res? Això m'ha semblat una mena de senyal, en el somni mateix. En el somni era conscient de que estava passant d'ell, i que allò volia dir alguna cosa. Però què? Algú sap interpretar els somnis?

32 comentaris:

  1. Així, “a bote pronto”, jo diria que, si tu t’emmirallaves amb aquest noi, i en el somni “has passat d’ell” és, senzillament, que el teu subconscient considera que ja no necessita un model a qui voler assemblar-se, que –tot i que segur que el segueixes apreciant- has arribat a un moment de maduresa en que ja “segueixes caminant sol”.

    No passes del noi... passes “del model”

    A més, és significatiu que aquest noi el vegis al poble on viuen els teus pares... que, en aquest cas, podria tenir tot un mateix significat: els pares com a símbol de protecció... però tu (que pots seguir valorant molt a aquest xic i estimar molt els teus pares) ja ets una persona independent en tot.

    No tinc ni idea d'interpretació de somnis, eh? :-)) Dic tan sols el que crec que podria ser...

    ResponElimina
  2. Suposo que d'alguna manera, ja no el necessites, no? Ja tens a qui seguir: a tu mateix ;)

    ResponElimina
  3. Si, els somnis estan plens de senyals del subconscient... Pot ser des de que senzillament, per alguna raó, hagis pensat en ell en algun moment abans de somiar-ho, o alguna cosa que te l'ha recordat, i per això surt reflectit en el somni.

    També m'agrada molt el que diuen els dos posts anteriors, té sentit que, senzillament, potser és el teu moment, ara ets qui realment vols ser sense tenir cap "model" amb qui comparar-te.

    Bé, jo no ho sé això d'interpretar els somnis, però una professora de la universitat i la meva psicologa em van explicar que els somnis en si no volen dir unes coses concretes. Són més aviat les teves preocupacions, allò que et ronda pel cap. Si aquest somni t'ha marcat bé voldrà dir que alguna cosa t'hi ha fet pensar...

    Jo somio cada nit (enrecordant-me'n, evidentment) des de ja fa un temps, i pels somnis que he tingut he arribat precisament en aquesta conclusió, que parlen de coses en les quals per algun motiu hi he pensat o me n'he preocupat. És curios, si més no!

    Bons somnis!

    ResponElimina
  4. Per interpretar un somni seriosament i sense fer invents, has de ser tu mateix que intentis anar associant idees sobre el tema. I mira, les idees que et vagin donant et poden servir per saber si t'hi sents identificat o no. La primera cosa a investigar és si aquest noi representa alguna altr a cosa o persona o no, potser que ell sigui ell o potser que no. I el fet de passar de llarg pot tenir també molts significats. Sempre que et fas el suec ho fas pel mateix motiu o pot haver-n'hi de diferents? Mica en mica, es pot anar estirant el fil. Però has de ser tu o bé com a mñinim identificar-te amb alguna cos a que et diuen.

    ResponElimina
  5. mmmm...ara em dóna per posar-me profunda i em pregunto si saps per què has passat d'ell. Pq de vegades ens fem els "suecs" quan veiem algú i no tenim ganes de parar-nos, però els motius no són sempre els mateixos, i aquest "motiu" en aquest cas podria ser un element clau. Però és clar, suposo que no saps per què t'has fer el suec, sinó potser ja tindries la resposta. Ara el més sorprenent seria que un dia d'aquests te'l trobis, això seria d'aquelles coses que impressionen, oi?. Vinga, bona nit i feliços somnis! :-)

    ResponElimina
  6. Sembla massa evident oi? la veritat no sé si em crec que els somnis vulguin dir res. Els processos del cervell són complicats i els somnis, potser, són el canal d'entreteniment que ens distreu mentre darrere passen coses importants. De vegades triem el canal surrealista, altres el nostàlgic, de vegades el de terror i molt de tant en tant l'X.

    ResponElimina
  7. No et puc ajudar gens, la veritat. Tot i que jo em decanto més aviat per pensar que si has pensat o vist alguna persona o cosa poc abans d'anar a dormir, és fàcil després somiar-la. El com o per què ja se m'escapa, la veritat.
    Bon dia!

    ResponElimina
  8. Sense entendre-hi un borrall, m'inclino a pensar que és com diu l'Assumpta, que no passes del noi, sinó del "model". Això en el cas que els somnis reflecteixin situacions de la vida real, que no tinc clar que sigui així.

    ResponElimina
  9. Això d'interpretar els somnis és una cosa amb la que jo no m'acabo d'atrevir, ja que recordo aquelles "profecies" interpretades erròniament pels "profetes" de l'antiguitat i clar, fa de pensar que si uns "experts" s'equivocaven... El món oníric és misteriós i críptic !!

    ResponElimina
  10. Fàcil: el teu mirall ets tu.
    Però recorda que you'll never walk alone ;*)

    ResponElimina
  11. La veritat és que no sé interpretar els somnis, però diuen que són desitjos frustrats. No ho sé, però per si de cas, no te'l trobis!!

    ResponElimina
  12. No m'agrada gaire pensar en els somnis que he tingut. De vegades em fan por i no m'hi vull capficar.

    ResponElimina
  13. Buf, XeXu, amic, estic amb la Carme que els somnis només els pot interpretar un mateix. Per una raó: ets l'única persona al món que et coneix per dins i per fora, quan parla i quan pensa, quan sent i quan s'evadeix... I si els somnis tenen alguna cosa a veure amb les nostres vivències, només tu tens els elements per trobar-li la interpretació correcta.

    Vaja rollo t'he fotut, total per acabar no interpretant-lo, hehe...

    ResponElimina
  14. Ui fill meu els somnis, jo no els sé interpretar, però pot ser ara no t'interessaria o pot ser ara t'has fet suficientment prou fort o ves a saber, els somnis diuen coses ben estranyes realment.

    ResponElimina
  15. La meva opinió ni molt menys pot arribar a ser una mena d'explicació del per què has somiat això ara i el que significa... jo no en sé d'això... però el que sí que crec és que has crescut, deixant de banda el que és evident a simple vista. Normalment solem emmirallar-nos en persones meś grans que nosaltres, que tenen valors que voldríem adquirir i arribar a ser com ells, perquè ens semblen persones bones i dignes, amb qualitats envejables. I com que m'explico fatal, crec que l'Assumpta ho ha dit millor que jo. No passes del noi, passes de llarg del model, en sí "ja no el necessites". Que potser no has crescut i ja ets un home de cap a peus? Que potser no ets madur i saps afrontar i entomar el que et dóna la vida? Que no estàs disposat sempre a ajudar a qui estimes i ho necessita? I em nego a creure que les respostes a tot això no són SÍ, perquè et diria mentider :-P

    Les idees clares... tots tenim dubtes i garbuixos al cap, que això no et faci flaquejar o pensar que "encara no has arribat a ser com voldries ser" o coses així. Ell segurament també tenia dubtes, però la confiança en un mateix i les ganes de tirar endavant el feien avançar; i des de fora, tot semblava seguretat i força.

    De tota manera, és un somni... no t'hi capfiquis!!!

    ResponElimina
  16. Jo no en sé, Xexu, d'interpretar somnis, però somio molt, però molt i en recordo molts bàsicament perquèm'hi entreno (ja t'ho explicaré en un altre moment....)
    Només et puc dir que m'emporto als somnis tot allò pendent, que m'ha fet patir, durant el dia o en algun moment dels dies recents, i que hi afegeixo constants que sé que són en mi, molt endins, persones, records canviats a la meva mida, coses i/o amors que no he pogut acabar de tenir, pors...

    Tot un misteri, però he arribat a somiar coses que ni gosos explicar, que són de bojos...

    ResponElimina
  17. Potser te'l trobaràs aviat...és ben difícil això d'interpretar els somnis.

    ResponElimina
  18. Això d'interpretar somnis és molt difícil XeXu! A més, també crec que aquestes coses només les pot fer un mateix, però bé... farem l'esforç.

    Jo interpreto que aquest noi amb qui t'emmirallaves temps enrera representa (en el somni) la part sensata, responsable i madura que admires de tu mateix. Aquell que voldries ser sempre, el teu ideal de persona.
    Crec que els somnis sempre són una projecció del que sóm o sentim en cada moment.

    El fet de passar de llarg és una evitació, no vols parar-te a saludar-lo, pel que sigui ignores la seva presència, no el vols veure. Però tot seria més senzill si fessis veure que no el veus i et poguessis creure que realment no hi és, perquè tu, quan estàs passant de llarg, ets plenament conscient que ell està allà i que a més a més t'ha vist. Crec que precisament és aquesta consciència la que et neguiteja i t'ha deixat intranquil, perquè saps que passant de llarg no estàs siguent fidel a tu mateix, que estàs ignorant un reclam, una atenció, una mirada...

    El que no sé, i potser t'hauries de preguntar, és perquè evites aquesta part de tu mateix...
    I ara que hi paro atenció i que m'adono que m'estic excedint en lliures interpretacions que s'acosten massa a judicis que no vull fer... veig que potser aquest comentari en el fons no té res a veure amb tu sinó amb mi, perquè la interpretació l'he fet jo des del meu punt de vista de les coses i les situacions i és inevitable que hi surtin coses meves no? i potser són les meves pors les que es reflecteixen en aquest comentari. Suposo que jo també faig projeccions... encara que estigui desperta.

    Jo, abans de fer cap interpretació, t'aconsellaria llegir tots els comentaris i escoltar el teu cor per veure si algunes de les paraules que hi ha per aquí et remouen o et toquen de més a prop. D'aquesta manera, destriant allò amb què t'hi sents identificat, potser podràs treure l'aigua clara a tant de misteri. Jo, per la meva part, crec que ja he dit prou... ara la feina de cabdellar ja resta a les teves mans!

    (espero que no et sàpiga greu el meu comentari... és el que m'ha vingut quan he llegit el post, però t'ho dic amb tot el carinyo del món eh?! que ara estava llegint els altres comentaris i quasi tothom et diu precisament el contrari!)
    una abraçada XeXu!

    ResponElimina
  19. Jo també em faig la sueca quan no vull saludar a algú... em sembla que ho fem una mica tots...

    Els somnis no són fàcils d'interpretar. Apunta les característiques d'aquesta persona, a mode de descripció intuïtiva. Al cap d'una estona, llegeix-les i estudia a què et poden conduir (potser et fan pensar en un concepte, en una altra persona, ...). Fes el mateix amb el lloc on estàs (és important que estiguis al poble dels teus pares, descriu-lo... ) i el lloc on està ell (la terrassa d'un bar, descriu-la... mira a on et porta).

    Bé, no sé, potser et serveix... o potser no. Jo, però, ho deixo aquí per si et fa falta...

    ResponElimina
  20. IruNa, acabo de llegir el teu comentari i estic d'acord amb tu. Les persones que apareixen al somni són projeccions d'una part de nosaltres mateixos. Crec, també, que la interpretació només la pot fer un mateix. Xexu, t'animo a que ho facis... és instructiu!

    ResponElimina
  21. Jo tinc dues vides, la real i la dels somnis, i cada nit visco una història paral·lela :)

    Passaves d'ell perquè tens ja les coses més clares que al passat i no el necessites. La propera vegada intenta anar a fer un caferet amb ell, no sigue cas que s'enfade ;)

    ResponElimina
  22. Mmmm, aquest somni anuncia un canvi, però per ser més precisa hauria de tirar les cartes... ;p

    ResponElimina
  23. noi, m´encanta això de la interpretació dels somnis. crec bastant en el subconscient.. però no tinc ni idea de lo que deu voler dir el teu somni. ara bé, veig que alguns ja han apuntat algunes idees.. potser es el que diuen..

    ResponElimina
  24. osti que bo, així que et fas el suec fins i tot en somnis :-) ja en som uns quants ! És que ets social per internet i associal a la teòrica vida real ? ... només és per jugar que ho dic ;-)

    ResponElimina
  25. Moltes gràcies a tothom per les vostres interpretacions d'aquest somni. La veritat és que m'ha ajudat molt tenir diferents visions, encara que em resulti impossible arribar a una conclusió clara. De totes maneres, val molt la pena llegir tots els vostres comentaris, sembleu uns experts!

    Assumpta, la teva interpretació és la que jo faria a priori, però en dubto. Em sembla massa maco, seria genial poder concloure això i sortir-ne reforçat. Però no sé si és això. I si és senyal de por. I si és que penso que l'he decebut, i per això em fa vergonya parlar-hi? Ja no això, no té per què ser ell, com diuen d'altres, potser em decebo a mi mateix, i m'ho demostro pensant en una de les persones que més he respectat. No sé, jo tampoc en tinc ni idea, tampoc no pretenia que vosaltres sabéssiu dir-me res, però per si de cas, està bé conèixer altres opinions. Gràcies.

    Yuna, et dic al mateix que a l'Assumpta, seria molt maco que fos així, però no n'estic segur. Potser sóc molt negatiu, però em plantejo que no sigui per la vergonya de plantar-me davant el model, perquè el decebria.

    Nymnia, feia molt que no pensava en aquesta persona, m'havia marxat totalment del cap. És difícil saber a què respon aquesta persona en el somni, si no és res concret pot ser una part de mi, o significar alguna cosa que tingui a veure amb aquell model. Els somnis són tan inexplicables de vegades, que no sabria què dir. Com els he dit a les dues comentaristes de dalt, potser ja no és que no necessiti el model, sinó que me n'amago. Depèn de si es vol ser positiu o negatiu en la interpretació.

    Carme, jo m'he fet diferents interpretacions, positives i negatives. Sé que veure aquest noi pot no significar que estigui pensant en aquest paio, pot ser que sigui alguna altra cosa que d'alguna manera s'ha associat al record aquest, però tot i que estic d'acord amb que només un pot saber-se les coses, estem molt condicionats pel nostre moment actual, i es poden veure fantasmes on no n'hi ha. No sé si m'explico, és com quan llegim un post d'un altre i ens hi sentim molt identificats. Nosaltres ho hem llegit a la nostra manera i pensant en nosaltres, i potser el tema no té tant a veure com pensem o com interioritzem. Però els somnis són un món a part, crec que ni nosaltres mateixos podem arribar a interpretar-los. Tot un misteri.

    Bruixo, sí, justament el motiu d'haver passat d'ell és el que m'estranya, la resposta que busco. És estrany, si me'l trobés segur que hi parlaria, és d'aquestes persones que em farien desar el llibre i parlar amb elles. Ho dic perquè molts cops em faig el suec aprofitant que estic llegint al metro, m'amago rere el llibre. T'ho explico perquè deies que els motius de fer-se el suec no són sempre els mateixos, però les tècniques sovint sí, hehehe.

    Jordi Casanovas, hi ha estudis que diuen que durant el son hi ha processos de reforç de la memòria, és a dir, que les coses que hem après durant el dia es recoloquen i queden retinguts. En part és per això que cal dormir. Potser la nostra memòria està feta de caixetes, i en el procés de guardar nous records se n'obren i se'n tanquen moltes. La barreja de coses que afloren poden tenir poc sentit, però sempre seran coses que portem dins. Bé, és una bajanada com una altra, però qui sap, no?

    Rita, t'asseguro que no vaig veure aquest noi abans d'anar a dormir, hahaha. No, de fet fa molts anys que no el veig, per això em sorprèn somniar-lo, però més que això, em sorprèn passar d'ell

    P-CFA..., en aquest cas et contesto el mateix que a ella, la resposta per ella val per tu també. El significat dels somnis està molt poc clar, jo tenia entès que no és que parlin de situacions reals, sinó de coses que ens preocupen o en les que pensem, però amb uns codis difícils de desxifrar. És com si el subconscient jugués amb nosaltres a 'endevina què estic pensant...'.

    Carquinyoli, no cal ser un expert. Només demanava la vostra opinió una mica, jo no ho veia gens clar, i pensava que entre tots sortiria alguna cosa. I n'han sortit moltes, però cap d'elles té per què ser certa, o totes ho són. Tampoc no ho sabrem.

    Elur, no em diguis això, dona, que ja m'espanto prou en mirar-me al mirall als matins. I el Liverpool no és un equip que em caigui massa bé, pel you'll never walk alone ho dic.

    Jordi, home, pobre xaval. Si era una bellíssima persona. Si me'l trobo el saludaré segur.

    Kweilan, jo tampoc m'hi capfico, i aquest no feia por. Si fes por no l'explico, que m'espantaria a mi mateix!

    Ferran, em sembla que ni nosaltres mateixos tenim les eines necessàries per interpretar els somnis. Solen ser tan surrealistes... a més, vaig sentir que això que recordem no és ben bé el que hem somniat, que en despertar lliguem caps i fem unes imatges entenedores del que realment són flaixos inconnexes. Embolica que fa fort.

    Cesc, tenen formes estranyes, però potser volen dir coses molt simples, qui sap. Però si fos així... collons, ja podrien ser una miqueta més entenedors!

    Laia, tu sempre em mires amb bons ulls, és que encara no has descobert que els biòlegs sempre acaben odiant els bioquímics?? T'agraeixo la confiança, i m'alegra que tinguis un bon concepte de mi, però tot i que m'encantaria que el somni volgués dir això que tu apuntes i l'Assumpta també, jo et faré la interpretació inversa. I si aquest noi significa les coses que volia ser i no sóc? I si tinc por d'haver-lo decebut? Potser és per això que fujo, potser faig com si no el veiés perquè no m'hi vull enfrontar. I ara que t'estic contestant, ves per on, acabo d'adonar-me que hi ha una cosa molt important de la meva vida de la qual he fugit recentment, no m'hi he volgut enfrontar... i si és això...? Potser sí. Potser sense voler-ho hem trobat la solució. T'asseguro que ara m'he quedat molt parat pensant això.

    Zel, m'ha sorprès això que puguis entrenar els somnis, ja m'ho explicaràs! Suposo que molta gent voldria poder triar el que somnia. A qui no li ha passat de somniar una cosa genial, i voler continuar el somni, que sempre s'acaba de sobte, i no tornar-hi més. Llàstima no poder controlar-ho.

    Judith, qui sap. Ho vaig pensar, aquests dies he estat mirant la gent a veure si se m'apareixia. Molts cops m'ha passat de creure que veig a algú i equivocar-me, però trobar-me aquesta persona poc després. Potser amb els somnis també funciona.

    iruNa, gràcies per l'esforç interpretatiu que has fet. El que no et puc dir és si tu tens més raó que d'altres que han fet les seves interpretacions, o menys. La veritat és que jo en faig també una interpretació més aviat negativa, però és que sóc així. Seria molt maco pensar que les coses són com les han dit l'Assumpta i d'altres, però no ho veig clar. Jo crec que hi ha força component de fugida, i aquí tindries raó tu. El perquè, i el de què, ja no ho sé. Amb l'ajuda de tots m'he fet una idea, que potser és encertada o no, però sempre és positiu i enriquidor tenir moltes opinions, sobretot si no totes són iguals. Com vols que em prengui malament un comentari teu, dona. M'agrada que diguis el que penses, ja parlis de mi, de tu, o del que sigui, però t'has posat a escriure el comentari i t'has adonat de coses, a part d'aportar la teva visió. Així que tots contents.

    Txari, en el proper Martini tenim moltes coses per parlar, i aquesta en serà una, si et sembla bé. En la meva resposta a la Laia (4 més amunt) m'he adonat d'una cosa, i gràcies també al teu comentari tan estructurat començo a trobar una explicació, encara que no em lliguin alguns factors. El que passa és que és fàcil trobar relacions amb les coses quan s'està predisposat, això també és cert. Pot ser que sigui així, o potser només vull que sigui així per trobar una explicació, però crec que de totes maneres mai no ho sabré del cert.

    Bajo, has vist els darrers resultats de l'AZ?? D'acord... ja paro. T'asseguro que si me'l trobo no només aniré a fer un cafè amb ell, sinó que li explicaré el somni. I que ell m'ajudi a interpretar-lo!

    Manuscrits, ara sí que m'has deixat ben sorprès! No me'n podries donar més dades?

    Aina, se n'han fet interpretacions força contraries, i ves a saber qui té raó... si en té algú... o si en tenen tots.

    Atzu, quina tela, eh? Fer-se el suec en ens somnis i tot... quin cas. Sí que sóc una mica asocial, la veritat, m'agrada anar a la meva en alguns casos, i trobar-me algú em fa mandra. Però generalment agraeixo la companyia, eh?

    ResponElimina
  26. deixa't estar d'equips... a que posa la pell de gallina tota aquella gentassa cantant-la??
    Una abraçada!

    ResponElimina
  27. bé, crec que no puc afegir res. Simplement, que els somnis són d'allò més curiosos i de vegades fan anar de bòlid!
    T'han donat moltes interpretacions, xò com diuen molts, tu mateix aniràs trobant el camí.

    A mi ja m'agradaria recordar el que somnio! mai me'n recordo....

    ResponElimina
  28. Penso que tu mateix ho has dit clar:
    És una persona que va ser important, que potser ara no encaixaria en la meva vida...Però de somnis ni idea, eh?
    Sergi

    ResponElimina
  29. Diuen que en els somnis la figura d'un amic es com una representació d'un mateix. I s'aconsella "parlar amb un mateix", per tal de trobar-ne la interpretació.
    D'aixó jo n'extreuria que tu mateix, el teu cor en definitiva, és l'únic que pot guiar-te per aquest camí.

    Tot sovint em recordo dels somnis i et puc ben dir que en molts casos no tenen ni cap ni peus. Barrejo llocs, persones, situacions i al final només en sé extreure una petita part, si se'n pot dir així.

    Tot plegat una mica complicat. Potser si realment el recordes bé (el somni), algú amb coneixements et pugui aconsellar.

    Sigui com sigui, dolços somnis, XeXu!
    ;)

    ResponElimina
  30. Elur, és clar que sí. Però dóna un temps al 'Boig per tu', i ja veuràs!

    Rits, jo tampoc no recordo mai els somnis, sempre interpreto que és perquè dormo molt poc, però aquest cop sí que ho vaig recordar, no sé per què. Tinc sentit que es recorden els somnis quan ens despertem en el moment en que s'estan produint. Per això tants cops es queden inacabats!

    Els del PiT, bé, per molt que admirés a aquest noi, érem diferents, i les nostres vides tenien poc en comú. Però això no és motiu per no tenir una bona relació amb algú, i no estem parlant de recuperar el temps perdut, sinó d'aturar-se un moment a xerrar.

    - assumpta -, els somnis ja ho tenen això, no tenen cap ni peus i tot es barreja. Suposo que són imatges que signifiquen alguna cosa, alguna cosa figurada, i quan ho recordem no podem entendre que tot estigui tan barrejat i tingui tan poc sentit. Per això em fa cosa fer interpretacions, qui t'assegura que, per més clar que ho vegis, el que penses que et diu el somni és el que diu realment? No sé si hi ha algú fiable en aquest camp de les interpretacions. Jo no en trobo el sentit.

    ResponElimina
  31. Penso que des de llavors has crescut i el que llavors era un model, ara ja no en té la importància...Tot i que no n'hauries de fer una interpretació literal, només simbòlica.

    ResponElimina
  32. Esctic d'acord amb en Xitus, sincerament és el que em sembla més lògic... però, en tot cas, si creus que pot haver-hi una interpretació "positiva" i una "negativa", no hi ha res que t'impedeixi quedar-te amb la positiva, que segur que et donarà més ànim :-))

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.