divendres, 3 d’octubre de 2008

Concurs 2008

Aquest cap de setmana es fa el concurs de castells a Tarragona. He vist que se'n parlava a diversos blogs, però em ve de gust fer el meu propi comentari al respecte. Pels que no ho tinguin present, la ciutat de Tarragona acull un concurs casteller cada dos anys (els anys parells), que sempre és a principis d'octubre i que es celebra a la plaça de braus. A aquest concurs es guanyen el dret a participar-hi les 18 colles millor classificades segons l'índex de l'organització, en funció dels castells realitzats aquell any, amb dues excepcions, com que l'organització del concurs va a càrrec de les quatre colles de Tarragona, aquestes participen sempre, i dues d'elles, Castellers de Sant Pere i Sant Pau i Xiquets del Serrallo no es guanyarien mai el dret de participar-hi, però hi són. També hi ha colles que declinen la invitació, és clar, però la majoria que poden hi van.


Imatge del flickr

És un esdeveniment que tots esperem. Encara que diguem que els castells no són per competir, les rivalitats hi són, i en alguns casos molt fortes, com la que tenen les dues colles de Valls, o la de Castellers de Vilafranca amb la resta del món. El concurs puntua els castells, i fixa penalitzacions; té les seves normes, com és normal. El problema és que aquestes normes valen només pel concurs, però després tendim a generalitzar-les per qualsevol actuació castellera, i no hauria de ser així.

El cert és que el format del concurs fa que l'esdeveniment casteller més important es converteixi en una tortura, ja que es comença relativament d'hora al matí, i s'acaba a mitja tarda, i això són moltes hores de peu, sota el sol (tot i que aquest any actuarem ja sota cobert, sembla ser), i si no ets previsor, sense menjar. A cada edició es van afegint mesures per agilitzar el certamen, però de moment han tingut poc èxit, veurem aquest any. És esgotador i no apte per gent poc aficionada. Però déu n'hi do l'afluència de públic que hi assisteix, que per un dia, es comporta com si veiés el més important dels esdeveniments esportius. Animen, aplaudeixen, escridassen... el que calgui. I no ens enganyem, pels que fem castells, aquesta és una oportunitat de veure coses mai vistes, i d'assistir en directe a intents de castells espectaculars i d'altíssima dificultat. Així que tot i la tortura que ens espera, d'una edició a l'altra ja no ens recordem d'això, i només pensem en l'espectacle que veurem, i en el que participarem. Així que desitgeu-me sort, que a millor classificació, més diners per la colla, i paguen força bé aquests de Tarragona!

40 comentaris:

  1. Doncs que hi hagi molta sort! Un dia ja m'explicaràs això de Vilafranca contra el món.

    ResponElimina
  2. Que tingueu molts èxits, però sobretot que t'ho passis molt i molt bé!

    ResponElimina
  3. Doncs molta sort!i com diu la Rita que t'ho passis molt bé

    ResponElimina
  4. Et desitjo molta sort, espero que feu poca llenya i molts calés!!!

    ResponElimina
  5. Molta sort i que gaudeixis de la festa. Ha de ser acollonant !! Tan de bo un any puguem anar.

    ResponElimina
  6. Molta merda i no prengueu mal!
    a disfrutar-ho tant com es pugui!

    ResponElimina
  7. Quina passada!

    Que tengueu molta de sort i que vos ho passeu molt bé!

    ResponElimina
  8. Que vagi molt bé, i sobretot que disfruteu molt!

    ResponElimina
  9. Molta sort!!! :-))

    Si no m'equivoco ets de la Colla que porta el nom de la meva ciutat estimada i això em fa una il·lusió molt gran! Sort!!

    (La de les meves cosines també hi participa... també sort per elles ;-))

    I a mi, com al Jordi, també m'ha intrigat aquesta frase de "Vilafranca contra la resta del món" :-) tot i que suposo a què et refereixes

    He vist a l'enllaç que poses que es pot veure el concurs en directe per Internet i que el Canal 33 també l'oferirà!! Doncs jo en se d'una que no pot aguantar massa estona dreta però que s'enganxarà al sofà tot el que pugui :-)

    ResponElimina
  10. Molta merda!!! Ja veuràs com anirà bé!!!

    ResponElimina
  11. Molta sort Xexu!!!!!!!!!!

    Per cert, de quina colla ets, o no es pot dir :o?

    Salut,

    Aleix.

    ResponElimina
  12. sort, al final tot acaben sent coses de construcció!

    ResponElimina
  13. Tinc curiositat! A quina colla pertanys???

    Que ets de Vilafranca???
    ai, ai, ai... que hi tinc molts amics a Vilafranca, i sé perfectament això que comentes...
    No m'agraden les rivalitats, i menys amb l'esport!!!
    Que tinguis molta sort!!!

    ResponElimina
  14. Moltissima sort!!!! A per totes!!!

    ResponElimina
  15. Molta sort! Els Bordegassos em sembla que no hi seran, snif, snif. :(

    ResponElimina
  16. Eiii moltíssima sort!!! Que us vagi de conya, ja mirarem a veure com us va!! I esperem una mini-crònica a la tornada... no?? :P

    ResponElimina
  17. aix... estimadíssim! Què t'he de dir?? Que espero que les quatre de Tarragona ho facin de puta mare! No em considero de cap colla així que vaig amb totes quatre!! No les/us podré anar a veure perquè ja havia pres un altre compromís que no recordava —cosa que em passa tot sovint i que em fa quedar amb el cul amb tothom, prò no hi puc fer res...—, prò espero que t'ho passaràs de conya! Tu i tothom que hi vagi!!
    Petonarros i amunt, amunt i foraaaa!!!!

    ResponElimina
  18. Seré breu perquè em podria extendre molt... però oi que la sensació d'entrar a la plaça amb el so de les gralles és inexplicable? bé... jo no hi seré però espero que feu un bon paper els de Sants, és el meu barri de Barcelona! una abraçada i ajuda'ns eh!

    ResponElimina
  19. Vilafranca contra el món. Sí!
    aquests verds...
    ànims!

    ResponElimina
  20. Ànims, força i energia!!! segur que va molt bé!! :) un petonàs!

    ResponElimina
  21. Vinga xexu, a disfrutar! Ja ens explicaràs com ha anat!

    ResponElimina
  22. A veure si m'hi atanso i cridaré : xexuuuuuuuuuuuu!!! Així que estigues a l'aguait, eh?! :)
    Que hi hagi molta sort!!!

    ResponElimina
  23. He trigat a comentar i no és perquè hagi llegit el post tard sinó perquè era incapaç d'escriure res. Tenia anotat aquest dia des de les festes de Vilafranca i em feia molta il·lusió poder-hi anar però les coses s'han girat i no hi podré assistir. Se'm trenca el cor perdre'm una oportunitat com aquesta de veure castells tant increïbles però intentaré seguir-ho per internet o al canal 33... d'alguna manera o altra hi seré!
    I això sí, us desitjo la millor sort del món, sé que ho fareu molt bé així és que a disfrutar d'aquest dia tant especial XeXu!!!
    una abraçada i... amuuuuuuunt!!!!

    ResponElimina
  24. no en tenia ni idea! saps si hi van els Marrecs de Salt?

    ResponElimina
  25. Xexuuuu!!! Menys mal que podem comfiar amb Internet!! (gràcies per haver posat l'enllaç!!) perquè el que és el 33!! No hi ha dret!! Sembla ser que la "Televisió de Catalunya" no connectarà fins dos quarts d'una!!

    Desprès començaran el Telenotícies a les 4 si cal per poder donar cotxes o motos... Em callo el que diria perquèeeee...

    Gràcies per l'enllaç!! :-)

    ResponElimina
  26. Xexu per internet veig que ens heu ajudat en els castells eh :) llàstima el 5, ja m'ho han dit ja... jo he estat poc temps casteller però sempre els he seguit tant q ostres q et caigui així és uf... res... vinga castellers q aneu bé :)

    ResponElimina
  27. Ei, fa una horeta he estat veint-l'ho per el 33 i déu ni do quantíssima gent hi ha!!! Una passada. He vist un parell de caigudes força bèsties. Quin mal que s'ha fet un vailet i també he vist a una noia que l'han tret mig inconcient. Joder, gran afició i estima s'ha de tenir per participar-hi!!!! MOLTS ANIMS CAMPIONS!!!

    ResponElimina
  28. Sort, molta sort...t'he vist a la tele.Petons

    ResponElimina
  29. Us ha anat força bé eh XeXu :) felicitats!

    ResponElimina
  30. ho he vist avui per la tele... molt maco. he flipat amb la de gent que hi havia. i moltes colles. impressionant. i competitiu, si senyor. pels comentaris que he sentit.... força competitiu...jo no entenc massa de castells icolles però m´ha agradat força.

    ResponElimina
  31. Crec que avui hauré entrat unes vint vegades a aquest article ;-)

    A buscar l'enllaç, a mirar si havies tornat i donaves notícies de primera ma... però deus estar esgotat per la jornada tan llarguíssima i emocionant :-)

    Bona nit!!

    ResponElimina
  32. Ho tens tot a "puèstu" encara? espero que sí, eh?
    (encara no acabo d'entendre com no acabeu tots enguixats de dalt a baix... mareta quines patacades!)

    ResponElimina
  33. Doncs com deia l'Assumpta en un dels darrers comentaris, ahir estava una mica cansat, vaja, que tenia el cos destrossat, i tot i passar per alguna casa que altra, ni vaig respondre els comentaris, ni em vaig prodigar massa.

    Ara ja sóc aquí, amb força parts del cos adolorides, però bé. Un comentari general, perquè hi havia molts missatges d'ànim que agraeixo molt, moltes gràcies a tots per interessar-vos pels castells, per mi, i per tots els ànims que m'heu donat.

    La meva colla no va fer l'actuació que esperàvem, però podem estar força contents. Almenys no vam caure cap cop, que va ser una tònica molt imperant en aquest concurs. Moltes caigudes, massa, i moltes per culpa de la canalla, més de les que són habituals.

    Tot i així, grans castells per part de les colles punteres, Vilafranca campiona de manera sobrada, com en les darreres edicions, i un concurs que no va durar tant gràcies a les modificacions, i que no va fer tanta calor gràcies a la cúpula a mig construir de la plaça de braus. A primera hora feia fresqueta i tot! Ah i l'speaker era dolent, dolent, va fer uns 500 error més o menys.

    Vilafranca és la colla més en forma d'aquesta dècada. Alguns comportaments i certa prepotència han fet que molta gent els agafi mania. Jo personalment sóc de l'opinió de que no se'ls pot retreure massa, si fan aquests castells. A més, al concurs porten afició, no castellers que estiguin a la grada, gent del poble que són aficionats i van a veure la seva colla. Gairebé un terç de la plaça eren aficionats de la colla, tots amb bufandes verdes i animant els seus i fent càntics. Si és que desplegaven una bandera de la mida d'un camp de basquet (sense exagerar) amb l'escut de la colla cada cop que acabaven un castell! El reste de la plaça cridant en contra, però mira, què voleu que us digui, donaria diners per tenir una afició que fos una desena part d'aquesta, menys i tot. No sé de què es queixa la gent.

    Bé, de rivalitats castelleres es pot parlar un altre dia, si voleu. No em vull estendre, moltes gràcies a tots per passar per aquí i per tots els missatges.

    ResponElimina
  34. Tot i que estic al despatx, no he pogut estar-me d'entrar un moment aquí :-)

    M'alegro molt que estiguis bé, tot i que una mica dolorit :-) i que no caiguessiu cap vegada!! Si dius que podeu estar força contents ja és bo! :-)

    Jo crec que el concurs d'ahir és, d'aquells actes que fa goig de veure quan t'agraden els castells. Jo és que als castellers us admiro de cor. Crec que s'ha de ser molt valent :-)

    Estic molt d'acord amb tu amb el que dius dels Castellers de Vilafranca. Algunes declaracions fetes al final podien semblar (o de fet, EREN) bastant xulesques. Que ells mateixos diguin que són els millors, els més ben preparats, els que estan més en forma, etc. no és maco de sentir. La veritat és que els "piropos" sonen molt més macos quan te'ls diuen que no quan te'ls dius tu mateix jajaja

    Però la veritat és que és cert, son molt bons...

    La pancarta que duien era impressionant!! I, què caram! si ho fan bé, és normal que estiguin contents!!

    A veure si no presumiem els culés dissabte!! :-))

    I la colla de Reus (que anava en lloc 19è a la classificació i "només" en participaven 18!!) ja voldria també tenir una afició així!! (els de la camisa color avellana)

    En fi, que ENHORABONA, Xexu!!!

    (Per cert... potser tu ho sabras, però he estat incapaç de trobar una classificació total del Concurs d'ahir... només els tres primers llocs, o be la posició de les colles de Tarragona... però la de les 18 colles res)

    Abraçades!!!

    ResponElimina
  35. Primer de tot enhorabona XeXu!
    Espero que siguis capaç de deixar de banda l'emprenyamenta que portes a sobre (no cal que et digui el motiu oi?) i llegir les meves paraules amb una mica de "carinyo".
    Vaig seguir el concurs pel canal 33(no sé si es van posar dacord l'spiker i la televisió però déu ni do quina retransmissió més nefasta eh?!) i em vaig emocionar molt.
    Respecte els Castellers de Vilafranca... s'ha de reconèixer, són bons, i m'alegra que tu també ho diguis tot i ser d'una altra colla, perquè això demostra que ets realista i que no et deixes endur per l'enveja de molta gent que els critica. Jo no conec l'ambient d'aquest món però puc entendre que certes prepotències facin mal i generin debat i polèmiques entre colles, suposo que és normal que això passi.
    La pancarta era increïble i l'afició que havien arrossegat els de Vilafranca impressionant, només calia veure les dimensions de la pinya i l'extensió de color verd arreu de la plaça i la grada.
    Potser no vareu fer l'actuació que desitjaveu, però el més important és reconèixer els errors i posar-hi remei, aixecar el cap ben alt i continuar treballant.
    Jo tampoc he trobat una classificació de totes les colles, amb els castells i intents fets durant el concurs... no sé si sabràs a on trobar-ho tu.
    Bé, i res... que espero que et recuperis aviat dels cops i masegades eh?!
    una abraçada!

    ResponElimina
  36. Assumpta i iruNa, com a aficionades emocionades em veig amb l'obligació moral de contestar-vos. Vaig marxar de plaça sense saber ni com havíem quedat nosaltres, així que no m'ha preocupat massa trobar una classificació, però sense voler-ho l'he trobada. Al blog d'en Jansy, el 'No feu soroll' el noi s'ha currat una taula amb la classificació i amb els castells de totes les colles. Durant tota la setmana va anar fent uns posts magnífics de castells, i ha fet una molt bona crònica del concurs que recomano a tothom que li interessi. Allà trobareu el que voleu, i moltes gràcies a les dues, i a tots els altres pels vostres comentaris i per seguir el concurs per la tele, tot i la mala retransmissió i el paio que parlava, que era dolent, dolent.

    ResponElimina
  37. Graaaaaaaaaaacieeeees!!!! :-)))

    Vaig a veure si ho trobo!! :-))

    ResponElimina
  38. Ja l'he pogut trobar!! Tens raó, està veritablement molt, molt bé!! :-)
    Gràcies!!!

    ResponElimina
  39. Xexuuuuuuu! Si en tot el que expliques exageres igual, no sé què creure'm... jajaja
    Amb divuit colles a cinc rondes, surten 90 castells, i tenint en compte que moltes no van participar ni a la quarta ni a la cinquena ronda, com pot ser que l'speaker la cagués 500 vegades? Jo també era a la plaça i, tirant llarg, en diria cinc de cagades... No serà que en un món tant freak com el dels castells ni nosaltres mateixos en posem d'acord en si a un 2/8 li hem de dir així o cal remarcar que és 'net' o, encara més complicat, 'sense folre'... O si a un acotxador se li ha de dir així, o aixecador... o si un intent desmuntat és això o només se li ha de dir 'intent'... El dia que ens aclarim potser podrem criticar alguna cosa, encara que primer hauríem de ser capaços de mirar més enllà del nostre melic i deixar de ser tan carrinclons, perquè un espectacle -no oblidis que el Concurs no és res més que això- de més de cinc hores sempre resulta infumable.

    ResponElimina

Gràcies per deixar la vostra opinió. Si us enrotlleu, no demaneu disculpes, més rotllos explico jo, i vosaltres no us queixeu.